Alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri şi cheltuieli de până acum, anunţă Expert Forum, precizând că veniturile totale declarate au ajuns la 165 milioane de lei iar cheltuielile au ajuns la 133 milioane de lei, pe baza datelor despre finanţarea campaniei publicate pe 2 mai - ultima zi de raportare fiind 30 aprilie - de Autoritatea Electorală Permanentă. În ceea ce priveşte contribuţiile candidaţilor, cel mai mult au declarat candidaţii independenţi Victor Ponta – 33,9 milioane de lei şi Nicuşor Dan – 17,8 milioane de lei. în ceea ce priveşte transferurile partidelor, cei mai mulţi bani au fost transferaţi pentru candidatul Crin Antonescu (Alianţa România Înainte), adică 80 de milioane (faţă de 62 de milioane de lei la ultima raportare), astfel: PSD – 76 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei, transferurile fiind realizate doar din fonduri private, fără subvenţii. UDMR şi PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu, conchide .Expert Forum. În total, competitorii au cheltuit 133 de milioane faţă de aproape 90 de milioane de lei, cât declaraseră la raportarea anterioară, pe 24 aprilie. Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către: Crin Antonescu, urmat de Victor Ponta şi de Nicuşor Dan.
Cele mai scumpe alegeri prezidenţiale
”Veniturile totale declarate au ajuns la 165 milioane de lei (faţă de 108 milioane de lei pe 25 aprilie), iar cheltuielile au ajuns la 133 milioane de lei. Alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri şi cheltuieli de până acum”, precizează Expert Forum.
Veniturile din acest an – care cel mai probabil vor mai creşte – se apropie de cele declarate la alegerile din noiembrie, adică 122 de milioane de lei. De data aceasta contribuţiile candidaţilor au fost mai mari, de 55,9 milioane de lei, comparativ cu 11 milioane la alegerile din noiembrie. Transferurile de 108,5 milioane de lei au avut o valoare similară cu cea de la alegerile anterioare, când s-au declarat 110 milioane de lei. Costurile sunt duble fata de cele de la alegerile prezidenţiale din 2019, când s-au declarat 78 milioane de lei. Faţă de cele din 2014, alegerile costă de patru ori mai mult.
10 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
Contribuţii ale candidaţilor
Contribuţiile candidaţilor au ajuns la 55,9 milioane de lei, faţă de 38 milioane de lei pentru primele 3 săptămâni. Cel mai mult au declarat candidaţii independenţi Victor Ponta – 33,9 milioane de lei şi Nicuşor Dan – 17,8 milioane de lei. Lavinia Şandru a declarat 2,8 milioane de lei, iar Daniel Funeriu 800 de mii de lei – similar cu raportarea anterioară. Cristian Terheş a declarat 200 mii de lei, Silviu Predoiu 80,000 de lei, iar Ion John Banu Muscel 215 mii de lei. Ceilalţi candidaţi – Crin Antonescu, George Simion, Elena Lasconi şi Sebastian Popescu – nu au declarat contribuţii din fonduri primite de candidaţi.
Procentual, Victor Ponta a declarat cel mai mult, adică 60% din banii înregistraţi din contribuţia candidaţilor. Nicuşor Dan a înregistrat 32% din totalul fondurilor declarate din contribuţii.
Majoritatea fondurilor (99%) provin din împrumuturi, adică 55 de milioane de lei. În rest, 595 de mii de lei provin din venituri proprii şi 35,000 din donaţii. Singurul candidat care a declarat donaţii este Victor Ponta, iar venituri proprii au fost declarate de cinci candidaţi.
Transferuri ale partidelor
Valoarea totală a transferurilor de fonduri declarate de cinci partide până la 30 aprilie a fost de 108 milioane de lei, crescând de la 70 milioane de lei, cât a fost la ultima raportare.
Cei mai mulţi bani au fost transferaţi pentru candidatul Crin Antonescu (Alianţa România Înainte), adică 80 de milioane (faţă de 62 de milioane de lei la ultima raportare), astfel: PSD – 76 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei; transferurile au fost realizate doar din fonduri private, fără subvenţii. UDMR şi PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu.
AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi în total 26,9 milioane de lei – o creştere semnificativă faţă de 7 milioane de lei cât fusese declarant până pe 24 aprilie. ”Nu putem identifica dacă acestea provin de la persoane private sau juridice, întrucât partidul a notat împrumut în bani de la persoane fizice şi/sau persoane juridice”, subliniază Expert Forum.
USR a declarat în total 1,2 milioane de lei – faţă de 1,1 de mii cât se raportase anterior; celelalte partide nu au declarat subvenţii.
