Aproximativ 43% dintre liceeni au dat share unor informaţii despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul, realizat în kuna septembrie, în mediul urban, de Şcoala de Valori şi Unlock Market Resarch, arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani sunt vulnerabili la fenomenul fake news, care a luat amploare în ultima perioadă şi că ei au nevoie de educaţie şi dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reţinuţi în a crede şi răspândi informaţii false.

Tocmai din acest motiv, proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii” - inspirat dintr-un titlu de articol care a făcut carieră la începutul anilor '90 -  îşi propune să-i înveţe pe elevi cum să interpreteze ştirile, cum să depisteze ştirile false, cum să dea share unei informaţii în mod responsabil şi, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. La cursuri, liceenii vor învăţa ce întrebări să îşi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenta între mass-media şi social media şi ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Proiectul este iniţiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză şi jurnalistul Tudor Muşat, alături de Şcoala de Valori&WizeGen. După lansarea proiectului şi primele cursuri din primăvara acestui an, cei doi au reînceput întâlnirile cu liceeni în Bucureşti, urmând să meargă la Brăila, Focşani, Câmpulung, Piteşti, astfel încât, până la finalul anului să fie incluşi în proiect aproximativ 1000 de elevi din toată ţara.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informaţiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viaţa şi este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect şi responsabil. Constat cu plăcere că s-au înmulţit iniţiativele împotriva fake news şi în societatea românească, mă bucur că există acest trend şi că noi putem să contribuim la el. Sper şi cred că astfel tinerii din România vor deveni mai atenţi când citesc, scriu şi răspândesc informaţii şi vom reuşi să facem împreună un pas spre o societate mai bună pentru toţi”, spune Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare.

Programul are două până la şase ateliere per liceu, centrate pe educaţie experienţială şi sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică şi inspiraţională. Programul nu implică vreun cost pentru participanţi. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noţiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoştinţelor dobândite.

Anul acesta, prin programul de granturi al Lidl Romania, va fi lansat şi un ghid pentru profesori, astfel încât ei să poată continua educarea tinerilor în vederea înţelegerii fenomenului de fake news şi dezvoltarea unei gândiri critice. Şcoala de Valori&WizeGen va pune la dispoziţia profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecţiile despre fake news şi despre consumul responsabil de mass-media.

„Transformările tehnologice recente care au afectat industria comunicării şi societatea în general au adus lucruri bune, inovative, care ne uşurează viaţa, dar care aduc în prim plan şi probleme în ceea ce priveşte adevărul şi valorile pe care se bazează omenirea. Acum, adevărul poate fi alterat cu uşurinţă, iar media aşa-zis tradiţională a intrat şi ea în zona fake news. Mulţi conştientizează că este o problemă globală şi încearcă să găsească soluţii, deoarece este nevoie ca societatea să rămână bazată pe valori sănătoase care susţin progresul şi dezvoltarea sustenabilă. Toţi suntem suspuşi unui bombardament informaţional şi de multe ori nu avem timp să discernem între diferite informaţii din diverse domenii. De aceea, este esenţial să devenim deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, să ne dezvoltăm capacitatea de a înţelege semnificaţiile informaţiilor şi să le filtrăm pe cele reale şi de valoare. Acest proiect se adreseză tinerilor care îşi formează găndirea şi modul de viaţă, şi este potrivit pentru toţi românii, care pot deveni astfel mai responsabili de informaţiile pe care le vehiculează”, spune Silvia Bogdan, Preşedinte @ Şcoala de Valori.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.