Ministrul Educaţiei, Ligia Deca a declarat, joi, că în acest moment, proiectele legilor educaţiei includ propunerea deja prezentată săptămâna trecută, cea cu admiterea la liceu, după evaluarea naţională, pentru profilurile unde există concurenţă. Ministrul a mai spus că au primit în jur de 470 de email-uri, până pe 7 martie, cu propuneri de modificare a proiectelor de lege.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Astăzi în şedinţa de guvern au fost supuse atenţiei, spre analiză, proiectele de lege ale învăţământului preuniversitar şi învăţământului superior. Practic, această etapă marchează debutul procesului de avizare interministerială. Pe 27 februarie am public proiectul de legi revizuite ca urmare a procesului de transparenţă, în cele 10 zile prevăzute pentru discuţii am primit şi o serie de contribuţii pe email care ne-au permis să corelăm articole, să corelăm anumite chestiuni şi să îmbunătăţim proiectele de lege. Ne dorim ca până pe data de 23 martie să putem adopta cele două proiecte legislative”, a spus ministrul Educaţiei.

Ligia Deca a precizat că, după această etapă de dezbatere în Guvern, de avizare, legile adoptate de Guvern şi cu susţinerea coaliţiei vor intra în etapa democratică de dezbatere parlamentară. Acolo, sigur, în urma discuţiilor, se pot aduce îmbunătăţiri proiectelor”, a arătat ea. 

Întrebată dacă există schimbări faţă de varianta prezentată public, Deca a afirmat că ”au primit în jur de 470 de email-uri, până pe 7 martie.

”În ceea ce priveşte legea învăţământului preuniversitar au fost aduse nişte clarificări legislative ca urmare a observaţiilor primite cu privire la organizarea învăţământului special, de exemplu am clarificat care sunt dimensiunile formaţiunilor, momentele în care se poate merge de desegregare, când există resurse de sprijin, clarificări cu privire la procesul de încadrare a elevului în diverse programe de sprijin din învăţământul special. Am clarificat faptul că liceele tehnologice vor fi exceptate de la prevederea cu două treimi a numărului de clase, asumarea filierei, acestea putând îngloba multiple filiere, având  la bază observaţiile că multe licee nu au alternative”, a spus ministrul Educaţiei. 

Ea a mai arătat că s-au completat prevederile învăţământului preuniversitar de profil agricol, prin extinderea posibilităţii ca Ministerul Agriculturii să finanţeze specialităţi noi sau programe de perfecţionare pentru cadrele didactice.

Pe legea învăţământului universitar, s-au adus clarificări privind construcţia bugetară, o serie de articole privind învăţământul centrat pe student, transparenţă instituţională, inclusiv publicarea tuturor CV-urilor cadrelor didactice titulare şi asociate, să existe transparenţă privind calitatea fiecărei universitări, clarificări tehnice privind etica universitară, formarea profesională a adulţilor, zona de învăţământ  sportiv şi păstrarea specializării pedagogice pentru învăţământul primar şi preşcolar, a mai declarat Ligia Deca. 

Ligia Deca a mai spus: ”În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admiterea la liceu, după evaluarea naţională, pentru profilurile unde există concurenţă”.

”După evaluarea naţională, care rămâne în aceeaşi formulă ca până acum, include limba şi literatura română, matematica şi limba maternă, pentru liceele care au avut concurenţă, liceele pot organiza admitere în limita a 60% din locuri”, a explicat ministrul. 

Subiectele se realizează de către Ministerul Educaţiei şi corectarea se va realiza similar cu ceea ce se întâmplă în prezent la testările naţionale, pentru a asigura integritatea examenului. 

40% din locuri vor fi alocate prin repartizare computerizată, pe baza notelor de la evaluarea naţională, iar pentru 10% din locuri vor fi prioritari copiii cu cerinţe educaţionale speciale sau cei de etnie romă, a mai spus ministrul. 

”Această variantă de concurs de admitere la liceu, în limita a 60 % din locurile pe profilurile cu concurenţă, dă, de fapt, două şanse fiecărui elev. Există şansa în care, după Evaluarea Naţională, merg la concursul de admitere şi sunt două variante: fie intră pe locurile pentru care concurează, şi atunci rămân acolo, fie nu reuşesc să intre, dar atunci mai au încă şansa să opteze pentru acel profil la acel liceu, în contextul celor 40 % din locuri, care se vor baza pe repartizare computerizată pe baza notelor de la Evaluarea Naţională. Deci, chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate”, a explicat Ligia Deca. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.