Reprezentanţii Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) solicită reconsiderarea de urgenţă a deciziei de desfiinţare a ISE. Cercetătorii pierd statutul de neutralitate profesională, prin alipirea cu o instituţie în care salariaţii sunt funcţionari publici, instituţie care va fi condusă de o persoană numită sau subordonată politic. Chiar dacă încadrarea în administraţia centrală poate aduce unele creşteri salariale, cercetătorul îşi pierde independenţa în raport cu politicul", susţin ei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit reprezentanţilor Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), în 6 noiembrie, în mod netransparent, fără consultare, fără o evaluare a activităţii, s-a luat decizia de desfiinţare a ISE (prin OUG nr. 68/06.11.2019) şi de organizare a unei noi instituţii (Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie), prin comasare cu Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, cercetătorii institutului aflând această veste din presă.

"După 30 de ani de democraţie, măsura nu poate să nu amintească de practicile regimului comunist", susţin aceştia.

Ei adaugă că, într-un context marcat de discontinuitate, subfinanţare şi schimbări frecvente, ISE a rămas o instituţie profesionistă şi independentă politic, realizând numeroase cercetări şi studii pentru fundamentarea măsurilor de reformă în sistemul educaţional, susţinând permanent necesitatea adoptării acestor măsuri numai în baza datelor de cercetare. De asemenea, ISE a participat la elaborarea indicatorilor pentru educaţie folosiţi de Institutul Naţional de Statistică şi a realizat primele evaluări internaţionale ale performanţelor elevilor, în România.

În momentul de faţă, ISE funcţionează cu 31 de cercetători cu normă întreagă şi 12 colaboratori cu jumătate de normă, fiind implicat în derularea unor proiecte importante privind starea sistemului de învăţământ, evaluarea internaţională PISA, studii tematice privind violenţa în şcoli, calitatea vieţii elevilor şi studenţilor, finanţarea învăţământului preuniversitar, fenomenul de abandon şcolar şi părăsire timpurie a sistemului de educaţie, competenţele digitale ale elevilor.

"Pe lângă activitatea de cercetare, din 2010, atribuţiile ISE au fost extinse în domeniul dezvoltării de curriculum, fără alocarea de resurse umane şi financiare suficiente.(...) În perioada 2007-2019, ISE a facilitat derularea a peste 19.000 de parteneriate şcolare europene de către profesorii români din peste 7.000 de unităţi de învăţământ. Rezultatele de cercetare au fost valorificate şi în programe pilot de intervenţie la nivelul şcolii, în special în şcoli din medii dezavantajate socio-economic, cu număr mare de elevi în risc de abandon şcolar", afirmă reprezentanţii Institutului.

Ei susţin că Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei trebuie să rămână o instituţie de cercetare independentă pentru că altfel "dispare o şcoală de cercetare în care s-au format generaţii de cercetători cu expertiză în domeniul educaţiei".

"Nu dispare doar o instituţie de cercetare, ci un domeniu de cercetare, ISE fiind prima instituţie care, după dezastrul din anii `80, odată cu reînfiinţarea sa din 1990, a introdus specializarea doctorală Ştiinţele educaţiei şi a investit constant în formarea unor noi specialişti în domenii precum politici educaţionale, curriculum, management educaţional, finanţarea învăţământului, pedagogii alternative. Multiplele arii de cercetare în ştiinţele educaţiei vor fi reduse la un „laborator“ într-un centru de politici şi de evaluare, influenţat direct de schimbările politice de la vârful Ministerului Educaţiei şi vulnerabil din perspectiva rigorii ştiinţifice.Dispare o întreagă infrastructură de cercetare construită în timp (acreditări instituţionale, reţele de cercetare, Revista de pedagogie - indexată în baze de date internaţionale)", arată reprezentanţii ISE.

Ei mai spun că se aduce un prejudiciu de imagine pentru învăţământul românesc, "această măsură reluând, într-un alt context politic şi, fără îndoială, cu alte intenţii, o intervenţie asemănătoare cu cea din perioada dictaturii comuniste".

"Comasarea propusă prin ordonanţa de urgenţă din 6 noiembrie este o modalitate de manipulare a opiniei publice şi de mascare a desfiinţării ISE. Sub cuvintele „cercetătorii nu pierd nimic, vor fi preluaţi de noul centru“ se ascunde altă realitate. Cercetătorii pierd statutul de neutralitate profesională, prin alipirea cu o instituţie în care salariaţii sunt funcţionari publici, instituţie care va fi condusă de o persoană numită sau subordonată politic. Chiar dacă încadrarea în administraţia centrală poate aduce unele creşteri salariale (la ora actuală, salariile cercetătorilor fiind de două-trei ori mai mici decât cele ale funcţionarilor), cercetătorul îşi pierde independenţa în raport cu politicul", arată sursa citată.

Conform aceleiaşi surse, funcţionarea ISE ca instituţie de sine stătătoare garanta o selecţie a conducerii şi a personalului pe criterii de competenţă profesională, strict reglementate de această legislaţie. Schimbarea statutului cercetătorului în funcţionar public sau simplu personal contractual deschide calea ocupării unor posturi de către clientela politică (până acum, aceasta putea accede doar în zona administraţiei publice, nu şi în zona cercetării ştiinţifice). Un cercetător ştiinţific nu poate avea statut de funcţionar public, nu se poate afla sub comandă politică directă (nici printr-o conducere numită politic) şi nu poate avea alt interes decât cel al adevărului ştiinţific.

Reprezentanţii ISE spun că în ordonanţa guvernului nu este definit caracterul extraordinar al situaţiei, nu există justificare şi nici temei pentru adoptarea acestei măsuri, nu este motivată urgenţa măsurii luate, aşa cum prevede Constituţia.

"Cum se pot alipi două instituţii care, în mod firesc, funcţionează şi trebuie să funcţioneze, după legi diferite? Este o situaţie care poate fi asemănată cu cea în care comasezi o facultate de administraţie publică din cadrul unei universităţi cu o agenţie a administraţiei publice. Având în vedere toate aspectele prezentate, solicităm reconsiderarea de urgenţă a deciziei de desfiinţare a ISE şi repunerea cercetării educaţionale într-un cadru instituţional care să susţină importanţa acestui domeniu pentru societatea românească", arată aceştia.

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) a fost, până în 6 noiembrie 2019, singurul institut public de cercetare în domeniul educaţiei din România. ISE fusese reînfiinţat în anul 1990, ca măsură reparatorie la dizolvarea în 1982 a Institutului de Cercetări Pedagogice şi Psihologice.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.