Profesorul de ştiinţe socio-umaniste Laurenţiu Ţepeluş, doctor în filozofie, care predă Colegiul Naţional B.P. Hasdeu din Buzău, consideră că fără teme şi studiu suplimentar elevii nu pot ajunge la performanţă, însă trebuie să existe moderaţie, acest lucru putând fi stabilit nu neapărat prin ordin de ministru, ci prin consilii profesorale.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Profesorul Laurenţiu Ţepeluş a declarat, marţi, pentru News.ro că ordinul de ministru care se referă la numărul orelor de studiu în afara şcolii nu poate reglementa decât "formal” activităţile extraşcolare ale copiilor, totul fiind reglat, în opinia sa, de către profesor şi de clasă.  Cadrul didactic susţine,, totodată, că temele au rolul nu de "a chinui copiii”, ci de a le facilita învăţarea.

"Nu cred că un ordin de ministru poate reglementa decât formal, adică să spunem un minim sau un maxim care ar fi acceptabil din punct de vedere psihologic şi pedagogic ca activitate extraşcolară a unui copil. În rest, totul este reglat de profesor şi de clasă. În funcţie de profil, de interesele copiilor, de dorinţa lor de a învăţa, fiecare îşi poate face propriul program. Activităţile extracuriculare sunt absolut necesare, a învăţa înseamnă să-ţi însuşeşti nişte informaţii pe baza informaţiilor  pe care le deţii. Intelegerea stă la baza învăţării si dacă reuşeşti ca prin studiu suplimentar să-ţi facilitezi învăţarea e mai bine”, a declarat profesorul Laurenţiu Ţepeluş.

Cadrul didactic a adăugat că profesorii nu dau teme pentru a "chinui copiii”, ci temele sunt necesare "să le dezvolţi aptitudini intelectuale pentru a le facilita propria învăţare” .

Ţepeluş spune, totodată, că ar trebui să existe un control, iar profesorii să discute între ei pentru a nu abuza elevii, de pildă prin mai multe teze programate într-un timp scurt.

"Nu trebuie abuzat, ar trebui un control care poate fi făcut nu neapărat prin ordin de ministru, ci prin consiliu profesoral.  Profesorii să comunice între ei astfel încât elevii să nu fie abuzaţi, să nu se suprapună tezele, într-o săptămână să nu fie mai multe teze. Aceste lucruri pot fi reglementate.

Ordinul de ministru e o încercare de a semnaliza nevoia de a reglementa lucrul acesta pe plan local”, a adăugat profesorul de la Colegiul Naţional B.P. Hasdeu.

El a spus, totodată, că performanţa nu poate fi obţinută doar cu lucrul de la clasă.

"Totul depinde de fiecare copil, la unii dacă nu repetă intervine uitarea. Dacă un copil vrea performanţă, acest lucru nu se obţine doar cu lucrul de la clasă. Depinde de motivaţia fiecăruia. Dacă vrei performanţă  accept un astfel de regim de viaţa. Dar, nici un copil nu e obligat sa facă tema, nu cred că mai sunt profesori care să dea note dacă un elev nu şi-a făcut tema”, a conchis Ţepeluş.

Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii prevede că temele pentru acasă sunt pentru cel mult două ore, la toate disciplinele, astfel încât timpul alocat de copii activităţilor şcolare să fie de 5-8 ore, iar în vacanţa elevilor din ciclurile primar şi gimnazial sunt excluse temele. De asemenea, tema va fi diferenţiată: obligatorie şi suplimentară, cea obligatorie fiind de nivel mediu şi pentru toţi elevii, iar cealaltă, individuală şi diferenţiată.

Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, şi prezentat miercuri într-o conferinţă de presă.

Potrivit ordinului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore.

Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă, în ordin fiind prevăzut că este interzis acest lucru. De asemenea, "în stabilirea temelor se va evita apariţia unor efecte negative", respectiv "pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor, etc), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi si cei aflaţi în dificultate".

Ministrul Educaţiei a explicat, în conferinţa de presă, că prin acest ordin se doreşte să fie preîntâmpinate "abuzurile şcolii faţă de timpul liber al elevului".

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.