Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet, a prezentat luni rezultatele unui proiect pilot de analiză avansată a datelor disponibile în aplicaţia SUMAL 2.0 pentru luna noiembrie 2023, el afirmând că îşi doresc ca SUMAL 3.0 să elimine orice vulnerabilitate constatată şi să pregătească aplicaţia pentru viitoarele tehnologii inovative şi noile cerinţe operaţionale. El a precizat că vor fi montate pe toate mijloacele de transport înscrise în SUMAL dispozitive de localizare în timp real, care nu vor putea fi manipulate de utilizatori.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Analiza a utilizat cele mai noi tehnologii de sisteme Cloud şi Inteligenţă Artificială, în vederea identificării neregulilor în utilizarea SUMAL 2.0 în perioada menţionată.

”Am vrut să verificăm datele încărcate în SUMAL privind lemnul tăiat din pădurile ţării, dar şi transportul acestuia. Luna pe care am ales-o este noiembrie a anului trecut, o lună cu un maxim de activitate. Toată lumea ştie că SUMAL pune destule piedici celor care îşi propun să taie pădurea fără respectarea legii, dar, mai important decât oricare altă funcţie, SUMAL este instrumentul prin care digitalizăm sectorul şi în acest mod cetăţeni, jurnalişti de investigaţii, societatea civilă, orice entitate pot să consulte SUMAL pentru a identifica, pentru a sesiza eventuale nereguli. Am considerat că un ochi de pază digitalizat (aşa cum este SUMAL 2.0) merită pus sub o lupă digitalizată cu mult mai performantă, cum este cea a inteligenţei artificiale de la GOOGLE”, a declarat ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet, în conferinţa de presă.

Fechet a adăugat că în luna noiembrie a anului trecut au fost emise peste 400 de mii de avize de transport, pentru fiecare dintre acestea fiind încărcate în sistem 4 fotografii.

Potrivit ministrului, din aceste calcule, reiese că în SUMAL au fost încărcate 1,6 milioane de fotografii într-o singură lună. În cadrul proiectului pilot, GOOGLE a analizat toate cele 400 de mii avize în trei zile, cu o performanţă de 0,64 secunde per aviz.

”Aceste rezultate ne-au condus spre prima concluzie şi prima acţiune după acest proiect pilot. Vom pregăti achiziţia de servicii de analiză în timp real bazată pe inteligenţă artificială a fiecărui transport în parte declarat în SUMAL. În acest fel, nimeni nu-şi va mai permite să încarce orice în SUMAL, pentru că fiecare informaţie va intra sub lupa inteligenţei artificiale. În legătură cu vulnerabilităţile care astăzi există, dar şi pentru că ne pregătim să supraveghem pădurea cu tehnologii avansate - hărţi satelitare, camere de supraveghere video şi tehnologia LiDAR - am decis, alături de colegii de la STS, să începem dezvoltarea versiunii SUMAL 3.0. Ne dorim ca SUMAL 3.0 să elimine orice vulnerabilitate constatată şi să pregătească aplicaţia pentru viitoarele tehnologii inovative şi noile cerinţe operaţionale. Chiar astăzi vom pune în consultare publică textul Ordonanţei de Urgenţă pentru dezvoltarea noii versiuni. Este important să precizăm că noua versiune nu înseamnă, ca şi în cazul sistemului SUMAL 2.0, o variantă construită de la zero, ci vom implementa o arhitectură informatică adaptată, cu tehnologie la zi”, a precizat ministrul mediului, apelor şi pădurilor.

De asemenea, demnitarul a punctat că vor fi montate pe toate mijloacele de transport înscrise în SUMAL dispozitive de localizare în timp real, care nu vor putea fi manipulate de utilizatori.

”SUMAL 2.0, deşi este cel mai inovativ sistem de trasabilitate din lume la această oră, are şi imperfecţiuni şi poate fi dezvoltat în continuare. Nicio autoritate de control nu poate să ţină pasul cu viteza cu care unii încearcă să îl ocolească. Este o bază de date uriaşă şi credem că cea mai bună soluţie este tehnologia, inovaţia, inteligenţa artificială. Ne dorim ca aceste date să se transforme în informaţii, în hărţi de risc, într-un sistem care în viitor să ne ajute să facem controlul la prima punere pe piaţă şi să nu facem milioane de controale în toate punctele sensibile ale acestui lanţ de aprovizionare”, a adăugat secretarul de stat Ionuţ-Sorin Banciu. Proiectul pilot a fost implementat de specialişti din cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu ajutorul tehnologiilor Google Cloud şi în parteneriat cu o companie IT românească.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.