Ministrul Transporturilor, vicepremierul Sorin Grindeanu, a anunţat, vineri, că, în şediţa de Guvern, a fost modificată Legea achiziţiilor. ”80% din timpul alocat unui proiect era consumat de birocraţie”, a transmis ministrul.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 
UPDATE: Guvernul anunţă, într-un comunicat, că  a fost adoptată OUG pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul investiţiilor publice

”Ordonaţa de Urgenţă aprobată de Guvern modifică o serie de acte normative din domeniul achiziţiilor publice şi din cel al construcţiilor, în sensul reducerii timpilor necesari obţinerii avizelor tehnice pentru proiectele de infrastructură rutieră finanţate din PNRR. Astfel, se introduce posibilitatea ca beneficiarii contractelor să poată plăti direct subcontractorii, furnizorii sau alţi operatori economici, care prestează sau execută lucrări pe şantier. Dacă lucrările nu avansează, constructorii vor fi notificaţi doar de 3 ori înainte de reziliere, după care se poate intra în procedură de licitaţie fără publicare”, anunţă Guvernul. 

Totodată, terenurile din proprietatea publică a statului şi din administrarea entităţilor publice se vor transfera în administrarea expropriatorului, odată cu Hotărârea Guvernului prin care este declanşată procedura de expropriere.

”Se instituie termenul de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire şi 10 zile calendaristice pentru emiterea avizelor solicitare prin certificatele de urbanism. Dacă documentaţia depusă nu este completă, aceste entităţi pot face observaţii doar o singură dată; ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerinţelor de clarificare/modificare/completare, autorităţile respective nu mai pot emite alte solicitări”, a mai precizat Guvernul. 

Dacă autorităţile nu emit în termenele instituite avizele/autorizaţiile, se consideră că documentaţia depusă de beneficiar este conformă şi completă, iar în acest caz autorităţile sunt obligate să emită autorizaţia în termen de 5 zile. Dacă nici acest termen de 5 zile nu va fi respectat, se va considera că documentele respective au fost emise tacit.

 
ŞTIRE INIŢIALĂ: ”Am modificat Legea achiziţiilor publice şi a procedurilor de eliberare a avizelor. În domeniul infrastructurii de transport, (...) statul avea nevoie de o reaşezare a cadrului legislativ. (...) Aceste modificări erau absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România. Până acum 80% din timpul alocat unui proiect era consumat de birocraţie”, a declarat, vineri, Sorin Grindeanu, după şedinţa de Guvern.  
 
Sorin Grindeanu a afirmat că, pe vechea legislaţie, dacă reziliai un contract era nevoie de doi ani pentru a relua proiectul. 
 
”Dacă, spre exemplu, reziliai un contract era nevoie de aproximativ 2 ani pentru a relua proiectul. Prin aceste măsuri pe care le-am adoptat astăzi, consider că au fost înlăturate o bună parte din principalele motive pentru întârzierea şi blocarea proiectelor”, a explicat ministrul Transporturilor.
 
El a precizat că modificările sunt structurate în trei capitole. 
 
“În primul rând, la faza de licitaţie eliminăm blocarea contractelor în faza de implementare din cauza creşterii preţurilor. Cum? Introducem obligaţia ajustării preţurilor pentru contractele cu o durată mai mare de şase luni, în funcţie de evoluţia preţurilor în piaţă, în baza unei formule bine determinate. Eliminăm tot acel tăvălug al contestaţiilor nejustificate. Cum? Autoritatea va reţine în mod obligatoriu cauţiunile firmelor care pierd aceste contestaţii”, a transmis Grindeanu.
 
El a precizat şi care sunt modificările în faza de implementare a proiectelor.
 
“În faza de implementare, a doua, a proiectelor eliminăm şantajul anumitor companii care, după semnarea contractelor nu se mobilizează şi nu respectă termenele contractuale. Prin acest lucru eliminăm întârzierele pe termen lung şi indisciplina în faza de execuţie şi anume prin emiterea unor certificate intermediare, un fel de certificat de bună purtare, privind stadiul de execuţie a fiecărui proiect din trei în trei luni, la 90 de zile. Dacă lucrurile nu avansează, constructorii vor fi notificaţi doar de trei ori înainte de reziliere, după care se poate intra în procedura de licitaţie fără publicare. Antreprenorul notificat negativ cu certificatele de care aminteam mai devreme, acelea intermediare, nu va mai putea câştiga licitaţii dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie”, a adăugat ministrul Transporturilor.
 
El a menţionat că astfel sunt eliminate acele notificări depuse la începutul contractelor. 
 
“Beneficiarii contractelor, că e CNAIR, că e CFR, vor putea să plătească prin aceste modificări în mod direct subcontractorii şi furnizorii şi tot ceea ce înseamnă prestatori, fiind declaraţi de la bun început în caietul de Sarcini şi având drept urmare un contract. Eliminăm mare parte din claimuri, din acele notificări de care ştiţi cu toţii, depuse chiar de la începutul contractelor. Cum? Introducem o ordine de începere separată pentru faza de proiectare şi pentru faza de execuţie. Aici este vorba de acele nu au foarte clar delimitate cele două segmente. Antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că şi-a mobilizat în mod inutil resursele”, a mai explicat Sorin Grindeanu.
 
De asemenea, în faza de avizare sunt eliminaţi timpii pierduţi din cauza birocraţiei legate de exproprierea terenurilor. 
 
“Şi ultima fază, cea de avizare. Prin modificările pe care le-am făcut astăzi eliminăm mare parte din timpi pierduţi provocaţi de birocraţia excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deţinute de autorităţile publice locale. T erenurile din proprietatea publică a statului şi în administrarea entităţilor publice se vor transfera în administrarea expropriatorului odată cu Hotărârea Guvernului prin care este aprobată declanşarea procedurii de expropriere. Se constituie un drept de administrare temporară în favoarea beneficiarului proiectului pentru realizarea lucrărilor pe terenurile aflate în albia minoră, fără a mai fi necesară încheierea altor formalităţi cum a fost până acum. Se instituie drept competenţă exclusivă a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii aprobarea reglementărilor tehnice specifice privind construcţiile inginereşti pentru infrastructura de transport de interes naţional. Până acum era ordin comun cu alte ministere”, a mai declarat ministrul Transporturilor. 
 
El a mai anunţat că se instituie un termen de două săptămâni pentru eliberarea certificatelor de urbanism. 
 
“Se instituie un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru eliberarea certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire, 15 zile şi 10 zile calendaristice pentru emiterea avizelor solicitate prin certificatele de urbanism. Dacă documentaţia depusă nu este completă, aceste entităţi pot face observaţii doar o singură dată. Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia, conform cerinţelor din document, autorităţile respective nu mai pot emite alte solicitări. Dacă autorităţile respectiv nu emit în termenele pe care le-am amintit mai devreme avizele, autorizaţiile se consideră documentaţia depusă de beneficiar că este conformă şi completă, iar în acest caz autorităţile în cauză sunt obligată să emită autorizaţiile în termen de cinci zile. Dacă nici acest termen de cinci zile nu este respectat, se va considera că documentele respective au fost emise tacit. Aceste lucruri sunt valabile inclusiv pentru Ministerul Transporturilor în care funcţionarii pot să se înscrie pe această prevedere şi nu eliberează în timp autorizaţia de construire, aceasta urmând acelaşi procedeu şi anume emiterea tacită”, a mai declarat Sorin Grindeanu.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.