Plenul comun al celor două Camere ale parlamentului s-a reunit, joi, pentru citirea celor patru moţiuni depuse de Opoziţie împotriva Guvernului Bolojan, în urma angajării răspunderii pe pachetul doi de măsuri fiscale. Dezbaterea şi votul pe cele patru moţiuni a fost stabilit de Birourile reunite pentru duminică.
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
MOŢIUNE DE CENZURĂ „DEMISIA GUVERNULUI BOLOJAN – CEL MAI BUN TRATAMENT PENTRU SISTEMUL DE SĂNĂTATE, DAR ŞI PENTRU ROMÂNIA”
În moţiunea pe pachetul care cuprinde măsurile în sănătate, Opoziţia prezintă motivele pentru care trebuie respins acest proiect:
”Sunt şapte puncte esenţiale care fac acest proiect de lege incompatibil cu statutul de ţară cu indice ridicat de dezolatare umană si care, în contextul în care Romania este ,,campioana europeană” la decese din cauze tratabile şi/ sau prevenibile vor agrava starea generală de sănătate a populaţiei:
1. Eliminarea limitării la o singură investigaţie de înaltă performanţă pe an pentru pacienţii cronici.
2. Abrogarea art. 381 alin. (4), care încalcă independenţa profesională a medicilor.
3. Etapizarea corectă a trecerii la 20% capitatie şi 80% servicii, prin creşterea imediată a valorii punctului pe serviciu şi a numărului de servicii decontate.
4. Majorarea imediată a valorii punctului pe serviciu în ambulatoriu la un nivel realist.
5. Politică diferenţiată de clawback, care să protejeze medicamentele generice esenţiale.
6. Eliminarea prevederilor privind reinternarea în 48 de ore, în forma actuală.
7. Renunţarea la obligaţiile suplimentare pentru medicii specialişti, care nu adaugă valoare reală sistemului.
Potrivit partidelor, componenta de politici din Pachetul 2 pe sănătate nu reprezintă o reformă, ci un set de măsuri restrictive orientate exclusiv spre reducerea imediată a cheltuielilor, mascate sub sloganuri despre „eficientizare’’ şi „grija pentru 6 pacient’’.
”Consecinţele sale sunt clare şi previzibile: pacienţii pierd acces la investigaţii şi medicamente, medicina de familie este destabilizată financiar, ambulatoriul rămâne subfinanţat, iar independenţa medicilor este limitată prin lege. Este austeritatea îmbrăcată în mantaua reformei - o strategie veche cât politica însăşi. Guvernul Bolojan demonstrează astfel că poate să împace „capra şi varza”: să promită reforma sănătăţii în timp ce o sabotează sistematic, să vorbească despre respectul pentru medici în timp ce le reduce veniturile, să declare grija pentru pacient în timp ce le limitează accesul la tratament”, spun semnatarii.
Ei arată că este o performanţă politică remarcabilă - să reuşeşti să faci exact opusul a ceea ce declari, cu convingerea celui care crede că salvează lumea.
”Aceste politici nu aduc echilibru sistemului, ci îl fragilizează pe cel aflat deja sub presiune, transformându-l dintr-un sistem de sănătate într-un exerciţiu de supravieţuire. România are nevoie de o reformă reală, construită pe dialog cu organizaţiile profesionale, pe sprijinirea medicinei primare şi a ambulatoriului, pe protejarea pacienţilor vulnerabili şi pe consolidarea statutului profesional al medicului - nu pe improvizaţiile contabile ale unei guvernări care confundă reforma cu reducerea. Prin urmare, apelăm la toţi parlamentarii, indiferent de culoarea politică, să trateze această Moţiune de Cenzură ca pe un act de salvare a sistemului medical românesc, dar şi ca pe un act de însănătoşire a societăţii. Un vot pozitiv înseamnă căderea unui guvern slab, care confundă guvernarea cu experimentele pe pielea bolnavilor. Sănătatea naţiunii nu poate fi lăsată ostatică incompetenţei guvernamentale!”, mai spun parlamentarii.
