Reţeaua de alimentare cu apă potabilă a Bucureştiului respectă întru totul standardele europene de siguranţă, dă asigurări directorul general adjunct al Apa Nova, Alexandru Moldovan, precizând că, pentru a confirma şi reatesta calitatea apei potabile, zilnic sunt prelevate şi testate probe din cele 54 de puncte fixe stabilite cu Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti şi cu Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice, care sunt analizate într-unul dintre laboratoarele acreditate ale companiei, dar şi în laboratoarele altor instituţii specializate, astfel că numărul analizelor făcute anual trece de 6.000. Conform lui Alexandru Moldovan, prin investiţii de peste 560 de milioane de euro, au fost reduse cu 84% pierderile de apă din reţea, au fost reduse cu mai mult de 50% avariile cu pierdere de apă Totodată,a fost extinsă reţeaua de alimentare cu apă potabilă cu 252 de kilometri, şi au fost înlocuiţi 366 de kilometri de reţea de apă şi au fost instalate peste 52.000 de contoare inteligente.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Prezentăm integral interviul cu Alexandru Moldovan, director general adjunct Apa Nova:

- Care este situaţia în prezent în Bucureşti, în ceea ce priveşte reţeaua de alimentare cu apă potabilă?

Reţeaua de alimentare cu apă potabilă a Bucureştiului este, la momentul actual, una care respectă întru totul standardele europene de siguranţă, asta pentru că suntem mereu atenţi ca serviciile pe care le oferim să fie de calitate şi, mai mult de atât, să respecte procedurile, certificările şi acreditările stabilite prin legislaţie. 

Pentru a confirma şi reatesta calitatea apei potabile, Apa Nova prelevează şi testează în fiecare zi probe din cele 54 de puncte fixe stabilite cu Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti şi Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice, care sunt analizate într-unul dintre laboratoarele acreditate Apa Nova. Monitorizăm permanent atât cei 18 parametri de calitate reglementaţi legal, cât şi alţi parametri suplimentari, astfel încât calitatea apei să fie incontestabilă, de fiecare dată. Simultan, efectuăm analize atât în laboratoarele companiei, dar şi în laboratoarele altor instituţii specializate, precum cele ale Administraţiei Naţionale „Apele Române” şi ale Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti. Peste 6.000 de analize realizate anual confirmă siguranţa apei pentru consum.

La finele anului trecut, sistemul de alimentare cu apă potabilă a municipului Bucureşti dispunea de circa 275 de kilometri de apeducte, dintre care 192 de kilometri sunt apeducte pentru apa potabilă, circa 2.514 de conducte principale şi de serviciu şi peste 135.000 de branşamente cu o lungime însumată de peste 1.000 de kilometri. Pot să mai precizez că, la momentul actual, regiunea Bucureşti-Ilfov are ponderea cea mai mare a populaţiei conectate la sistemul public de alimentare cu apă din ţară, cu o rată de 87,7%.

În 2020, Apa Nova a facturat un volum de circa 137,35 milioane metri cubi de apă potabilă, circa 175 de milioane m³ apă uzată şi peste 20 de milioane m³ apă industrială.

Sondajul anual pe care-l facem referitor la satisfacţia clienţilor faţă de serviciile oferite Apa Nova a arătat că procentul celor care au apreciat favorabil serviciile oferite de compania noastră a crescut semnificativ în 2020, grad-ul de satisfacţie fiind de 94%, faţă de 88% cât era în 2019.

- Care sunt proiectele de modernizare a reţelei de apă implementate de Apa Nova în ultimii ani şi ce valoare au?

Prin eforturile depuse şi investiţiile realizate în cei peste 20 de ani de activitate, Apa Nova a înregistrat performanţe operaţionale remarcabile reflectate în calitatea foarte bună a serviciilor oferite clienţilor, creşterea satisfacţiei stakeholderilor, îmbunătăţirea infrastructurii şi reducerea impactului negativ al activităţilor desfăşurate asupra mediului înconjurător.

Astfel, în ultimii 20 de ani, am reuşit reducerea pierderilor de apă potabilă cu 84%, creşterea capacităţii de producţie a apei potabile cu 22%, am înlocuit branşamentele vechi realizate înainte de anul 2000 în proporţie de peste 70%, am reuşit reducerea avariilor cu pierdere de apă cu 59%, iar timpul mediu de intervenţie la avariile survenite la infrastructura de apă a fost diminuat cu nu mai puţin de 93%.

Totodată, am extins reţeaua de alimentare cu apă potabilă cu 252 de kilometri, am înlocuit 366 de kilometri de reţea de apă şi am instalat peste 52.000 de contoare inteligente.

Toate acestea se traduc într-un efort de peste 560 de milioane de euro integraţi în infrastructura de apă potabilă şi de canalizare pe care o administrăm în Bucureşti.

- Care sunt provocările pe care le aduc schimbările climatice infrastructurii pe care o administraţi?

