Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale face o serie de recomandări pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, în contextul apariţiei riscului de îmbolnăvire cu COVID-19. Printre aceste măsuri se numără stabilirea unor programe individualizate de muncă sau desfăşurarea activităţii prin telemuncă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Potrivit unui comunicat de presă, de marţi, al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, aceste măsuri sunt necesare în scop preventiv, dar şi pentru clarificarea situaţiilor noi în care angajatorii şi angajaţii se pot afla din punct de vedere al relaţiilor de muncă, ca urmare a măsurilor de urgenţă impuse de către Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă.
 
Astfel, MMPS recomandă 3 măsuri de flexibilizare a raporturilor de muncă în contextul suspendării cursurilor şcolare, ceea ce poate genera necesitatea ca unul dintre părinţi să rămână acasă pentru supravegherea copilului minor, dar şi în cazul în care se consideră că prezenţa lucrătorilor la locul de muncă ar putea constitui un risc.
 
Prima măsură este stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă. Cea de-a doua măsură vizeaza modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului sau prin acordul părţilor, cu precizarea în mod expres în decizia sau, după caz, în actul adiţional de modificare a locului de muncă, a următoarelor elemente: faptul că salariatul lucrează de la domiciliu; perioada în care se aplică această măsură; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului; obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
 
Cea de-a treia măsură este desfăşurarea activităţii prin telemuncă, în urma încheierii unui act adiţional la contractul individual de muncă, atunci când îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine salariatul presupune folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor. 
 
Actul adiţional va conţine următoarele: precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă; perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de munca organizat de angajator; locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului; modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat; responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă; obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz; obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de munca aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi; condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.
 
În cazul instituirii, în condiţiile legii, a stării de carantină sau în caz de forţă majoră, contractul individual de muncă se va suspenda de drept.
 
"MMPS solicită angajatorilor, dar şi salariaţilor să dea dovadă de flexibilitate şi de deschidere în ceea ce priveşte stabilirea unor programe de lucru individualizate şi în vederea menţinerii unor relaţii de muncă normale şi corecte. MMPS apreciază că, în măsura în care nu există un indiciu clar privind infectarea la locul de muncă, activitatea trebuie să se desfăşoare în condiţii normale, cu asigurarea tuturor condiţiilor de igienă şi de protecţie a salariaţilor. MMPS analizează şi posibilitatea de a acorda zile libere sau concedii, în situaţia în care lucrurile vor evolua în sens negativ”, se arată în comunicatul de presă al Ministerului.
 
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale mai face recomandări şi privind unele măsuri preventive de securitate şi sănătate în muncă pentru angajatori: Efectuarea unei analize la nivelul fiecărui angajator în vederea prioritizării serviciilor esenţiale sau relevante de cele neesenţiale, cu respectarea drepturilor la securitate şi sănătate în muncă a lucrătorilor; Asigurarea de către angajator a securităţii şi sănătăţii lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă în condiţiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă; Determinarea naturii şi nivelului de risc pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la COVID-19; Utilizarea e-mailului şi a teleconferinţelor pentru a reduce contactele fizice şi deplasările în interes de serviciu dacă acestea nu sunt necesare în mod imperativ; Întocmirea unui plan de asigurare a continuităţii activităţii în situaţia în care un număr semnificativ de lucrători nu ar putea sa îşi desfăşoare activitatea la locul de muncă organizat de către angajator. Următoarele măsuri ar putea fi luate: identificarea acelor locuri de muncă pentru care trebuie asigurată continuitatea, identificarea acelor lucrători cu calificări/competenţe care le dau posibilitatea să fie mutaţi de la un loc de muncă la altul astfel încât să se asigure continuitatea activităţii, identificarea lucrătorilor care au infrastructura IT necesară de a lucra de acasă; Aplicarea procedurilor stabilite la nivel naţional de către Ministerul Sănătăţii în cazul în care lucrătorul prezintă simptome asociate infecţiilor respiratorii la locul de muncă; Suspendarea programului de audienţe la nivelul instituţiilor publice şi introducerea de măsuri alternative, de tipul transmiterii solicitărilor prin telefon şi email (numerele de telefon şi adresele de email vor fi afişate pe pagina de internet şi la sediul fiecărei instituţii); Diminuarea pe cât posibil a timpului de aşteptare în cadrul programului de lucru cu publicul, prin transmiterea, acolo unde este posibil, a solicitărilor prin email; În situaţiile în care este necesară prezenţa fizică a solicitantului la sediul instituţiei, se va avea în vedere menţinerea distanţei de cel puţin 1 metru faţă de celelalte persoane din incintă.
 
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale mai arată că, în cazul unui lucrător confirmat cu COVID – 19, angajatorul are obligaţia să informeze Direcţia de Sănătate Publică, în vederea demarării procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice. De asemenea, angajatorul are obligaţia să informeze lucrătorii cu privire la procedura de acordare a concediului medical în caz de carantină şi izolare la domiciliu.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.