MOŢIUNE DE CENZURĂ „OPRIŢI POLITIZAREA COMPANIILOR PUBLICE! OPRIŢI BATJOCORIREA PROPRIETĂŢII STATULUI!”
Opoziţia prezintă în moţiune punctele esenţiale care fac de neadoptat proiectul de lege care prevede reforma companiilor de stat, în forma actuală.
- Proiectul de lege se concentrează exclusiv asupra modului de administrare a companiilor cu capital majoritar de stat, fără a aborda situaţiile în care statul deţine o pondere semnificativă în acţionariat. În acelaşi timp, proiectul nu prevede mecanisme eficiente pentru a corecta deciziile adoptate de administratorii majoritari care pot fi dăunătoare României. Şi, ca să nu se creadă că vorbim despre cazuri ipotetice, precizăm că este vorba de exemple cât se poate de concrete, cum ar fi SNP Petrom sau Rompetrol Rafinare. În mod deloc întâmplător, guvernul Bolojan oferă acţionarilor privaţi minoritari în companiile publice şansa unei interpretări favorabile a votului cumulativ (în cazul administrării dualiste), şansă pe care, însă, o refuză acţionarilor români din companiile deţinute majoritar de investitori străini. Să fie, oare, doar reflexul de a nedreptăţi acţionarii români, specific acestui guvern?
- 2. În al doilea rând, prezentul proiect de lege investeşte cu o super-putere Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), instituţie care capătă drept de viaţă şi de moarte asupra numirilor (inclusiv din partea acţionarilor privaţi) în funcţiile de administrare a companiilor de stat. Or, AMEPIP este un instrument eminamente politic la discreţia guvernului. Este, deci, cât se poate de evident că această agenţie va acţiona la comandă politică numind doar fideli ai partidelor de guvernare în toate aceste funcţii, lucru total incompatibil cu noţiunea de „guvernanţă corporativă”.
- 3. De altfel, în toate posturile de administrare a companiilor, prin prezentul proiect de lege se impune numirea cel puţin a unui funcţionar public, desemnat de conducerea autorităţii publice care are în subordonare compania respectivă. Mai mult, respectivului funcţionar public i se solicită şi experienţă de minim trei ani în administrarea companiilor (evident publice, căci la cele private nu ar fi avut voie, conform legii). Ei bine, arătaţi-ne măcar un singur funcţionar public care a administrat companii de stat şi care să nu facă parte dintre fidelii partidelor care conduc ţara de aproape 36 de ani! Nu-i aşa că nu există vreun astfel de caz? 4
- Se mai face mare caz de limitarea veniturilor directorilor la trei salarii medii brute partea fixă şi două salarii medii brute partea variabilă, o singură dată pe an. Aici avem de-a face cu un mecanism profund nociv, care va conduce la creşterea salariilor medii pe ramuri de activitate. De exemplu, în domeniul feroviar sau energetic, companiile de stat deţin peste două treimi din piaţă şi pot determina cu uşurinţă creşterea salariului mediu brut pe ramură. Mai mult, este regretabil să constatăm populismul specific celor eternizaţi la guvernare, populism prin care se anunţă plafonări de salarii, dar mai apoi se anunţă şi căutarea de manageri competenţi. Oameni buni, în ce economie de piaţă s-a pomenit ca o persoană competentă să accepte un salariu doar triplu faţă de medie pentru a conduce un mamut? Hai să revenim la domeniul feroviar, cu salarii mici: cine va dori să fie administrator la CFR cu un salariu net de sub 2.500 de euro? Credeţi că e cineva în afara şoşonarilor de partid care ştiu că adevărata recompensă nu este salariul anunţat?