Apa este mediul principal prin care resimţim efectele schimbărilor climatice. Disponibilitatea apei devine din ce în ce mai puţin previzibilă în multe zone, iar incidenţa crescută a inundaţiilor ameninţă resursele de apă.

În unele regiuni, seceta accentuează deficitul de apă şi, prin urmare, afectează negativ sănătatea şi productivitatea oamenilor. Asigurarea accesului tuturor la servicii de apă şi canalizare durabile reprezintă o strategie esenţială de atenuare a schimbărilor climatice pentru anii următori.

Revenind în plan local, în încercarea de a păstra un echilibru în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a resurselor naturale şi menţinerea standardelor privind calitatea apei, Apa Nova are în vedere reducerea continuă a exploatării şi utilizării resurselor naturale epuizabile, fapt demonstrat prin consumul tot mai mic în procesele de captare, producţie, transport şi distribuţie a apei potabile, dar şi în cele de colectare, transport şi epurare a apelor uzate şi meteorice. Astfel, am diminuat cantitatea de apă brută preluată şi consumată din resurse naturale cu 63,5% faţă de anul 2001.

- Din punct de vedere al utilizării tehnologiilor smart, cum stă compania pe care o reprezentaţi?

Soluţiile digitale au devenit din ce în ce mai des parte integrantă în operaţiunile de întreţinere regulată a sistemelor performante de alimentare cu apă potabilă şi canalizare. Tehnologiile inteligente reprezintă un mijloc de a umple vidul dintre cunoştinţele învechite şi noii profesionişti din industrie, oferind în acelaşi timp căi de înţelegere mai bună a proceselor actuale de optimizare a sistemelor de tratare a apei şi a apelor uzate. Astfel, concepte precum IoT, inteligenţă artificială sau robotizare trebuie integrate în axele strategice ale organizaţiilor care doresc să se adapteze rapid noilor provocări.

Apa Nova este una dintre primele companii de utilităţi din România care a perfecţionat sistemul de raportare în timp real pentru suport decizional, compus dintr-o serie de aplicaţii software interconectate, astfel încât infrastructura generală să poată funcţiona optim. Prin implementarea proceselor de digitalizare, am obţinut rezultate remarcabile: timpul de detecţie a unei avarii a fost redus cu până la 96%, cel de reparaţie a fost diminuat cu până la 86%, iar perioada de răspuns la sesizări a scăzut cu până la 88%.

Compania noastră a implementat deja mai multe procese de digitalizare a proceselor operaţionale, fie că este vorba despre smart metering (contoare inteligente), SCADA pentru controlul automat al staţiilor de captare şi tratare, pompare, monitorizarea online a calităţii apei, precum şi a parametrilor vitali ai reţelelor, soluţii software de modelare a reţelei cu efect în predicţia şi depistarea pierderilor sau chiar robotizarea procesului de tratare a facturilor.

În cadrul programului etapizat multianual de instalare de contoare inteligente, beneficiem de o tehnologie inovatoare în colectarea datelor de la utilizatori, pe care le integrăm apoi într-o platformă digitală care este dotată cu funcţii de inteligenţă artificială şi, în funcţie de amprenta de consum a clientului, putem face predicţii şi-l putem alerta în caz de anomalie de consum neobişnuit sau pierderi de apă.

Ceea ce este important de menţionat este că toate aceste proiecte au la bază implementarea de senzori, roboţi ori tehnologii de identificare caractere (OCR) pentru ca mai apoi, prin aplicaţii software dedicate, să obţinem automatizări, alertări predicţii, dashboard-uri şi informaţii online.

- Ce lucrări aveţi planificate pentu perioada următoare?

În acest moment, avem deschise 24 şantiere în care executăm lucrări de redimensionare, modernizare şi extindere a reţelei de alimentare cu apă potabilă pentru locuitorii Bucureştiului. În plus, Apa Nova deţine 13 contracte încheiate cu localităţi limitrofe pentru vânzarea apei potabile şi/sau preluarea apei uzate, precum Voluntari, Chitila, Otopeni, Dobroeşti, Pantelimon, Glina, Cernica, Chiajna, Popesti-Leordeni, Bragadiru, Domneşti, Dragomireşti-Vale, Mogoşoaia.

Prelungirea Contractului de Concesiune până în 2037 a reprezentat un nou pas esenţial spre dezvoltarea durabilă a oraşului şi spre o infrastructură sustenabilă, contribuind la bunăstarea şi confortul bucureştenilor, cu un angajament financiar în valoare de 367,9 milioane de euro, care presupune implementarea unui ambiţios program de investiţii strategice. Investiţiile au la bază criterii precum reducerea riscului de inundaţii în zonele centrale, lucrări pentru creşterea siguranţei sistemului în cazuri de forţă majoră, precum cutremure sau poluare masivă, redimensionarea/reabilitarea reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare din zonele centrale şi extinderea reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare pe străzile cuprinse în programele de modernizare a infrastructurii tehnico-edilitare a Municipiului Bucureşti. Programul de investiţii este unul ambiţios, plin de provocări, dar care va atrage beneficii directe asupra locuitorilor Capitalei.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.