Philip Morris International (PMI) avertizează cu privire la creşterea consumului ilicit de ţigări în Uniunea Europeană (UE), care privează guvernele de venituri la bugetul de stat de miliarde de dolari şi erodează politicile de control al tutunului. PMI solicită reevaluarea politicilor care au dus la creşterea pieţei ilegale din UE şi cere să fie luate în considerare abordări moderne care pot ajuta milioane de oameni să renunţe la continuarea fumatului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul anual KPMG pentru 2022 cu privire la consumul ilicit de ţigări în UE, Marea Britanie, Norvegia, Elveţia, Moldova şi Ucraina, realizat la cererea Philip Morris International, relevă faptul că doar în Uniunea Europeană au fost consumate 35,8 miliarde de ţigări ilicite, ceea ce a făcut ca guvernele să piardă venituri estimate de 11,3 miliarde de euro, cu 8,5% mai mult decât în 2021.

În ciuda creşterii totale a consumului ilicit, studiul KPMG notează că majoritatea ţărilor membre UE – 21 din 27 de ţări – au înregistrat o cotă stabilă sau în scădere a consumului de ţigări ilicite în 2022. Cu excepţia Franţei, consumul ilicit total în restul pieţelor care au făcut obiectul studiului s-a diminuat cu 7,5%, în mare parte datorită scăderilor din Grecia, Olanda, Portugalia şi România.

În Polonia şi România, conform datelor publicate în studiul KPMG, consumul ilicit de ţigări a atins un nivel minim istoric. Astfel, în România, consumul ilicit de ţigări a scăzut în 2022 şi a atins o medie anuală de 6,4%.

Ne bucurăm că suntem un exemplu pozitiv la nivel european în ceea ce priveşte scăderea comerţului ilicit de ţigări. România este între primele patru ţări cu cele mai mari scăderi ale nivelului de consum ilicit din UE, cu o medie anuală de 6,4% în 2022. Suntem prezenţi în România de 30 de ani, iar în cele trei decenii de când Philip Morris International se află pe piaţa locală au fost investiţi aici peste 1 miliard de dolari. Intenţia noastră este să continuăm să investim şi să ne desfăşurăm activitatea în mod responsabil şi sustenabil, iar combaterea traficului ilicit de ţigări este o problemă care ne preocupă în mod constant. Philip Morris România va continua să susţină autorităţile statului în combaterea comerţului ilicit cu ţigări şi alte produse din tutun.”– Mircea Scăunaşu, Director General, Philip Morris România.

În ciuda scăderii istorice a consumului ilicit de ţigări, în 2022, statul român a pierdut 259 milioane de euro la bugetul de stat din cauza ţigărilor ilicite (1,8 miliarde de ţigări ilicite consumate).

Nivelul minim istoric al pieţei negre de ţigarete pe care România l-a înregistrat anul trecut se datorează efortului susţinut al autorităţilor de control şi unei politici publice fiscale predictibile, de creştere moderată a accizelor. Să nu uităm că România este statul european cu cele mai scumpe ţigări, raportat la puterea de cumpărare. În aceste condiţii, nivelul minim istoric al pieţei negre arată şi o foarte bună securizare a frontierelor, un pas esenţial în aderarea României la Schengen. La ce poate duce o politică de creştere agresivă a accizelor putem vedea în cazul Franţei, care, deşi este un stat semnatar al Acordului Schengen, s-a confruntat anul trecut cu un nivel-record al traficului ilicit de ţigarete, care a ajuns la 39%. Autorităţile de la Bucureşti ar putea să le dea lecţii celor de la Paris în această privinţă.” – Dragoş Bucurenci, Director External Affairs, Philip Morris România.

Creşterea pieţei ilegale din UE a fost determinată parţial de creşterea consumului de ţigări contrafăcute, care a atins cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată. Cea mai mare parte a ţigărilor contrafăcute (61,5%) au fost consumate în Franţa.

Unele ţări nu sunt dispuse să adopte inovaţia şi să pună la dispoziţia fumătorilor adulţi, care altfel ar continua să fumeze, alternative mai bune şi continuă să se bazeze pe politici care au contribuit la starea actuală a comerţului ilicit. Costul ignorării impactului negativ pe care îl are consumul de ţigări ilicite asupra fumătorilor adulţi, precum şi asupra sănătăţii publice, este prea mare pentru a fi ignorat", a declarat Gregoire Verdeaux, Senior Vice President External Affairs, Philip Morris International.A devenit cu adevărat o problemă „made in the EU”, deoarece ţigările contrafăcute sunt fabricate, distribuite, vândute şi consumate în ţările din UE, iar în acest fel sunt subminate eforturile de reducere şi eliminare a fumatului şi obiectivele de sănătate publică în ansamblu.”

Potrivit interviurilor cu autorităţile de aplicare a legii incluse în raportul KPMG, producţia şi distribuţia de ţigări contrafăcute în interiorul graniţelor UE este în creştere. Organizaţiile infracţionale îşi concentrează activităţile şi vizează statele membre ale UE cu cele mai mari taxe şi preţuri, ceea ce duce la profituri mai mari.