- În fine, o altă chestiune aberantă este acordarea unei ponderi de 50-75% indicatorilor de performanţă financiari în evaluarea administrării. Să nu uităm, totuşi, că, în general, întreprinderile publice funcţionează în pieţe unde au poziţii fie monopoliste, fie dominante. De exemplu, ce semnificaţie are performanţa financiară a Transelectrica sau Transgaz, companii cărora statul, prin ANRE, le aprobă majorări halucinante de tarife? De exemplu, PNL-iştii din ANRE au stabilit prin Ordinul 21/2025 tariful pentru serviciul de sistem de 7 lei/MWh de la 1 iunie 2025. După doar 3 luni, acesta a fost dublat (12,79 lei/MWh)!!! Ce analize fac ei? Ce metodologii fac ei ? Cum să se ajungă la aceste variaţii? De la 1 iunie 2023, conform Ordinului 67/2023, tariful era 6,64 lei/MWh. La 1 ianuarie 2024, după şapte luni era 9,17 lei/MWh. Peste cinci luni devine 12,84, după alte trei luni este 11,51. Peste nouă luni, la 1 iunie 2025, devine 7,04 (aşa, de alegeri) pentru trei luni, ca apoi să fie dublat de la 1 septembrie! Ce indicatori financiari, despre ce vorbim? Sau o fi, oare, corect să legăm performanţa directorilor de la Hidroelectrica, Nuclearelectrica sau CEO doar de indicatorii financiari? Păi 5 oamenii aceştia produc, împreună, două treimi din energia ţării. Nu ne vom trezi, oare, cu preţuri urcate la cer?
- 6. În fine, o ultimă mare laudă şi-o fac guvernanţii cadou pentru că vor să reducă numărul celor din conducere de la şapte la cinci, de la cinci la trei şi de la trei la doi. Ceea ce uită să ne spună este faptul că, indiferent câţi oameni sunt formal puşi să ridice mâna la un vot în consiliile de administrare sau în comitetele de supraveghere, decizia aparţine de fapt unui singur om: ministrului, primarului sau preşedintelui de Consiliu Judeţean. Aşa că, orice număr mai mare decât 1 în respectivele consilii şi comitete reprezintă doar o exagerare.
- 7. Nu trebuie uitat nici impactul devastator pe care deciziile administraţiilor politizate ale companiilor publice îl au asupra generaţiilor tinere, cărora le blochează oportunitatea de dezvoltare în dauna inovaţiei şi dezvoltării durabile. Turismul balnear şi programele sportive pentru tineri ar fi în mod special afectate de politizarea conducerii întreprinderilor publice în cazul adoptării Proiectului de Lege propus de Guvern.
”Pentru toate considerentele expuse mai sus, vă cerem, doamnelor şi domnilor deputaţi şi senatori, să votaţi moţiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan şi să respingeţi, astfel, acest proiect de lege fanfaronard, dăunător şi inutil”, arată Opoziţia.
MOŢIUNE DE CENZURĂ ,,GUVERNUL MIMEAZĂ REFORMA - ASF, ANRE ŞI ANCOM CONTINUĂ SĂ FIE INSTITUŢII CORUPTE, INCOMPETENTE ŞI RĂU-VOITOARE, CAPTIVE CLIENTELEI POLITICE ŞI LIPSITE DE GUVERNANŢĂ PROFESIONISTĂ’’
Opoziţia arată în moţiune că instituţiile prevăzute în „Proiectul de Lege privind eficientizarea activităţii unor autorităţi administrative autonome” nu îşi respectă obiectivele pentru care au fost create, ba chiar, în cele mai multe cazuri, acţionează cu rea credinţă împotriva interesului public, distorsionând pieţele pe care ar trebui să le arbitreze.
”Prezentul Proiect de Lege nu repară nimic din efectele negative produse asupra tinerilor antreprenori din turism şi sport, cauzate de tarifele exorbitante ale energiei şi costurile exagerate ale RCA-ului. Din această perspectivă, modificările propuse de Guvernul Bolojan sunt o tentativă disperată de a perpetua acest modus operandi profund nociv pentru România. Executivul nu vrea să reformeze ASF, ANRE şi ANCOM. 7 Din contră, Guvernul vrea să le salveze încercând să creeze senzaţia publică falsă că lucrurile se schimbă în cele trei structuri”, spun semnatarii moţiunii.
