Federaţia "Spiru Haret" îi solicită, într-o scrisoare deschisă, premierului Viorica Dăncilă, să dispună abrogarea ordinelor ministrul Educaţiei prin care se decalează mai multe etape ale admiterii la liceu şi ale ocupării prin concurs naţional unic a posturilor didactice sau catedrelor din învăţământul preuniversitar. Totodată, ei cer să nu fie pusă în practică o intenţie a Ministerului Educaţiei de transformare, la nivel naţional, a peste 500 de clase de învăţământ liceal în clase de învăţământ profesional.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret" arată, într-o scrisoare deschisă transmisă premierului Viorica Dăncilă, că a luat act de intenţia Ministerului Educaţiei Naţionale de a transforma un număr important de clase teoretice din învăţământul liceal în clase de şcoală profesională - peste 500 la nivel naţional. Numai în municipiul Bucureşti, numărul acestor clase supuse procesului de transformare este de peste 170, ceea ce reprezintă 47% din totalul claselor de inceput de nivel liceal si profesional.

"Departe de noi ideea de a contesta necesitatea existenţei unui număr mai mare de clase de învăţământ profesional şi profesional dual. Însă, această «transformare» din teoretic şi tehnologic în profesional trebuie realizată în condiţii de legalitate şi la momentul oportun. Ori, în municipiul Bucureşti, procentul absolvenţilor de gimnaziu care au obţinut sub nota 5 la evaluarea naţională în anul 2018 este de 15%. Şi atunci ne întrebăm firesc unde este oportunitatea transformării a 170 de clase de învăţământ în învăţământ profesional? Să înţelegem că un număr suplimentar de peste 5000 de absolvenţi de gimnaziu (170 de clase x 30 elevi/clasă) din municipiul Bucureşti vor fi forţaţi să intre în învăţământul profesional, în condiţiile în care mediile la evaluarea naţională ale multora dintre aceştia sunt peste 5?", spun reprezentanţii "Spiru Haret".

Ei susţin că, în plus, procedurile privind planurile de şcolarizare la nivelul unităţilor de învăţământ şi inspectoratelor şcolare s-au încheiat de mult timp, conform calendarului aprobat de MEN, încadrările cu personal au fost realizate la nivelul unităţilor de învăţământ, mişcarea personalului didactic fiind în plină desfăşurare, cu o serie de etape deja finalizate.

Sindicaliştii de la "Spiru Haret" spun că nu există resursă umană calificată (maiştri-instructori) pentru a acoperi toate clasele de învăţământ profesional nou înfiinţate, că vor exista numeroase restrângeri de activitate la liceele tehnologice, ca urmare a reducerii drastice a catedrelor de cultură generală, că nu există acorduri/parteneriate încheiate cu agenţi economici, care să susţină respectivele clase de învăţământ profesional şi, în multe situaţii, nu există nici agenţi economici interesaţi sau dispuşi să primeasca un elevi la practică, dar şi că nu (mai) există condiţii pentru desfăşurarea orelor de pregătire practică (ateliere, laboratoare, utilaje, aparatură etc.).

Conform sursei citate, calendarul aprobat prin ordin de ministru (OMEN 4829/2018) prevedea că, până în 13 mai, ar fi trebuit să fie deja tipărită broşura privind "Admiterea 2019", cuprinzând nu doar procedura şi calendarul amiterii, ci şi reţeaua unităţilor de învăţământ şi planurile de şcolarizare, pentru ca absolvenţii de gimnaziu să îşi cunoască din timp opţiunile. Potrivit aceluiaşi ordin, admiterea în învăţământul liceal debutează în perioada 13-14 mai cu înscrierea la probele de aptitudini, respectiv pentru verificarea cunoştinţelor de limbă modernă/maternă, iar începând din 20 mai ar trebui să aibă loc "şedinţele de instruire cu părinţii şi elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere şi a planului de şcolarizare".

"Despre ce ar putea fi instruiţi părinţii şi elevii, în condiţiile în care planurile de şcolarizare aprobate de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ şi inspectoratului şcolar sunt date peste cap de către minister? Ce află părinţii prezenţi astăzi, la Târgul «Oferta Educaţională» din Parcul Tineretului?", afirmă reprezentanţii "Spiru Haret".