Raportul KPMG arată în mod clar cum creşterea pieţei ilegale de ţigări reprezintă o ameninţare existenţială la adresa sustenabilităţii şi transformării industriei în Europa. Se observă că problema ţigărilor ilicite în UE este concentrată în câteva ţări, în care guvernele nu au adoptat politici inovatoare pentru a descuraja în mod eficient milioane de persoane să continue să fumeze”, a adăugat Verdeaux. Politicile tradiţionale de control al tutunului sunt pur şi simplu insuficiente. Politicile fiscale agresive, abordările prohibiţioniste şi lipsa de descurajare în ţări precum Franţa şi Belgia nu fac decât să aducă beneficii infractorilor şi să-i împingă pe fumătorii adulţi spre piaţa neagră.”

Ţări precum Belgia, Danemarca, Franţa şi Germania înregistrează o creştere a capturilor de ţigări şi a raidurilor asupra operaţiunilor de producţie clandestină. 

Elaborarea eficientă a politicilor, calendarele fiscale, sancţiunile descurajatoare şi aplicarea eficientă a legii permit mai multor state membre ale UE să înregistreze o scădere a consumului de ţigări ilicite”, a declarat Massimo Andolina, President Europe Region, Philip Morris International.În alte ţări este regretabil că asistăm la trecerea pieţei legale către una condusă de reţele infracţionale, care atestă eşecul unor creşteri disproporţionate de taxe în cadrul unor politici care nu au în vedere principiul diferenţierii riscurilor. Raportul KPMG ar trebui să servească drept semnal de alarmă pentru autorităţile de reglementare şi factorii de decizie politică din UE pentru a lua în considerare faptul că milioane de consumatori se bazează pe piaţa neagră pentru a continua să fumeze.”

 

Moldova şi Ucraina au fost incluse pentru prima dată în raportul KPMG. Concluziile raportului din 2022 au plasat Ucraina pe locul al doilea în Europa în ceea ce priveşte consumul ilicit de ţigări, cu 7,4 miliarde de ţigări ilicite. Ucraina se plasează astfel după Franţa, cu 16,9 miliarde de ţigări ilicite. Din 2018, ponderea ţigărilor ilicite în Ucraina a avut o tendinţă crescătoare, astfel, în 2022, una din cinci ţigări consumate provine de pe piaţa ilegală. A treia cea mai mare piaţă pentru ţigările ilicite din Europa este Marea Britanie, în creştere cu 5,9 miliarde din 2020.

În aceste vremuri dificile din punct de vedere economic, în care inflaţia pune o presiune suplimentară asupra puterii de cumpărare a consumatorilor, avem nevoie de o aplicare robustă a legii, de abordări complexe de reglementare şi de politici de perspectivă care pot contribui la îmbunătăţirea vieţii a milioane de adulţi care continuă să fumeze”, a remarcat Verdeaux. „Aceasta include şi adoptarea unor politici diferenţiate privind alternativele la ţigări, inclusiv accesul la informaţii despre alternative mai bune şi produse fără fum care să fie disponibile şi accesibile tuturor. Nimeni nu ar trebui să fie lăsat în urmă.”

O prezentare detaliată a rezultatelor şi a metodologiei din raportul KPMG este disponibilă aici.

Pentru mai multe informaţii despre eforturile PMI de prevenire a comerţului ilicit, vizitaţi PMI.com.

Notă pentru editori

Pentru PMI, eliminarea comerţului ilicit cu tutun a fost o prioritate de lungă durată. Ne bazăm pe cele mai noi tehnologii pentru a ne securiza lanţul de aprovizionare şi pentru a ne proteja produsele, implementăm în acelaşi timp măsuri de prevenire şi protecţie pentru a combate comerţul ilicit şi colaborăm cu sectoarele public şi privat pentru a susţine eforturile împotriva acestei probleme globale. PMI continuă să susţină reglementările relevante, cum ar fi Protocolul FCTC pentru eliminarea comerţului ilicit cu produse din tutun şi dispoziţiile directivelor UE privind produsele din tutun referitoare la urmărirea şi localizarea produselor din tutun.

Raportul KPMG estimează dimensiunea şi amploarea consumului ilicit de ţigări, cunoscut sub numele de contrafacere şi contrabandă (C&C), care include ţigările ilicite „albe”. Studiul anual le defineşte pe acestea în glosarul său după cum urmează:

- Contrabandă: „Produse autentice care au fost cumpărate într-o ţară cu taxe mai mici şi care depăşesc limitele legale la frontieră sau care au fost achiziţionate fără taxe în scopul exportului, pentru a fi revândute ilegal (pentru profit financiar) pe o piaţă cu preţuri mai mari.”

- Contrafăcut: „Ţigări care sunt fabricate şi vândute în mod ilegal de altcineva, nu de către proprietarul mărcii originale.”

