Preşedintele Klaus Iohannis a trimis vineri, spre reexaminare, Legea pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care instituie obligaţia instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale de a publica, din oficiu, pe pagina proprie de internet şi în punctul de contact unic electronic informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Administraţia Prezidenţială precizează că la data de 21 octombrie 2023, Parlamentul României a transmis Preşedintelui României, în vederea promulgării, Legea pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. 

”Legea transmisă la promulgare modifică art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016, instituind obligaţia instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale de a publica, din oficiu, pe pagina proprie de internet şi în punctul de contact unic electronic informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora”, arată comunicatul. 

În cererea de reexaminare se precizează că, prin Legea nr. 179/2017, Parlamentul a aprobat cu modificări O.U.G. nr. 41/2016. În forma iniţială, finalitatea ordonanţei a fost aceea de a răspunde atât unei cerinţe exprese a societăţii, cea de debirocratizare şi simplificare administrativă, cât şi unei obligaţii de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de la data de 1 iulie 2016.

”Aşadar, O.U.G. nr. 41/2016 a stabilit un cadru de reglementare care facilita accesul beneficiarilor la serviciile publice prin instituirea unor obligaţii în sarcina instituţiilor publice şi a organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum: cea de a publica, în format electronic, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate; de a accepta copii în format electronic după cartea de identitate; de a elimina cerinţa privind depunerea copiilor legalizate după documente, precum şi de a accepta documente în format electronic care au o semnătură electronică calificată sau avansată. Ordonanţa de urgenţă a fost modificată ulterior prin Legea nr. 1/2017, Legea nr. 179/2017, Legea nr. 267/2021 şi Legea nr. 9/2023”, precizează Administraţia Prezidenţială. 

În sesizare se arată că prin Legea nr. 9/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, O.U.G. nr. 41/2016 a fost modificată în sensul extinderii obligaţiilor anterior menţionate şi la organele de specialitate ale administraţiei publice locale, precum şi la persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.

”Potrivit art. IV din Legea nr. 9/2023, legea a intrat în vigoare în termen de 180 de zile de la publicare, respectiv în data de 4 iulie 2023. Ca urmare a acestor modificări, titlul ordonanţei a devenit O.U.G. nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi a instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Având în vedere modul de adoptare şi conţinutul normativ al legii transmise la promulgare, apreciem că se impune reanalizarea acesteia de către Parlament”, spune preşedintele. 

Şeful statului arată că, prin modificările aduse, este restrâns domeniul de aplicare al art. 1 din O.U.G. nr. 41/2016, întrucât nu mai face trimitere şi la instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice locale, precum şi la persoanele juridice de drept privat care au statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public.

”Aşadar, organele de specialitate ale administraţiei publice locale şi persoanele juridice de drept privat anterior menţionate nu vor mai fi ţinute de obligaţia de publicare în format electronic a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar. Prin eliminarea acestei obligaţii se realizează un regres în materia standardelor de prestare a unor servicii publice de calitate în centrul cărora se află interesul cetăţenilor. De-a lungul timpului, politica legislativă a statului a fost aceea de a da valenţe efective principiilor constituţionale ale descentralizării şi deconcentrării serviciilor publice, prevăzute de art. 120 din Legea fundamentală. În acest context, ca o consecinţă firească a acestei politici, cea mai mare parte a nevoilor cetăţenilor a fost concentrată spre a fi soluţionată de către autorităţile publice de la nivel local. Prestarea serviciilor publice la un nivel proxim faţă de cetăţeni reprezintă o nevoie stringentă a acestora, în particular, dar şi a societăţii, în general. În lumina tendinţelor actuale de digitalizare a serviciilor publice, cetăţenii apelează din ce în ce mai mult la instrumente digitale pentru accesarea diferitelor servicii, iar administraţia publică centrală şi locală este necesar să se adapteze noilor realităţi şi să contribuie la reducerea birocraţiei”, se arată în cererea de reexaminare. 

Cotroceniul mai precizează că o astfel de soluţie legislativă contribuie la fluidizarea prestării serviciului public şi, implicit, la eficientizarea activităţii. Digitalizarea serviciilor publice bazată pe eficacitate şi transparenţă trebuie să reprezinte un deziderat asumat la nivelul întregii administraţii publice, motiv pentru care consacrarea unei obligaţii de a furniza informaţii în format electronic despre serviciile publice prestate doar la nivel central este în contradicţie cu acest deziderat.

”Dintr-o altă perspectivă, legea transmisă la promulgare nu respectă normele de tehnică legislativă. Astfel, proiectul de Lege pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost adoptat de Guvern în data de 29 septembrie 2022, fiind votat de Senat în data de 24 octombrie 2022 şi de Camera Deputaţilor, Cameră decizională, în data de 11 octombrie 2023. La data adoptării legii supuse reexaminării, sfera de reglementare şi titlul O.U.G. nr. 41/2016 fuseseră deja extinse prin Legea nr. 9/2023, adoptată la data 7 decembrie 2022, care a intrat în vigoare la 180 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv la data de 4 iulie 2023”, se arată în document. 

”În concluzie, introducerea unor obligaţii în sarcina autorităţilor publice de a publica, acolo unde este cazul, informaţii privind taxele, tarifele sau comisioanele percepute pentru prestarea unor servicii publice este o măsură benefică. În acelaşi timp, dat fiind faptul că măsurile prevăzute de actul normativ de bază reprezintă un ansamblu unitar care are ca scop degrevarea cetăţeanului de sarcini administrative în relaţia cu autorităţile publice, atingerea scopului legii se poate realiza numai în măsura în care sfera entităţilor vizate este una cât mai largă, în beneficiul cetăţenilor. Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”, spune preşedintele în cererea de reexaminare. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.