”Ne aflăm în faţa unei epidemii de incompetenţă şi corupţie la nivelul arbitrilor din sectoarele asigurărilor, pensiilor private, telecom şi energie. În locul unor schimbări de substanţă care să ofere încredere românilor că sunt apăraţi, Puterea politică merge pe logica „business as usual” sperând să salveze privilegiile propriei clientele. Tocmai pentru că, nici în al treisprezecelea ceas, Guvernul Bolojan nu înţelege necesitatea reformelor şi cât de importantă este deparazitarea acestor instituţii de politruci corupţi şi incompetenţi, acest Executiv trebuie să fie demis. Românii au fost înşelaţi prin promisiuni de echitate si reforma, dar au primit in realitate menţinerea privilegiilor pentru aceleaşi personaje şi doar o simulare a schimbării. De aceea avem cele mai mari preţuri la energie din Europa. De aceea avem cele mai mari preţuri la poliţele RCA din UE. De aceea se dau legi de confiscare a pensiilor Pilon II şi Pilon III. De aceea vor să-şi construiască propria Poliţie a internetului. Având în vedere aceste aspecte, considerăm absolut necesară demiterea actualului Guvern prin moţiunea de cenzură!”, se precizează în moţiune.
MOŢIUNE DE CENZURĂ ,,OPRIŢI SĂRĂCIREA ROMÂNILOR! TĂIAŢI DE LA VOI, NU DE LA EI!’’
Opoziţia arată în moţiune că ”Guvernul Bolojan promovează, din păcate, un proiect de lege care penalizează munca şi iniţiativa economică; favorizează optimizarea fiscală corporatistă; ignoră angajamentele europene, principiile constituţionale şi legile naţionale; subminează încrederea în sistemul de pensii şi în capacitatea statului de a se finanţa”.
”Nefiind mandatat de nimeni să aplice aceste măsuri ele nu au fost supuse dezbaterii parlamentare, nu au fost consultaţi partenerii sociali şi nu au fost respectate principiile constituţionale ale statului de drept. Da, unele măsurile sunt urgente şi necesare, dar urgenţa nu justifică abuzul de procedură. O reformă fiscală nu se face prin angajare, ci prin dezbatere, cu grijă şi responsabilitate faţă de efectele ei multiple şi majore. Chiar şi prevederile Codului Fiscal privind predictibilitatea sunt flagrant încălcate, precum şi obligaţiile europene: art. 4 din Directiva 2011/85/UE – transparenţă şi consultare; art. 17 din Carta Drepturilor Fundamentale – dreptul de proprietate; Pactul de Stabilitate – deficit sub 3% din PIB. Comisia cere consolidare fiscală graduală, nu prociclicitate şi penalizare socială”, spun semnatarii moţiunii.
”Vă cer ca înainte de a vă exercita votul să vă proiectaţi imaginea alegătorilor care aşteaptă cu disperare de la noi şi de la nimeni altcineva soluţia salvatoare. Oameni care poate mai au o ultimă speranţă legată de ce vom vota noi, aleşii lor, aici. 12 Astăzi şi ca urmare a guvernărilor iresponsabile de până acum, doar doi din zece români aşteaptă liniştiţi (la adăpostul unui venit decent) venirea iernii, având asigurate lumina şi căldura propriei locuinţe, hrană destulă şi sănătoasă pentru copiii şi vârstnicii din familiile lor, o şcoală, un spital şi un loc de muncă stabil şi bine plătit. Alţi câţiva milioane aşteaptă să pună capăt pribegiei lor, întorcându-se în ţara în care s-au născut. Ceilalţi se uită cu stropul de speranţă care le-a mai rămas la ce vom vota noi, aleşii lor, acum şi aici. Proiectul de Lege, care sperăm să fie respins, este unul care nu aduce nici o urmă de speranţă, care nu rezolvă nimic, nici măcar neajunsurile contabil-bugetare ale Guvernului şi care este aşteptat cu groază de cei ce ne-au trimis aici. Va fi întâmpinat doar cu revoltă şi ură, va fi imprevizibil ca amploare şi efecte, şi va aduce dezbinare în societate. Vă cerem, deci, să votaţi în favoarea moţiunii de cenzură! Pentru echitate şi prosperitate! Pentru democraţie! Pentru România!”, mai arată Opoziţia în moţiune.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.