Turismul românesc reprezintă sub 4% din PIB şi are un potenţial mare de creştere, ceea ce ar trebui să aducă mai multă prosperitate în special în comunităţile-destinaţie, spune Mihai Bârsan, marketing advisor şi dezvoltator al competiţiei Destinaţia Anului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Destinaţii Vizionare, conferinţa de management şi marketing de destinaţie,a reunit la prima ediţie peste 150 de specialişti şi lideri de comunităţi din întreaga ţară. Organizat pe 8-9 decembrie la Braşov de Institutul pentru Oraşe Vizionare (IOV) şi Destinaţia Anului, evenimentul a avut ca scop creşterea competenţelor de management şi promovare de destinaţie în special în domeniul public şi punerea bazelor unei comunităti de experţi, practicieni şi lideri care să construiască şi să administreze branduri de destinaţii puternice. 

Cei peste 30 de vorbitori din ţară şi din străinătate au susţinut atât sesiuni tehnice - masterclass de marketing de destinatie aplicat, creare de continut digital relevant pentru destinatie, prezentare a unor instrumente de măsurare a progresului oraşelor, cât şi paneluri cu focus pe Organizaţiile de management de destinaţie (OMD), structuri actualmente în proces de constituire în mai multe zone din România.

Invitatul special al conferinţei a fost Robert Govers, preşedintele International Place Branding Association şi autor al cărţii ”Imaginative communities: admired cities, regions, countries”, care a vorbit despre importanţa dezvoltării întregului eco-sistem al unei destinaţii şi nu numai pe crearea unei campanii de logo şi slogan de promovare.

O doză în plus de inspiraţie a venit din partea lui Charlie Ottley, cunoscutul journalist britanic, prezent pe scenă cu noua sa campanie de promovare a României pe postul de televiziune BBC.

”Turismul românesc reprezintă sub 4% din PIB şi are un potenţial mare de creştere, ceea ce ar trebui să aducă mai multă prosperitate în special în comunităţile-destinaţie - nu doar jucătorilor din industria de turism, ci şi unor industrii conexe. Se vorbeşte foarte puţin de faptul că turismul contribuie în mod esenţial la reputaţia unei zone, dincolo de aspectul turistic. Felul în care un vizitator se simte, în care interacţionează cu locuitorii, calitatea serviciilor şi a infrastructurii, compun la final atractivitatea unui loc nu doar ca destinaţie turistică, dar şi ca destinaţie de investiţii, de locuit sau de studii, sau ca exportator de produse, de servicii şi de cultură. Destinaţiile vizionare sunt cele care au înţeles acest lucru şi care implementează strategii prin care turismul este integrat într-un tot unitar de “place branding”, prin care se dezvoltă branduri puternice şi sustenabile ale locului, pentru toate publicurile importante pentru localitate şi acesta”, a spus Mihai Bârsan, marketing advisor şi dezvoltator al competiţiei Destinaţia Anului, co-organizator al conferinţei.

Pentru a creşte competitivitatea şi pentru o dezvoltare sustenabilă, destinaţiile din România au nevoie de acces constant la date. În acest context, Institutul pentru Oraşe Vizionare a anunţat în cadrul conferinţei, Indexul Oraşelor Vizionare, un instrument de măsurare constantă a progresului oraşelor, structurat pe trei parametri: performanţă, atractivitate şi capacitate vizionară.

Primele rezultate ale acestui Index, legate de dimensiunea de performanţă a oraşelor, vor fi publicate în primăvara anului 2023; Indexul de atractivitate, în toamna anului 2023, iar Indexul de Capacitate Vizionară, o premieră în lume, va fi lansat în 2024, în urma unor consultări cu cercetători din zona de sociologie, urbanism, împreună cu care se va defini această capacitate vizionară. 

”Avem mare nevoie să creştem o comunitate de specialişti şi lideri care să construiască branduri solide pentru localităţile din România şi cred că la această primă ediţie a Destinaţii Vizionare, prin exemple de succes, inspiraţie şi know-how concret, am reuşit să dăm startul acestei comunităţi”, a declarat Felix Tătaru, preşedinte Institutul pentru Oraşe Vizionare. 

