Agenţiile de turism se întrec în ultimul timp în oferte inedite pentru a descoperi România, tendinţă evidentă mai ales în acest sezon, când circuitele culturale organizate într-o manieră modernă, plimbările turistice cu trenul în Transilvania, tururile la crame şi podgorii sau pachetele pentru tot mai numeroasele concerte sau festivaluri din ţară devin tot mai cunoscute pentru turiştii români şi străini. Turoperatorii şi specialiştii în domeniu spun astfel de oferte indică faptul că, în ultimii ani, turiştii au recăpătat încrederea în România ca destinaţie de vacanţă şi pun evoluţia mai ales pe seama unei schimbări de generaţii active în materie de călătorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Circuitele culturale reprezintă, de altfel, principalul produs turistic pentru care vin turiştii străini în România, spun specialiştii consultaţi de News.ro.

Săptămâna aceasta, Corali Holidays, unul dintre principalii turoperatori specializaţi pe transport cu autocarul din România, a anunţat că va introduce circuite turistice dedicate României.

Primul este “Incursiune culturală în Transilvania” şi va avea loc în perioada 4-8 octombrie, iar traseul va include Cisnădie, Răşinari, Hunedoara, Deva, Ţebea, Oradea, Cluj Napoca, Turda, Alba Iulia şi Sibiu.

“Am constatat că românii încep să redescopere România într-un mod activ. Turiştii au recăpătat încrederea în România ca destinaţie de vacanţe, de sejururi, însă, în ultima vreme, creşte şi apetitul pentru circuitele culturale. Este normal să fie aşa, mai ales dacă ne gândim că străinii vin la noi în primul rând pentru turismul cultural”, subliniază directorul general al Corali Holidays, Dumitru Luca.

Printre obiectivele turistice vizitate se vor număra mănăstirea Cozia, biserica fortificată din Cisnădie, Castelul Corvinilor din Hunedoara, Cetatea Devei, cimitirul eroilor şi Gorunul lui Horea din Ţebea, centrul istoric al Oradei, aqua park-ul Nymphaea din Oradea, Catedrala Sf. Mihail din Cluj-Napoca, salina Turda, cetatea Alba Carolina din Alba Iulia şi centrul istoric al Sibiului.

Pentru acest circuit, tariful este de 690 de lei locul în cameră dublă şi include patru nopţi de cazare cu mic dejun la hoteluri de trei şi patru stele şi transport cu autocarul.

Circuitele culturale sunt alese în general de persoane singure şi cupluri trecute de 50 de ani. Foarte puţine familii cu copii apelează la astfel de pachete turistice, preferând în general circuitele ad-hoc, cu maşina personală.

"Circuitele sunt diferite. Turiştilor străini le propunem, de exemplu, circuite culturale: Turul Transilvaniei sau al Bucovinei, la culele olteneşti, altă temă este Dracula, trasee în Bucureşti şi Delta Dunării", a declarat pentru News.ro preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, proprietarul Paralea 45.

Specialiştii spun că românii au început să redescopere în ultimii ani circuitele culturale şi produsele turistice de nişă în propria ţară.

"Turiştii români sunt, de ani de zile, adepţi ai circuitelor culturale externe, însă, din păcate, circuitele interne intraseră într-un con de umbră după 1990. Se ştie că în vremea comunismului, românii călătoreau mult prin ţară, neavând alte opţiuni. Ei bine, în ultimii 10-15 ani, românii au reînceput să capete încredere în turismul intern, primele creşteri fiind înregistrate pentru turismul de litoral montan, balnear şi rural. Apoi, au început să atragă din ce în ce mai mult oraşele turistice ale României", a explicat consultantul în turism Traian Bădulescu, pentru News.ro.

În prezent, românii încep să fie atraşi de circuitele culturale în Transilvania şi nordul Moldovei (Bucovina, Neamţ, Iaşi), de tururile cramelor şi podgoriilor, de tururi ale conacelor şi culelor din Oltenia sau de castelele din Transilvania.

De asemenea, Dunărea atrage din ce în ce mai mult, atât pe partea de turism cultural şi istoric, cât şi pe partea vitivinicolă, pescuit, drumeţii şi, timid, încep să-şi facă loc şi trenurile turistice sau minicroazierele pe Dunăre.

"Dezvoltarea acestor circuite va determina creşterea numărului unităţilor de cazare dar şi a calităţii serviciilor şi va impulsiona şi incoming-ul, aceste trasee – unele dintre ele noi, inedite – urmând să fie 'rodate' de către români", a menţionat Bădulescu.

