Preşedintele Klaus Iohannis a participat, marţi, la evenimentul ”Future Skills & Future of Work”, organizat de Liga Studenţilor Români din Străinătate, şi a vorbit despre problemele sistemului românesc de învăţământ. Iohannis afirmă că educaţia are multe probleme care s-au cronicizat şi nu poate pregăti pentru viitor tinerii. ”Avem nevoie de oameni bine pregătiţi profesional, capabili să se adapteze rapid unei pieţe a muncii foarte dinamice”, a spus Iohannis, afirmând că ”miniştrii pe care PSD i-a perindat la Ministerul Educaţiei nu au rezistat tentaţiei păguboase de a face politici educaţionale după ureche”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Vechile noastre atuuri, de exemplu costurile scăzute ale forţei de muncă, nu vor mai fi suficiente pentru a impulsiona creşterea economiei şi convergenţa cu nivelul de trai din restul Europei. Avem nevoie de oameni bine pregătiţi profesional, capabili să se adapteze rapid unei pieţe a muncii foarte dinamice. Această pregătire este în mare parte generată de calitatea sistemului educaţional. Iar, din păcate, tocmai în acest domeniu România a rămas în urmă şi se confruntă cu multe probleme care s-au cronicizat. Rata mare de părăsire timpurie a şcolii, care depăşeşte 16%, este departe de ţinta de 11% asumată de România pentru anul 2020. Nivelul ridicat de analfabetism funcţional, participarea scăzută la învăţământul superior – care ne plasează, din nefericire, pe ultimul loc din Uniunea Europeană – sau slaba calitate a educaţiei profesionale sunt doar câteva exemple care arată situaţia gravă din educaţie”, a spus Klaus Iohannis.

Potrivit acestuia, multe dintre modificările legislative recente ”nu au făcut altceva decât să bulverseze sistemul românesc de învăţământ”.

”Miniştrii pe care PSD i-a perindat la Ministerul Educaţiei nu au rezistat însă tentaţiei păguboase de a face politici educaţionale după ureche, cu mici modificări haotice aduse cel puţin lunar actualului sistem. Pentru a putea construi un sistem de educaţie performant avem nevoie de informaţii de bază, care de multe ori ne lipsesc. Deşi au existat studii făcute asupra absolvenţilor, nu avem un sistem naţional permanent care să cartografieze relaţia dintre educaţie şi piaţa muncii. Un sistem care să ne indice nevoile actuale, să le anticipeze pe cele viitoare şi care să ne arate care filiere educaţionale au cea mai mare rată de integrare a absolvenţilor în economie. Nevoile actuale ale pieţei forţei de muncă nu pot să reprezinte singurul criteriu pe baza căruia conturăm viziunea despre educaţie, pentru că am risca să intrăm într-o stagnare perpetuă”, a mai spus Iohannis.

”România trebuie să aibă suficienţi tineri bine educaţi nu doar pentru a satisface nevoile de acum, ci pentru că o populaţie educată poate răspunde mult mai uşor unor modificări în structura economiei, modificări care vor surveni. Studiile internaţionale ne arată faptul că, în viitor, competenţele căutate de către angajatori la absolvenţi nu sunt neapărat cele care provin din supra-specializare, ci mai ales cele care ţin de creativitate, inovare, capacitatea de sinteză şi luarea deciziilor şi chiar inteligenţă emoţională. Cei care vor câştiga lupta cu procesele de digitalizare şi robotizare sunt cei care îşi dezvoltă competenţe la nivel înalt, ştiind de la bun început că formarea iniţială este doar primul pas, nu o garanţie pentru succes. Şi vedem lesne viteza cu care se produc astăzi schimbările în economie. În Europa, din ce în ce mai multe companii se plâng de lipsa forţei de muncă în state în care există totuşi multe persoane neangajate”, a mai spus Iohannis.

Şeful statului susţine că, în condiţiile în care un om obişnuit lucrează 40 de ani după finalizarea studiilor, ”avem o reală nevoie de programe şi mecanisme de învăţare pe tot parcursul vieţii”.

Iohannis a mai spus că ăn jurul nostru lumea evoluează cu o viteză uluitoare.

”Noi ramuri ale economiei apar la fiecare câţiva ani, iar tinerii sunt primii care au şansa naturală de a beneficia de aceste schimbări fără precedent. Proiecte de miliarde sunt finanţate în domeniul inteligenţei artificiale, cartografierii creierului uman, tratării maladiilor ultimului secol sau prevenirii schimbărilor climatice. Cercetarea şi inovarea sunt esenţiale într-o ţară cu atât potenţial creator în rândul tinerilor cum este România. Problema este ce facem noi în această lume plină de oportunităţi. În ultimii trei ani, România a fost ţinută în loc de o guvernare preocupată doar să rezolve problemele penale ale liderilor, un timp extrem de important furat dezvoltării noastre. Nu acesta este drumul României educate, nu aceasta este direcţia pe care oamenii au ales-o pentru ţara lor pe 26 mai, prin votul dat la referendum”, a mai spus şeful statului.

Potrivit acestuia, ”fără o abordare strategică asupra relaţiei dintre educaţie şi economie nu putem să prosperăm într-o epocă dinamică, axată pe inovare”.

”Avem un număr mare de cetăţeni talentaţi şi întreprinzători, dar trebuie să le oferim instrumentele pentru a-şi atinge obiectivele de dezvoltare personală şi profesională. În acelaşi timp, trebuie să avem în vedere atât nevoile pe termen scurt ale economiei, cât mai ales faptul că formăm tineri care vor rămâne pe piaţa muncii probabil cam până în anul 2060”, a mai afirmat Iohannis.

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.