AUR a declarat de la ultima raportare 17 milioane de lei, din care aproape 9 milioane doar pe 29 aprilie. PSD a declarat între 24 şi 30 aprilie 24 de milioane. PNL şi UDMR nu au mai declarat nimic de la începutul campaniei. Datele arată o intensificare a raportărilor în a doua jumătate a campaniei electorale
”Faptul că un candidat, Crin Antonescu, a beneficiat de contribuţii semnificative din partea partidelor politice, reprezentând aproape jumătate din toate fondurile declarate în campania electorală, poate afecta echilibrul electoral şi îi poate oferi acestuia un avantaj vizibil. Considerăm că limita maximă pentru venituri şi cheltuieli, de 81 de milioane de lei, este prea ridicată şi ar trebui redusă”, notează Expert Forum.
Cheltuieli
În total, competitorii au cheltuit 133 de milioane faţă de aproape 90 de milioane de lei, cât declaraseră la raportarea anterioară, pe 24 aprilie.
Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către:
Crin Antonescu / Alianţa România Înainte – 64 milioane de lei – 48 % din totalul cheltuielilor. 61 de milioane de lei au fost cheltuite de către PSD.
Victor Ponta – 32,7 milioane de lei – 24%
Nicuşor Dan – 17,5 milioane de lei – 13%
George Simion (AUR) – 13 milioane de lei – 10 %
Lavinia Şandru (PUSL) – 1,8 milioane de lei – 2%
Elena Lasconi (USR) – 1,1 milioane de lei – 1%
Din total, 47% s-au cheltuit pentru servicii online (62,8 mil. lei), 28 % pentru reclamă în radio/tv/presă (38,1 milioane de lei), 8% pentru tipărituri (11,3 mil. lei) şi pentru alte cheltuieli – 15% (20 mil lei). În acest ultim capitol intră o diversitate de cheltuieli, inclusiv consultanţă, vestimentaţia voluntarilor, servicii mandatar financiar, închirieri de spaţii sau transport. În cazul unor competitori nu este foarte clar ce includ aceste cheltuieli întrucât este marcată doar categoria generală, iar alţii au inclus detalii care permit urmărirea mai detaliată a cheltuielilor.
Competitorii au cheltuit între 4 şi 29 aprilie 8,4 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Meta şi 2,3 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Google.
Cheltuielile principalilor competitori
Pentru Crin Antonescu / Alianţa România Înainte:
PSD a cheltuit 62 de milioane de lei: 48% din bani s-au cheltuit pe promovare TV (30 mil. lei), 35% pentru online (22 mil. lei), 4% pentru tipărituri (2,6 mil lei), 3% pentru cercetări sociologice (2 mil lei) şi 5 mil. lei pentru alte tipuri de contracte. Din datele disponibile nu reiese evident dacă PSD a cheltuit pentru vestimentaţia destinată voluntarilor.
UDMR a cheltuit 1,8 milioane de lei: 45% din bani, adică 833 mii de lei pentru online (mai mulţi furnizori), 22% pentru tipărituri (399 mii lei) şi 384 mii de lei (21%) pentru radio/presă/tv.
PNL a cheltuit 378 de mii de lei, pentru contracte din categoria altele şi 148 mii de lei pentru online.
Victor Ponta a cheltuit 32,6 mil. lei – comparativ cu 23,7 milioane de lei la raportarea anterioară – din care 63% pentru online (20 milioane) şi 18% pentru radio/tv/presă (6 mil lei). Pentru vestimentaţie a plătit 1,3 mil. lei (4%), iar pentru tipărituri 1,3 mii lei (4%). Candidatul a plătit şi 1,4 mil lei pentru cercetări sociologice. Pentru alte tipuri de contracte, din care mare parte cele de consultanţă a plătit 1,8 milioane de lei.
Nicuşor Dan a cheltuit în total 17,5 milioane de lei: 71% din bani (12,5 milioane de lei) pentru online, 1,1 milioane de lei pentru tipărituri şi 917 mii de lei pentru cercetări sociologice. Pentru promovare radio/tv/presa scrisă a plătit 742 mii de lei. Restul de 2,1 milioane a fost cheltuit pe alte tipuri de contracte, majoritatea pentru consultanţă.
AUR a plătit 40% din fonduri pentru tipărituri (5,2 milioane), 36% pentru online (4,7 mil lei), 2,5 milioane de lei pentru mandatar financiar, iar restul pentru alte tipuri de contracte.
USR a cheltuit jumătate din bani (586 mii lei) pentru campanie TV, şi câte un sfert pentru online (245 mii lei), alte tipuri de contracte (234 mii lei) şi 87 mii de lei pentru tipărituri.”
”Chiar şi în condiţiile în care se publică aceste date, transparenţa procesului este limitată. Public putem vedea doar câţi bani au declarat competitorii, nu şi cine este donatorul sau persoana/entitatea care a furnizat un împrumut candidatului sau partidului. Aceste raportări ar trebui să includă sursa venitului (numele donatorului sau a persoanei/entităţii care a acordat un împrumut), peste anumite valori”, reclamă Expert Forum.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.