Profesorii Florin Colceag, membru fondator al Kogaion Gifted Academy, Mihai Bălună, profesor la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Bucureşti şi Ion Băraru, “părintele galacticilor NASA”, profesor la Colegiul Naţional “Mircea Cel Bătrân” Constanţa, au vorbit, la conferinţa Profit.ro “MAKING THE RIGHT MOVE", despre ce nu trebuie să lipsească din pregătirea în educaţie, cum îi fac pe copii să-şi descopere valorile, cum să-şi dezvolte gândirea sistemică, cum stimulează şi le stimulează colaborarea şi cum se formează echipele de elită. Experţii în educaţie au fost de părere că pentru a dezvolta genialitatea copiilor este nevoie de profesori pasionaţi şi oameni care să le deschidă sufletul.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ce n-ar avea voie să lipsească din pregătirea în educaţie?

"Deşteptarea copilului se petrece atunci când la fiecare bucăţică de viaţă a copilului, pe măsura creşterii lui biologice i se complexifică şi capacitatea de gândire în mai mulţi paşi. Statisticile arată că majoritatea oamenilor gândesc în doi sau trei paşi logici. Dacă depăşesc trei paşi logici este o minoritate care se poate lăuda că poate ajunge în saltul următor, de cinci logici. Următoarea etapă e în 12 paşi logici. Legăturile neuronale se formează la viteză mare şi la coerenţă maximă în momentul în care lucrezi cu mai mulţi paşi logici”,  a explicat profesorul Florin Colceag..

El a spus că etapele de analiză sunt importante pentru că la fiecare pas logic trebuie "să deschizi granulaţia analizei, care înseamnă că te duci în relaţiile dintre detaliile detaliilor" ca să poţi avea o coerenţă a imaginii mult mai bună. "Nu o poţi face decât pe gândire laterală. Copiii au anumite experinţe ale lor. Acestea trebuie să conteze. Dezvoltarea se face un pic metaforic, şi devine exactă după ce ei reuşesc să simtă, să trăiască fenomenul şi au cucerit o nouă etapă de mai mulţi paşi. Este o tehnică care se face prin vizualizare. Noi folosim foarte mult inteligenţa vizuală. Trebuie să trăiască feniomenul”, a explicat profesorul.

Mihai Bălună este de părere că profesorul trebuie să aibă dorinţa de a se perfecţiona tot timpul. "Dacă elevul vede că profesorul este pasionat atunci o să abordeze şi el în acelaşi fel disciplina respectivă. Dacă vede că profesorul este blazat, elevul va spune că poate să meargă şi aşa”.

Ion Băraru a fost marcat de faptul că elevii cu care a ajuns în contact au ceva straniu la terminarea liceului, par dezumanizaţi. „Există o logică a viului, o logică a spiritului. În măsura în care profesorul şi elevul se înţeleg, rezultatele sun tbune. Am încercat să devin prieten al elevului performant, uneori ne-am sprijinit reciproc. Cuvintele-cheie pentru mine ar fi logica viului şi logica spiritului”.

Relaţia dintre magistru şi discipol

Ion Băraru încearcă întâi să-i compatibilizeze şi apoi să răspundă la întrebarea de ce sunt performanţi într-un anumit domeniu. „Eşti bun la fizică? La ce-ţi foloseşte că ai făcut un minisatelit?”.

Profesorul Mihai Bălună crede că principalul sprijin care trebuie acordat este în a-i canaliza pe direcţia percepţiei faptului că totul trebuie făcut cu seriozitate. "Matematica e atractivă, e spectaculoasă, poate oferi răsturnări de situaţie deosebite, dar  dacă nu te apropii de ea cu seriozitate până la urmă vei rămâne cu focul de artificii. Poate cel mai frumos mesaj de recunoştinţă pe care l-am primit din partea copiilor a fost: „Vă mulţumim că ne-aţi ajutat să fim serioşi!”.

Profesorul Florin Colceag a punctat: „Dacă nu găsesc oameni adevăraţi în preajmă care să le deschidă sufletul, care să-i ajute, se duc în calculatoare. Şi acolo joacă jocuri care au 200 de nivele. În general, nu poate acoperi oricine, pentru că şi profesorii trebuie formaţi în aşa fel încât să le dea pasiune, pentru a dezvolta genialitatea la copii, trebuie să aibă maeştri. Dacă nu au exemplele acestor persoane ei nu vor răzbate printr-un zid în care toate sunt limitate. Au nevoie permanent de deschideri. Trebuie să lucreze cu logici noi. Când lucrează cu natura, trebuie să gândească modul în c are planta a reuşit să creeze floarea. Care e secretul? Ştie păianjănul matematică când îşi face plasa? Unde se ascunde matematica? Înseamnă că matematica e în gene. Să ne descoperim potenţialul pe care nu ştiam că-l avem”.

Marian Stas, moderator şi expert în educaţie, a continuat conversaţia cu antrenorii copiilor supradotaţi în cadrul conferinţei Profit.ro „Making the right moves” despre cum reuşesc profesorii să le dezvolte elevilor lor conştiinţa lucrului pe care-l fac.

Strategia profesorului Mihai Bălună merge pe ce făcea Brâncuşi: „nu sculptez, ci dau la o parte partea inutilă a materialului”. „Eu le arăt frumuseţea disciplinei în care sunt implicat şi evident să-i ajut sau să-i împing poate, iar mai departe îi las să se dezvolte firesc pentru că de fapt asta este legea firii”.

Ion Băraru este de părere că ideea de armonie se induce copiilor prin exemple naturale, nu de la catedră. „Fizica se ocupă şi de armonie”.

La evenimentul Profit.ro, Garry Kasparov, considerat cel mai mare jucător de şah al tuturor timpurilor, fost campion mondial pe parcursul a 15 ani consecutivi şi cel mai tânăr campion mondial din istoria şahului, vine în premieră la Bucureşti.

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.