Subiectul de la Olimpiada de Limba şi literatura română pentru clasa a XII-a, identic în judeţele Prahova, Cluj şi Bistriţa-Năsăud, a respectat programa, dar a avut o formulare inadecvată, iar relevanţa acestuia pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă, a stabilit Ministerul Educaţiei, care precizează că din anul şcolar viitor vor fi elaborate la MEN subiectele pentru etapele judeţene.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Elevii de clasa a XII-a din judeţele Prahova, Cluj şi Bistriţa-Năsăud care au participat la Olimpiada la Limba şi literatura română au avut de rezolvat un subiect în care să-şi imagineze că sunt personajul ce colectează taxele de la ţăranii din romanul ”Moromeţii” şi să redacteze un referat (raport scris) adresat conducerii de partid prin care denunţă ”calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete”.

Subiectul a fost analizat de inspectorii de specialitate din Ministerul Educaţiei, care au stabilit că acesta a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea Olimpiadei de Limba şi literatura română, clasele IX-XII şi în raport cu programele şcolare pentru această disciplină, la nivelul competenţelor, a conţinuturilor şi a atitudinilor, dar “formularea acestuia a fost inadecvată”.

“De asemenea, relevanţa unui astfel de item pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă”, susţine Ministerul Educaţiei.

Subiectele pentru faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi literatura română pentru clasa a XII-a au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor trei judeţe.

În urma acestei situaţii, Ministerul Educaţiei a decis ca, începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene să fie elaborate de specialiştii din grupurile de lucru din MEN.

“Măsura are ca obiectiv atât evitarea unor formulări nefericite, cât şi asigurarea unei abordări unitare cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade şi concursuri şcolare, precum şi la selecţia elevilor. Măsura va fi aplicată din anul şcolar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade şi concursuri şcolare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfăşurare”, a precizat sursa citată.

Ministerul Educaţiei face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare (teste de evaluare, lucrări scrise semestriale, concursuri, examene) să respecte programa în vigoare şi să adapteze cerinţele la specificul vârstei, pentru a evita apariţia unor situaţii care lasă loc unor interpretări ce nu au legătură cu mediul şcolar.

Analiza subiectului de la Olimpiada de limba şi literature română a fost solicitată duminică, de ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, după ce au apărut controverse legate de acesta.

Secretarul de stat Gabriel Ispas a declarat duminică, pentru News.ro, că dacă s-ar fi dat în orice alt judeţ un subiect la Olimpiada de Limba română similar cu cel din Prahova, ar fi spus că este un gest neinspirat, dar fiind vorba de judeţul Prahova, atât de prezent în dezbaterea publică cu teme specifice dreptului, crede că este vorba despre “o ticăloşie”.

Ispas a precizat că va intra “în logica enunţului subiectului” şi va cere Inspectoratului Şcolar Judeţean să completeze un act, pe care să îl intituleze chiar şi “denunţ”, privind modul în care se elaborează subiectele pentru olimpiada şcolară.

”Imaginează-ţi că te numeşti Luca Străjescu şi eşti personajul care colectează cotele ţăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeţii de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunţi calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota” este unul dintre cele trei subiecte pe care le-au avut de rezolvat elevii de clasa a XII-a din Prahova care au participat, sâmbătă, la etapa judeţeană a Olimpiadei de Limba Română.

Pentru rezolvarea corectă a subiectului, elevii au primit 30 din totalul de 120 de puncte cu care poate fi evaluată fiecare lucrare.

Subiectul de la Olimpiadă a intrat în atenţia opiniei publice după ce Dan Gulea, profesorul de Limba şi Literatura Română la Colegiul Naţional ”Mihai Viteazul” din Ploieşti, care a participat ca evaluator la etapa judeţeană, a postat pe Facebook un mesaj în care a susţinut că subiectul ”spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului”.

”Înţeleg că DNA Ploieşti are f. mult de lucru (îşi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune f. mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denunţului”, scrie profesorul Dan Gulea pe pagina sa de pe reţeaua de socializare.

Inspectorul şcolar pentru Limba română din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova, Mihai Morar, profesor tot la Colegiul Naţional ”Mihai Viteazul” Ploieşti, a declarat pentru News.ro că subiectul legat de romanul ”Moromeţii” are în vedere ”dimensiunea creativă” a elevilor participanţi la Olimpiadă.

Inspectorul de specialitate de la Prahova a mai spus că toţi elevii participanţi la Olimpiadă trebuie să ia în calcul faptul că respectivul subiect se raportează la un univers ficţional. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.