Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a afirmat că, deşi Guvernul se laudă cu o creştere economică de 2,8%, în loc să fie investiţii în educaţie, vedem o scădere a bugetului Ministerului Educaţiei, care şi aşa este subfinanţat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Consiliul Naţional al Elevilor a transmis, vineri, printr-un comunicat de presă, că în această săptămână a fost publicat proiectul bugetului de stat pentru anul 2023, iar în ceea ce priveşte alocările bugetare pentru sistemul naţional de învăţământ Guvernul României a ales să aloce 2,1% din Produsul Intern Brut pentru bugetul Ministerului Educaţiei, acesta fiind cel mai mic din ultimii trei ani. 
 
“Deşi oficialii au transmis faptul că bugetul educaţiei este în creştere faţă de anul 2022, ajungând la procentul de 3,2% din PIB, trebuie să subliniem faptul că diferenţa de 1,1% este calculată prin adunarea tuturor sumelor prevăzute la capitolul <<învăţământ>>, incluzând şi bugetele locale, judeţene şi ale altor instituţii. Privim cu regret cum o mulţime de oportunităţi de investiţii majore, care ar fi putut aduce o reformă reală în sistemul de învăţământ, nu vor fi concretizate, din cauza lipsei de interes manifestate de Guvernul României. Practic, guvernanţii au decis să îşi asume public, prin aprobarea proiectului de buget în şedinţa de guvern din data de 8 decembrie 2022, încălcarea tuturor asumărilor şi declaraţiilor făcute în ultimul an, mai ales în contextul proiectului «România Educată», care ar fi impus cel puţin o dublare a resurselor bugetare puse la dispoziţia educaţiei”, a precizat CNE.
 
Consiliul Naţional al Elevilor a menţionat că majoritatea guvernamentală ignoră toate efectele subfinanţării educaţiei. 
 
“Chiar dacă finanţarea reprezintă un subiect intens dezbătut în spaţiul public în ultimii ani, coaliţia de guvernare care se bucură de o majoritate covârşitoare în Parlament ignoră cu bună ştiinţă toate efectele devastatoare ale subfinanţării cronice, din care putem aminti doar câteva: creşterea accelerată a ratei abandonului şcolar, scăderea interesului absolvenţilor învăţământului superior pentru a intra în profesia didactică din cauza salariilor infime, deteriorarea bazei materiale a şcolilor. Este momentul să ne creionăm o viziune pe termen lung, cu investiţii sustenabile în sector, dacă ne dorim cu adevărat să vedem o creştere a calităţii actului educaţional. În caz contrar, singura realizare cu care România se va putea lăuda pe plan european este menţinerea poziţiei codaşe în clasamentul alocărilor bugetare din statele europene pentru educaţie”, a mai transmis Consiliul Naţional al Elevilor. 
 
CNE doreşte să tragă un semnal de alarmă în privinţa activităţii Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar (CNFIP) pe care o consideră pur decorativă. 
 
“În urmă cu puţin timp, plenul CNFIP a fost convocat pentru data de 13 decembrie 2022, pe ordinea de zi aflându-se propunerile Ministerului Educaţiei pentru costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev pentru anul 2023. Practic, plenul CNFIP va fi pus în situaţia penibilă de a aproba fundamentarea costului standard în funcţie de alocările bugetare făcute de Guvern, chiar dacă, cel puţin principial, bugetul educaţiei ar trebui fundamentat şi pe propunerile CNFIP şi nu invers. Este o dovadă clară a faptului că o structură atât de importantă pentru învăţământul preuniversitar este consultată pur formal, fără şanşa reală ca aceştia să poată aduce o modificare benefică propunerilor Executivului”, se mai arată în comunicat.
 
CNE solicită Parlamentului să amendeze proiectul legii bugetului de stat. 
 
“Consiliul Naţional al Elevilor condamnă cu fermitate modul în care Guvernul României a tratat problematica finanţării educaţiei şi solicită Parlamentului României să îşi asume amendarea proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2023, astfel încât sectorul de învăţământ să se bucure cu adevărat de o finanţare adaptată nevoilor specifice”, a mai precizat sursa citată.  
 
Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Robert Avram, a declarat că s-a săturat de aceleaşi lozinci şi demagogii. 
 
“Deşi Guvernul se laudă cu o creştere economică de 2,8%, în loc să vedem investiţii sustenabile în educaţie, vedem, paradoxal, o scădere a bugetului Ministerului Educaţiei, şi aşa subfinanţat. Ne-am săturat de aceleaşi lozinci şi demagogii pe care le auzim în perioada de elaborare a bugetului şi de aceeaşi atitudine necorespunzătoare a Ministerului Finanţelor, care în loc să aloce resurse în baza necesarului real al sistemului de educaţie, obligă Ministerul Educaţiei să îşi fundamenteze bugetul în funcţie de resursele financiare care rămân fără destinaţie după ce alocările pentru sectoarele care reprezintă priorităţi pentru Guvern sunt făcute. Facem apel la membrii Parlamentului României, a căror misiune este să acţioneze în interesul superior al cetăţenilor pe care-i reprezintă, să accepte propunerile ce vor fi transmise de către reprezentanţii elevilor, pentru a nu deveni părtaşi la acţiunile toxice ale guvernanţilor!”, a afirmat Robert Avram.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.