De asemenea, tot în cadrul conferinţei, Destinaţia Anului, singura competiţie de turism intern din România, a anunţat că ediţia din 2023 va aduce în premieră un studiu sociologic cu 3.000 de respondenţi, care va reprezenta cea mai vastă cercetare pentru turismul intern din ultimii 10 ani. Datele colectate în urma acestui studiu sunt extrem de valoroase pentru destinaţiile car vor să îşi facă o strategie profesionistă de marketing, dar vor fi utilizate şi în completarea votului utilizatorilor www.destinatiaanului.ro şi al experţilor din juriu pentru a determina clasamentul. Destinaţia Anului este o platformă integrată de comunicare pentru susţinerea comunităţilor locale, pentru creşterea atractivităţii acestora pe mai multe paliere şi a facilita crearea unor branduri turistice puternice.

Nevoia de parteneriat solid şi bazat pe încredereîntre actorii care constituie o destinaţie: administraţii publice, companiiprivate şi societatea civilă a fost leitmotivul discuţiilor din conferinţă.

Reprezentantul OMD Mangalia, Mihaela Neagu şi cel al Asociaţiei Judeţene de Turism Sibiu, Alin Chipăilă, au descris care fost procesul prin care au reuşit să obţină această colaborare în organizaţiile lor, după ani de la înfiinţare. 

De asemenea, a fost subliniată nevoia de colaborare şi între asociaţiile şi organizaţiile de management şi promovare a destinaţiilor de la nivel naţional, pentru a fi competitive pe plan internaţional.

”Sibiul nu este în competiţie cu Braşovul sau cu Alba-Iulia, ci cu destinaţiii nternaţionale. Sibiul cu Braşovul şi cu Alba-Iulia au nevoie să lucreze împreună pentru a-şi creşte atractivitatea în faţa acestor destinaţii internaţionale”,a spus Alin Chipăilă, preşedinte al Asociaţiei Judeţene de Turism Sibiu. 

Majoritatea vorbitorilor au subliniat că o destinaţie turistică se construieşte pornind de la locuitorii care trebuie să o reprezinte, săofere servicii şi să o promoveze.Un brand puternic de destinaţie se creează consultând şi implicând în primul rând comunitatea locală. 

”Primul client al Iaşului este cel care rămâne acolo”, a punctat importanţa locuitorilor Dora Morhan, membru fondator ”Destination Iasi”, Asociaţia de Management al Destinaţiei Turistice Iaşi şi al Regiunii Moldova.

Managementul destinaţiei înseamnă astfel nu numai creşterea numărului de turişti, ci mai ales dezvoltarea sustenabilă a turismului. Flavia Boghiu, viceprimar al municipiului Braşov, a vorbit şi ea despre despre fenomenul de turism excesiv la Braşov, care îi face pe locuitori să nu se mai bucure de propriul oraş şi pe care autorităţile locale îşi doresc să îl convertească în turism sustenabil. 

Invitatul special al conferinţei, Robert Govers, preşedintele International Place Branding Associationşi autor al cărţii ”Imaginative communities: admired cities, regions, countries”, a vorbit despre brandingul de destinaţie, care, în opinia sa, trebuie să ia în calcul comunitatea locală ca un întreg, trebuie să exprime identitatea comună şi misiunea acestei comunităţi, să se facă prin implicarea locuitorilor, dar cu leadership din partea autorităţilor. La final, comunicarea trebuie să aibă la bază în primul rând acţiuni puternice, care să vorbească de la sine şi apoi logo, video-uri şi sloganuri. 

Prima ediţie a conferinţei Destinaţii Vizionare a fost organizată în parteneriat cu Primăria Municipiului Braşov, Ministerul Antreprenoriatului şi al Turismului şi al Alianţei pentru Turism România şi cu sprijinul Nhood România, Salesianer, Ţinutul Momârlanilor şi SmartCity Braşov. 

Misiunea Institutului pentru Orase Vizionare (IOV) este de crea branduri de oraş puternice, bazate pe o legatură strategică între realităţile curente ale localităţii, potenţialul neexplorat, identitatea locuitorilor şi viziunea pe termen lung. Institutul foloseşte instrumente specifice domeniilor de Place Branding, Marketing Strategic şi Placemaking pentru a dezvolta identitatea competitivă vizionară a oraşelor şi regiunilor.

Destinatia Anului sustine comunitatile locale în efortul de afirmare a unor branduri turistice puternice în spaţiul românesc şi îşi propune să aducă un flux constant de inspiraţie pentru ce poţi vedea şi experimenta ca turist în Romania. În 2022, Destinaţia Anului este cea mai importantă competiţie de promovare a turismului intern prin popularizarea destinaţiilor turistice ale României în mediul online, în emisiuni TV, prin implicarea directă a românilor pe www.destinatiaanului.ro, şi prin colaborarea cu bloggeri şi influenceri de turism.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.