Prima întâlnire anuală din cadrul proiectului EuroGO-SHIP (Enhancing Ocean Observation) a avut loc, luni, la Constanţa. La bordul navei de cercetare a GeoEcoMar Mare Nigrum a avut loc un exerciţiu de pregătire pilot, care a implicat utilizarea unui salinometru, un dispozitiv folosit pentru a determina salinitatea apei, pentru a efectua observaţii în Marea Neagră.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Proiectul EuroGO-SHIP este finanţat prin programul Horizon Europe şi de Agenţia guvernamentală UK Research and Innovation. Reuniunea face parte din Forumul Continental Constanţa (27-29 iunie 2023), eveniment găzduit de sucursala locală a GeoEcoMar.

Pentru partenerii din consorţiul EuroGO-SHIP, întâlnirea reprezintă prima ocazie de a se vedea şi de a lucra în persoană.

„Constanţa, cu portul său istoric şi tradiţia maritimă, este cadrul ideal pentru prima noastră întâlnire, în cadrul căreia vom planifica implementarea conceptelor importante EuroGO-SHIP”, spune coordonatoarea proiectului EuroGO-SHIP, dr. Elaine McDonagh de la Centrul de Cercetare Norvegian NORCE. „Echipa va lucra împreună pentru a aplica, inova şi furniza noi servicii de îmbunătăţire a observaţiilor hidrografice, preluate de pe nave, ca parte a infrastructurii-cheie de cercetare care contribuie la sistemul mai larg de observare a oceanelor”, adăugă ea.

"Măsurătorile pentru salinitate sunt cruciale"

„Măsurătorile separate pentru salinitate sunt cruciale pentru calibrarea celui mai elementar, critic şi utilizat sistem pentru măsurători hidrografice, un senzor de conductivitate temperatură adâncime (CTD), care oferă informaţii de bază despre temperatură şi salinitate din toată coloana de apă. Primele dovezi privind schimbările climatice din ocean sunt observate în temperatură (acumularea de căldură în ocean) şi salinitate (modificarea echilibrului de apă dulce din ocean)”, explică Marta Álvarez, a cărei organizaţie, Grupul INOCEN, IEO-CSIC în Spania, a împrumutat salinometrul pentru exerciţiul pilot şi care participă alături de NOC din Marea Britanie. Exerciţiul - pilot demonstrează unul dintre obiectivele cheie ale EuroGO-SHIP - realizarea coordonării pan-europene -, posibilă prin crearea unui sistem hidrografic al UE mai puternic decât suma părţilor sale componente, ceea ce contribuie la rentabilizarea mai eficientă a investiţiei colective.

„Suntem încântaţi să ne găzduim colegii din întreaga Europă şi să lucrăm pentru obiectivele proiectului de îmbunătăţire a accesului la facilităţile comune”, a declarat Dan Vasiliu de la GeoEcoMar, membru al consorţiului EuroGO-SHIP. „Echipamentele furnizate de partenerii din proiect (INOCEN şi NOC) vor fi folosite de personalul instruit al GeoEcoMar în timpul unei croaziere la Marea Neagră în perioada 8 - 14 iulie.”

Având un consorţiu format din 14 parteneri europeni, proiectul EuroGO-SHIP are o durată de trei ani şi urmăreşte să le permită oamenilor de ştiinţă europeni implicaţi în activităţi de cercetare hidrografice pe mare să furnizeze mai eficient unei game largi de utilizatori fluxuri de date de o calitate mai bună şi mai durabile. EuroGO-SHIP îşi propune să stabilească cele mai bune practici, să îmbunătăţească controlul calităţii şi gestionarea datelor, să facă în aşa fel ca facilităţile comune să fie mai accesibile şi mai adecvate scopului şi, nu în ultimul rând, să formeze o nouă generaţie de hidrografi care să lucreze pe navele de cercetare, ca parte a acestei noi infrastructuri de cercetare.

Observaţiile hidrografice de pe vapor presupun o serie de tehnici de cercetare care implică trimiterea de echipamente în apele oceanului şi colectarea pentru analiză a unor probe de apă prelevate de la diferite adâncimi, de la suprafaţa apei până la fundul mării. Ele reprezintă unele dintre cele mai vechi tradiţii ale cercetării ştiinţifice realizate pe nave şi sunt la temelia lanţului valoric al cunoaşterii, permiţând o mai bună înţelegere a mediului marin şi contribuind la excelenţa în ştiinţă la nivel local, regional şi global. Ele oferă informaţii esenţiale şi contribuie la rapoartele de evaluare ale Grupului Interguvernamental de Expertiză privind Schimbările Climatice (IPCC) şi la reglementările legislative privind mediul marin, cum ar fi Directiva-cadru privind strategia marină a UE (MSFD).

Rezumând obiectivul principal al proiectului EuroGO-SHIP, coordonatoarea proiectului, dr. Elaine McDonagh de la Centrul de Cercetare Norvegian NORCE, declară: „Hidrografia realizată de pe vapor este piatra de temelie a observaţiei marine. EuroGO-SHIP îşi propune să construiască un cadru care să sprijine, să consolideze şi să adauge valoare investiţiilor naţionale europene în hidrografie.” EuroGO-SHIP va contribui la consolidarea capacităţilor europene de a oferi informaţii  oceanografice de top, esenţiale pentru politicile europene din domeniu şi care contribuie la atingerea obiectivelor Misiunii UE „Restaurarea oceanelor şi apelor noastre până în 2030” şi a obiectivelor mai largi ale Pactului ecologic al UE.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.