„O imagine face cât o mie de cuvinte, dar o imagine de-a lui Ando face cât mai multe biblioteci. Ca ziarist, este practicianul unei forme foarte evoluate de jurnalism, şi anume editorialul grafic. Ando a fost un om al tiparului, un maestru al caricaturii, un artist plastic deosebit. Lucrările lui trebuie să fie nu doar privite, dar şi citite”, a declarat ieri seară Marius Tiţa, redactor şef Radio România Internaţional la vernisajul expoziţiei „In Memoriam ANDO”, care a avut loc la Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Selecţia expoziţională aduce împreună lucrări de grafică, respectiv caricatură, din mai multe perioade de creaţie ale regretatului jurnalist, grafician şi realizator de emisiuni de televiziune Octavian Andronic – ANDO, alături de fotografii din arhiva familiei Andronic, prezentate prin intermediul a două instalaţii realizate de Andreea Dobranici şi Alexandru Micloş. De asemenea, proiectul expoziţional cuprinde o serie de lucrări de grafică semnate de Ana Ştefania Andronic – BUZU. Expoziţia „In Memoriam ANDO” este însoţită de un album cu reproduceri după caricaturile lui ANDO şi poate fi vizitată în perioada 1 – 25 februarie 2023.

„De ce şi-a dorit Ando să deseneze? Ca să transmită un mesaj. Era un om implicat social. Nu putea fi impasibil, nu era un om pe lângă care să treacă evenimentele, mentalităţile, iar el să nu le judece. E un urmaş al lui Caragiale, iar desenele lui sunt o îmbinare de talent şi o reflexie a societăţii. Lucrările lui Ando reprezintă un tip de înţelepciune adusă la nivelul zilei, cu interpretări satirice. Sunt ca picăturile de sare puse pe rană, dar care, din păcate, sunt necesare. A făcut un fel de terapie societăţii româneşti, pentru care suntem datori să-i mulţumim. Ando a fost un „cititor” al zilelor lui, cu o ironie distinsă şi tandră”, a spus Ioan Cristescu, Directorul Muzeului Naţional al Literaturii Române (MNLR).

Ioan Cristescu a propus celor prezenţi la vernisaj realizarea unui Muzeu al Jurnalismului românesc, prin care să se păstreze peste ani talentul uriaş şi puterea de observaţie a ziariştilor de după 1989. „Omagiem astăzi un mare jurnalist, un absolvent de filologie care a putut realiza lucrări de grafică. Ando a avut Andografia zilei la un cotidian, privea lucrurile într-un mod cotidian. Jurnalismul e un har, nu o profesie oarecare. Nu oricine poate fi jurnalist. Asta trebuie înţeles de viitoarele generaţii de jurnalişti”, a adăugat Directorul MNLR.

„«In Memoriam ANDO» este un proiect care îşi propune nu doar să comemoreze o personalitate culturală autohtonă, ci şi să menţină vie amintirea unui spirit critic, precum şi moştenirea artistică pe care acesta a lăsat-o în urmă. În grafica sa, ANDO a reuşit mereu cu umor şi ingeniozitate să surprindă chintesenţa unor momente cheie din istoria recentă, cărora le-a fost martor”, a explicat Ana Daniela Sultana, curatorul expoziţiei.

„Mă bucur că în cadrul expoziţiei familia lui Ando a adus lucrări autentice. Desenele în alb-negru fără text şi fără culoare sunt parabole, care ne duc spre universal. Lucrările lui Ando sunt tragice. Să scăpăm de glume şi „miticism”. Noi ne jucăm şi viaţa trece. Ceea ce vedem aici nu e o glumă, ci o introspecţie, care să ne facă să ne gândim la rolul nostru existenţial, nu la cel cotidian”, a precizat Mircia Dumitrescu, grafician, pictor şi sculptor, profesor al Academiei de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”.

Vernisajul a fost un prilej pentru cei prezenţi de a-şi reaminti de Octavian Andronic, ca om care a reuşit să-i inspire pe cei din jur prin „talentul irepetabil” şi „mintea brici”, cum scrie Gilda Lazăr în albumul ANDO In Memoriam, dar şi prin modestie şi felul său de a fi. 