Un proiect inedit este Transilvania Train, primul concept de tren turistic din România, ce va avea loc între 31 august şi 3 septembrie, pe ruta Braşov – Saschiz - Sighişoara – Mediaş – Alba Iulia – Sebeş – Sibiu – Făgărăş.

Turiştii vor călători cu trenul, prin inima Transilvaniei, şi vor intra în atmosfera tradiţiilor şi experienţelor cu specific transilvănean, se vor bucura de degustări de vin sau prânzuri câmpeneşti în zone cu încărcătură culturală, până la workshop-uri de ţiglărie tradiţională, echitaţie sau chiar evenimente exclusiviste şi rare, cum ar fi concertul Filarmonicii din Sibiu, organizat în Piaţa Mică din Sibiu sau concertul de orgă la Biserica din Sebeş.

Reprezentanţii Transilvania Train remarcă o creştere a interesului pentru turismul cultural în ultimii ani, considerând chiar cîă România a devenit un pol regional de cultură.

"Atât sejururi cât şi circuite culturale, iar creşterea cea mai mare pe aceste segmente o avem în România. Această schimbare a opticii are un fundament sănătos. Pe de o parte asistăm la o schimbare de generaţii active în materie de călătorii, iar pe de altă parte asistăm la o expansiune fără precedent a evenimentelor culturale din România", a declarat pentru News.ro managerul de proiect al Transilvania Train, Cristian Pitulice.

Evenimente precum Festivalul Enescu, Untold, Transilvania International Film Festival (TIFF) sau festivalul de Teatru de la Sibiu au făcut posibilă creşterea circulaţiei turistice de weekend, punctează managerul.

"Practic, în 2017, în medie, românii au cam cinci-şase weekenduri pe an dedicate activităţilor turistice, iar câteva dintre acestea sunt dedicate evenimentelor culturale", a spus Pitulice.

Un alt segment turistic care se dezvoltă tot mai mult este turismul viticol, ce presupune vizite la crame şi degustări de vinuri, dar care se asociază tot mai mult - aşa cum se întâmplă în Italia sau Franţa - cu gastronomia. 

Această nişă devine din ce in ce mai cunoscută şi solicitată, mai ales că mulţi proprietari de crame au investit în facilităţi pentru primirea turiştilor, care pot găsi cazare şi masă şi au acces la facilităţi de relaxare, pe lângă degustări şi vizite ghidate în crame.

"Publicul din România doritor să viziteze crame este format din persoane cu vărsta de peste 25 de ani, sunt consumatori de vinuri, cunoscători sau dornici să îl descopere, provin din toate mediile şi au venituri medii şi mari. Însă este şi o experienţă care se transmite, oamenii revin la crame insoţiti de prieteni", a explicat, pentru News.ro, fondatorul companiei Revino, Alina Iancu. 

Nişa turismului viticol este populară printre turiştii străini, obişnuiţi cu acest segment din alte ţări cu tradiţie în producţia de vin.

Astfel, mulţi străini - din corporaţii, antreprenori sau diplomaţi - pasionaţi de vinuri care lucrează în România sau care îşi petrec câteva zile în ţară aleg vizitele la crame ca variante pentru a petrece weekend-ul.

Specialiştii din domeniu spun că turismul viticol este o experienţă, iar cramele au pachete diferite de degustare, de asocieri culinare - mâncare cu vin -, dar şi peisajele sunt diferite.

Totuşi, segmentul este abia la început şi este nevoie de eforturi suplimentare pentru dezvoltarea sa.

"Au apărut mai multe locuri de cazare - nu îndeajuns de multe -, cramele încep să aibă personal calificat - pentru că se duce mare lipsă de personal, de la cules via, până la servicii de turism -, astfel pot oferi mai multe variante de tururi, pot veni cu o descriere mai complexă a acestora şi pot oferi pachete pentru mai multe zile", a mai spus Alina Iancu. 

De asemenea, agenţia Dante Travel organizează tururi turistice având teme diverse precum "vinurile transilvănene", ce prevede vizite la crame, biserici de lemn şi Cimitirul Vesel din Săpânţa, ori "Imperiul Habsburgic", ce presupune o călătorie din Viena până în Transilvania.

Jucătorii din domeniu remarcă o cerere crescută pentru oferte "altfel" şi prevăd o creştere susţinută a segmentului în anii următori. 

"Am reuşit să creez circuite originale, diferite faţă de cele de pe piaţă. Majoritatea circuitelor sunt dedicate turiştilor străini, însă am adaptat un tur al Maramureşului pentru turiştii români, iar produsul s-a bucurat de succes", a declarat pentru News.ro directorul general al Dante Travel, Teodor Moldoveanu.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.