Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast în intervalul ianuarie-septembrie 2022 a atins nivelul de 563,6 milioane de lei, în creştere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce profitul a scăzut de două ori şi jumătate, la 16,38 milioane lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Grupul TeraPlast a menţinut în trimestrul trei focusul pe consolidarea cotei de piaţă şi pe rentabilizarea segmentelor de activitate noi. Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast în intervalul ianuarie-septembrie 2022 a atins nivelul de 563,6 milioane de lei, în creştere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. EBITDA aferentă celor trei trimestre s-a situat la 48,5 milioane de lei, în scădere cu 25% comparativ cu rezultatele record din primele nouă luni din 2021”, anunţă grupul.

 Marja EBITDA înregistrată, de 8,6%, este în uşoară scădere faţă de prima jumătate a anului, ca urmare a contextului macroeconomic foarte provocator din 2022, care a dus la scăderea numărului de proiecte de construcţii de infrastructură şi la amânarea contractării unora noi pentru finalul anului sau prima parte a anului 2023.

”Rezultatul grupului este încă grevat de pierderile operaţionale ale segmentului Ambalaje Flexibile, specifice perioadei de începere a activităţii, dar influenţate şi de procesul greoi de omologare a produselor la clienţi, într-un climat de reducere a consumului privat. Creşterea portofoliului de clienţi şi a volumelor segmentului, indică o îmbunătăţire sensibilă, cu perspectiva de a atinge pragul de rentabilitate în prima parte a anului viitor”, spun reprezentanţii TeraPlast.

Contextul economic, intern şi internaţional, a impactat rezultatele grupului. Evoluţia sectorului de construcţii a arătat o performanţă sub aşteptări. Segmentul construcţiilor inginereşti a înregistrat o scădere anuală de 3,8% în primele opt luni ale anului. Pe parcursul trimestrului 3 s-a derulat şi o operaţiune de destocare, pentru a ajusta nivelul stocurilor de materii prime şi produse finite la nivelul cererii din piaţă, operaţiune care a influenţat negativ marjele lunilor iulie şi august.

Volumul exporturilor a crescut în primele nouă luni cu 51% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, iar ponderea în totalul cifrei de afaceri a urcat la 16%, de la 13%, nivelul atins în intervalul ianuarie-septembrie 2021. Extinderea prezenţei pe pieţele europene este în continuare o direcţie strategică pentru grup, pentru a creşte dimensiunea, competitivitatea şi rezilienţa business-urilor din portofoliu.

Pentru a sprijini activitatea de export, în trimestrul al treilea TeraPlast a deschis o subsidiară în Ungaria cu scopul înfiinţării unui centru logistic care să asigure o prezenţă mai bună pe piaţa locală.

Linia de Instalaţii continuă să crească, chiar în contextul întârzierilor în demararea unor noi proiecte publice de infrastructură. Acest business a menţinut o marjă EBITDA în procent de două cifre, respectiv 11,5%. În acelaşi timp, evoluţia este pozitivă, +6% faţă de nivelul record istoric înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut. Prioritatea Grupului a fost consolidarea cotei de piaţă care conferă avantaj competitiv în momentul în care marile proiecte de infrastructură anunţate prin PNRR şi Anghel Saligny vor începe să fie implementate în trimestrele următoare.

Segmentul Granule, care include şi granulele reciclate, a înregistrat volume mai mici şi a cunoscut o presiune pe preţurile de vânzare, aspect reflectat în evoluţia marjei EBITDA (-43%). În acest context, consolidarea cotei de piaţă şi menţinerea unor relaţii de lungă durată cu partenerii contractuali sunt prioritare pentru acest segment.

TeraGlass a cunoscut în trimestrul trei o îmbunătăţire a performanţelor operaţionale. În intervalul iulie-septembrie, EBITDA s-a situat la 0,76 milioane lei, ceea ce a dus rezultatul la nouă luni în teritoriu pozitiv. Îmbunătăţirea marjelor a venit în urma renegocierii preţurilor din contracte care au devenit efective la finalul primului semestru.

Segmentul Ambalaje Flexibile, nouă în cadrul grupului, cunoaşte o creştere a vânzărilor, dar încă insuficientă pentru a contracara pierderile operaţionale date de încărcarea redusă a capacităţilor de producţie şi cheltuielile de omologare a produselor de către potenţiali clienţi. Pe lângă aprovizionarea pieţei interne, unde TeraBio Pack are deja parteneriate în curs cu lanţuri de retaileri, compania explorează şi fructifică oportunităţile de pe pieţele externe. În prezent, compania este în stadiul de semnare a mai multor contracte cu reţele mari din străinătate şi în discuţii avansate cu alte lanţuri internaţionale de magazine din regiune. Piaţa ambalajelor – inclusiv a celor biodegradabile - are un potenţial real de dezvoltare, dar necesită timp pentru a avea un impact pozitiv asupra Grupului. Odată cu reglarea condiţiilor de piaţă şi cu creşterea ocupării capacităţii de producţie, va fi vizibilă, începând cu anul viitor, şi contribuţia pozitivă a acestui segment la rezultatele consolidate, arată grupul.

Profitul net înregistrat în perioada ianuarie-septembrie a fost de aproape 16,4 milioane lei. Comparaţia este făcută, însă, cu un rezultat excepţional înregistrat anul trecut, peste aşteptările momentului. Decalajul semnificativ între evoluţia performanţei operaţionale şi cea a profitului net a fost determinat de creşterea semnificativă a ratelor dobânzilor, într-o perioadă în care grupul a investit 70 milioane de lei pentru finalizarea proiectelor începute anul trecut şi a suportat creşterea capitalului circulant necesar produselor noi. 60% din creditele de investiţii ale grupului sunt cu dobândă fixă, iar capitalul circulant va scădea ca urmare a reducerii stocurilor, astfel că anul viitor costul de finanţare a grupului se va reduce sensibil.

„Rezultatele poartă în continuare amprenta contextului volatil pe care îl traversăm şi care prezintă incertitudini pentru perioada următoare. Chiar şi într-un astfel de climat, am reuşit să menţinem performanţele Grupului la un nivel satisfăcător. Creşterile record pe care le-am înregistrat în anii anteriori s-au temperat, dar printr-un management eficace şi răspuns prompt la dificultăţi, păstrăm rezilienţa grupului pentru a livra performanţe în concordanţă cu marile provocări economice existente. Provocările rămân constante şi chiar dacă unele cunosc o ameliorare, cum ar fi lanţurile de aprovizionare sau preţurile materiilor prime, apar noi tensiuni, date de criza energetică sau politicile monetare restrictive. Din păcate, nu putem schimba o astfel de traiectorie de unii singuri. Acesta este motivul pentru care ne concentrăm pe consolidarea cotei de piaţă şi pe oportunităţile care apar în această perioadă. Vedem atât o creştere a dinamicii în zona de M&A, cât şi un interes crescut din partea pieţelor externe pentru produsele noastre. Nu renunţăm la niciun plan semnificativ de investiţii pentru că dorim ca, atunci când apele vor fi aşezate, să fim în poziţia de a profita la maximum de următorul val de creştere a activităţii economice”, a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack şi Somplast. Începând cu 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP. Acţiunile companiei sunt incluse în indicele de referinţă BET al Bursei de Valori Bucureşti şi în indicii Small Cap şi Global All Cap ai FTSE Russell.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.