Curtea Constituţională a stabilit, marţi, că OUG 25/ 2020 care prevedea liberalizarea programelor naţionale de sănătate este neconstituţională în ansamblul său, fiind adoptată fără avizul Consiliului Legislativ. OUG a fost propusă de fostul ministru al Sănătăţii Victor Costache.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

CCR a dezbătut, marţi, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.I pct.l, pct.2 şi pct.5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.25/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.

Sesizarea a fost depusă de către Avocatul Poporului.

”În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.25/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, este neconstituţională, în ansamblul său. În argumentarea acestei soluţii, Curtea a reţinut, în esenţă, că actul normativ supus controlului de constituţionalitate a fost adoptat fără respectarea exigenţelor legale şi constituţionale referitoare la solicitarea avizului Consiliului Legislativ”, a transmis, marţi, CCR.

În 19 februarie, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională privind modificările aduse sistemului sanitar prin OUG nr. 25/2020, despre care spunea că "sunt în contradicţie cu Constituţia şi afectează grav dreptul la sănătate al cetăţenilor români".

"Avocatul Poporului observă, între altele, faptul că iniţiatorul ordonanţei a omis să solicite şi să obţină avizul conform al Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, organismul de la care era obligat de lege să îl ceară, întrucât O.U.G. 25/2020 are ca obiect de reglementare inclusiv asistenţa medicală de urgenţă. Acest fapt atrage neconstituţionalitatea întregului act normativ", arata atunci Avocatul Poporului. 

Conform Avocatului Poporului, în condiţiile în care actul normativ afectează drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, iar Legea fundamentală interzice adoptarea ordonanţelor de urgenţă care, prin obiectul de reglementare, afectează respectivele drepturi şi libertăţi, OUG nr. 25/2020 nu respectă această interdicţie, nu există nicio analiză care să justifice urgenţa şi nu este dovedită situaţia extraordinară care a determinat emiterea ordonanţei de urgenţă.

În opinia Avocatului Poporului, OUG nr. 25/2020 încalcă dreptul la ocrotirea sănătăţii şi dreptul la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, prevăzute de art. 34 alin (2) si art. 47 alin. (2) din Legea fundamentală.

Ordonanţa de Urgenţă prevede modificarea Legii privind reforma în sănătate, în sensul în care programele naţionale de sănătate - finanţate de stat – vor putea fi derulate ”unitar” de către furnizori publici şi privaţi.

Vicepremierul Raluca Turcan afirma, în februarie, că OUG ”va salva vieţi”, iar ministrul Sănătăţii de la acel moment – Victor Costanche – nu a făcut altceva decât să spargă monopolul unor spitale publice.

La rândul său, şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, afirma că OUG este ”un act normativ curajos al Guvernului”. 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.