Ei menţionează că, tot în 13 mai, ar trebui să aibă loc "afişarea ofertei de şcolarizare/ofertei de formare profesională, concretizată în profiluri, domenii şi calificări profesionale, pentru învăţământul liceal, filiera tehnologică" şi "stabilirea codurilor pentru fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional pe filiere, profiluri, specializări/domenii de pregătire, limbă de predare".

"Ministerul Educaţiei Naţionale a găsit «soluţia» pentru a-şi pune în aplicare planurile. Astfel, în data de 13 mai 2019, au fost semnate Ordinele 3995 (pentru modificarea anexei nr. 1 la O.M.E.N. nr. 4829/2018 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2019-2020) şi 3996 (pentru modificarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversotar în anul şcolar 2019-2020, aprobate prin Ordinul ministrului interminar al educaţiei naţionale nr. 5460/2018)", se arată în scrisoarea deschisă.

Sindicaliştii spun că, prin Ordinul 3995/13.05.2019, se decalează, chiar şi cu două săptămâni, o serie de etape ale Calendarului admiterii în învăţământul liceal de stat, precum: Afişarea ofertei de şcolarizare + tipărirea broşurii privind informaţiile despre admitere - 30 mai (în loc de 13 mai, cum era iniţial); Înscrierea pentru probele de aptitudini – 5-6 iunie (în loc de 13-14 mai); Desfăşurarea probelor de aptitudini – 10-12 iunie (în loc de 15-17 mai); Comunicarea rezultatelor la probele de aptitudini + depunerea contestaţiilor – 13 iunie (în loc de 20 mai); Înscrierea candidaţilor pentru probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă – 5-6 iunie (în loc de 13-14 mai); Desfăşurarea probelor de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă – 10-12 iunie (în loc de 15-17 mai); Comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă + depunerea contestaţiilor – 13 iunie (în loc de 20 mai).

"În total, sunt nu mai puţin de 13 asemenea modificări importante. Ne întrebăm: Ce se întâmplă cu cei care s-au înscris deja în data de 13 mai? Care este impactul asupra acelor copii pregătiţi să susţină începând de mâine probele de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă? Este normal să afle azi că nu mai susţin probele acum, ci în iunie, cu 2 zile înainte de evaluarea naţională? Unde se regăseşte interesul superior al copilului – atât de mult clamat de minister – în acest nou calendar, modificat «din pix», doar pentru a satisface anumite ambiţii personale, în timpul admiterii?", mai arată reprezentanţii "Spiru Haret".

Ei mai spun că Ordinul 3996/13.05.2019 decalează o serie de etape ale ocupării prin concurs naţional unic a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, începând cu publicarea şi verificarea listei finale reactualizate cu posturile didactice/catedrele vacante/rezervate pentru concurs - care trebuiau realizate până la 15 mai şi sunt decalate pentru 3 iunie. Nu mai puţin de 6 etape sunt decalate şi în ceea ce priveşte concursul naţional unic, susţin aceştia.

"Subliniem faptul că niciunul dintre aceste ordine nu a fost discutat cu federaţiile sindicale reprezentative - nici la nivel de comisie tehnică, nici în cadrul Comisiei de Dialog Social, încălcându-se astfel dispoziţiile exprese şi obligatorii ale art. 4 alin. (2) din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar (înregistrat la M.M.J.S. – D.D.S. sub nr. 435/17.04.2019). Nu au fost consultate nici asociaţiile părinţilor şi elevilor. Şi atunci, unde sunt dialogul social în educaţie, transparenţa decizională, colaborarea, parteneriatul? Toate sunt doar vorbe goale...", adaugă Federaţia "Spiru Haret".

În finalul scrisorii deschise, reprezentanţii federaţiei îi cer premierului Dăncilă să dispună măsurile necesare pentru abrogarea imediată a OMEN nr. 3995/13.05.2019 şi OMEN nr. 3996/13.05.2019 şi pentru ca intenţia Ministerului Educaţiei de transformare a claselor de învăţământ liceal în clase de învăţământ profesional să nu fie pusă în practică.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.