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs şi Comunicare JTI România, Moldova şi Bulgaria: „Cu Ando m-am întâlnit prima dată pe 22 decembrie 1989, pe podul Grant. Mă întorceam de la Revoluţie şi cineva mi-a dat un ziar, Libertatea. Era primul ziar al libertăţii Revoluţiei române. Acea întâlnire indirectă mi-a programat cumva evoluţia. Am devenit jurnalist. Ando era la Libertatea, eu la Dreptatea şi România Liberă, pe poziţii antagonice. Pentru că atunci jurnalistul nu doar informa şi educa, avea şi opinii foarte puternice. Apoi relaţiile noastre au ajuns într-o altă etapă. A continuat să mă invite la diverse evenimente şi emisiuni, nu mai era antagonism, ci fiecare adăuga un punct de vedere la un întreg. Din păcate, ştirea morţii lui nu “a fost un pic exagerată”, ci foarte neaşteptată. Aşa că am preluat una dintre rubricile sale săptămânale, la Agenţia pe care a înfiinţat-o. Relaţia cu Ando continuă aşadar peste timp, cu noi adăugiri.”

Marina Almăşan, realizator emisiuni TVR: „L-am cunoscut pe Ando încă de când eram studentă. Mi-a fost invitat de multe ori în emisiuni. Era un om sfios, căruia nu-i plăcea să apară la televizor. În 2020, a apărut pentru ultima dată pe ecran, la una dintre emisiunile mele, nu ştiu dacă a mai apucat să o vadă”.

Octavian Ştireanu, jurnalist şi scriitor: „Ştirea despre plecarea dintre noi a lui Ando este o ştire falsă. Pentru că el continuă să rămână cu noi”.

Cornel Nistorescu, jurnalist, director Cotidianul: „Am fost implicaţi împreună, eu şi Ando, după 1990, într-un proiect de înfiinţare a unui Club Român de Presă, într-o perioadă când ne doream să construim o altă lume. Ne lipsesc cei care au plecat”.

Dan Constantin, senior editor Jurnalul Naţional: „Ando nu era un om expansiv. Caricaturile lui erau foarte serioase şi era atent la fiecare cuvânt. Este emoţionant să-i văd aici ochelarii şi instrumentele de lucru.”

„(...) simţul umorului zace, latent, în fiecare dintre noi şi ar putea fi „deşteptat” cu ceva- un medicament, de pildă spre folosul întregii societăţi. Pentru că „invaliditatea” de acest fel determină, în ultimă instanţă, ridicolul şi prostia, suficienţa şi îngâmfarea, răutatea şi ranchiuna. În ziua în care, graţie acelui medicament, vom putea privi cu detaşare propriile noastre limite şi ale celorlalţi, le vom putea, cu siguranţă, combate în cel mai eficient mod: prin (su)râs, fie el interior sau exterior, fie el zâmbet sau hohot. Dar până atunci, se pare că mai este...”, scrie Octavian Andronic în albumul ANDO in Memoriam.

ANDO – Octavian Andronic (1946-2020) a fost un jurnalist, caricaturist şi realizator de emisiuni de televiziune, autorul cunoscutei rubrici „ANDOgrafia zilei”. A fondat şi condus numeroase publicaţii, printre care „Libertatea”, „Informaţia de prânz” sau „Cronica Română”, precum şi agenţia media „Amos News”. Este iniţiatorul din 1997 a procedeului de realizare a caricaturii animate „sub ochii spectatorului” – „videocartoon”, difuzat la ProTV („O propoziţie pe zi”), Prima TV („ANDOgrafia zilei”), Tele 7abc („Telecaricatura zilei”), B1 TV („ANDOgrafia zilei”), TVR („Retrospectiva Săptămânii”) şi Senso TV („Andonevralgic”). A publicat volumele „Turneul candidaţilor la Primăria Capitalei-1996” (2000), „Turneul Candidaţilor la Preşedinţie – 1996” (2000), „Schimbarea schimbărilor” (2001), „Dicţionarul politic: B de la Băsescu” (2009), „Dicţionar politic: I de la Iliescu” (2010), „Dicţionar politic: N de la Năstase” (2010), „Cronologie comentată: Anul 2000” (2010) şi „Andografia 2010” (2011). Ca grafician a debutat publicistic în caricatură în 1969 şi a participat la numeroase saloane şi festivaluri naţionale şi internaţionale de profil, la care a câştigat importante premii (Istanbul – 1978, Skopje – 1979, Akşehir – 1980, Havana – 1981, Costineşti – 1981, Timişoara – 1984, Ancona – 1985). Activitatea sa expoziţională cuprinde expoziţii personale şi de grup la majoritatea galeriilor de artă din ţară, dar şi în cadrul unor importante spaţii expoziţionale din afara ţării.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.