- Ţigări albe ilicite: „Ţigări care sunt, de obicei, fabricate în mod legal într-o ţară/pe o piaţă, dar despre care există indicii că au fost trecute ilegal peste graniţe în timpul tranzitului către piaţa de destinaţie examinată, unde au o distribuţie legală limitată sau inexistentă şi sunt vândute fără plata taxelor.”

Mai multe informaţii despre ponderea fiecărei categorii ilicite din România sunt disponibile la pagina 147 din raportul KPMG.

Declaraţii anticipative şi de precauţie

Acest comunicat de presă conţine declaraţii anticipative, inclusiv declaraţii referitoare la aşteptările privind reglementările, piaţa şi industria, precum şi la obiectivele şi strategiile de afaceri. Realizarea rezultatelor viitoare este supusă unor riscuri, incertitudini şi ipoteze inexacte. În cazul în care riscurile sau incertitudinile se materializează sau ipotezele care stau la baza acestora se dovedesc a fi inexacte, rezultatele reale ar putea varia semnificativ faţă de cele conţinute în astfel de declaraţii anticipative. În conformitate cu prevederile „safe harbor” ale Private Securities Litigation Reform Act din 1995, PMI identifică factorii importanţi care, individual sau în ansamblu, ar putea face ca rezultatele şi efectele reale să difere semnificativ de cele conţinute în orice declaraţii anticipative făcute de PMI.

Riscurile comerciale ale PMI includ: creşterile accizelor şi structurile fiscale discriminatorii; creşterea restricţiilor de marketing şi de reglementare care ar putea reduce competitivitatea noastră, ar putea elimina capacitatea noastră de a comunica cu consumatorii adulţi sau ar putea interzice anumite produse ale noastre pe anumite pieţe sau în anumite ţări; probleme de sănătate legate de utilizarea tutunului şi a altor produse care conţin nicotină şi de expunerea la fumul de tutun din mediul înconjurător; litigii legate de consumul de tutun şi de proprietatea intelectuală; concurenţa intensă; efectele evoluţiilor economice, de reglementare şi politice la nivel mondial şi la nivelul fiecărei ţări, dezastrele naturale şi conflictele; impactul şi consecinţele invaziei Rusiei în Ucraina; schimbările în comportamentul fumătorilor adulţi; impactul COVID-19 asupra activităţii PMI; pierderea de venituri ca urmare a contrafacerii, contrabandei şi a achiziţiilor transfrontaliere; investigaţiile guvernamentale; cursurile de schimb valutar nefavorabile şi devalorizările valutare şi limitările privind capacitatea de repatriere a fondurilor; modificările nefavorabile ale legislaţiei aplicabile în materie de impozit pe profit; modificările nefavorabile ale costului, disponibilităţii şi calităţii tutunului şi a altor produse agricole şi materii prime, precum şi a componentelor şi materialelor pentru dispozitivele noastre electronice; şi integritatea sistemelor sale informatice şi eficacitatea politicilor sale de confidenţialitate a datelor. Profitabilitatea viitoare a PMI poate fi, de asemenea, afectată în mod negativ în cazul în care nu reuşeşte să producă şi să comercializeze produse cu risc redus sau dacă reglementările sau impozitarea nu fac diferenţa între astfel de produse şi ţigări; dacă nu reuşeşte să introducă cu succes noi produse, să promoveze capitalul de marcă, să pătrundă pe noi pieţe sau să îşi îmbunătăţească marjele prin creşterea preţurilor şi a productivităţii; dacă nu reuşeşte să îşi extindă portofoliul de mărci pe plan intern sau prin achiziţii şi prin dezvoltarea de relaţii de afaceri strategice; dacă nu reuşeşte să atragă şi să păstreze cei mai buni profesionişti la nivel global, inclusiv femei sau candidaţi diverşi; sau dacă nu reuşeşte să integreze cu succes şi să realizeze beneficiile preconizate în urma tranzacţiilor şi achiziţiilor recente. Rezultatele viitoare sunt, de asemenea, supuse unei predictibilităţi mai scăzute în ceea ce priveşte performanţa categoriei noastre de produse cu risc redus.

PMI se supune, de asemenea, altor riscuri detaliate din când în când în documentele sale depuse public, inclusiv în Raportul anual al PMI pe Formularul 10-K pentru anul încheiat la 31 decembrie 2022 şi în Formularul 10-Q pentru primul trimestru încheiat la 31 martie 2023. PMI avertizează că lista de mai sus a factorilor importanţi nu reprezintă o discuţie completă a tuturor riscurilor şi incertitudinilor potenţiale. PMI nu se angajează să actualizeze nicio declaraţie anticipativă pe care o poate face din când în când, cu excepţia cazului în care se află în cursul normal al obligaţiilor sale de informare publică.

Philip Morris International: Pentru un viitor fără fum

Philip Morris International (PMI) este o companie internaţională de top din industria tutunului care şi-a propus să construiască un viitor fără fum şi să îşi extindă, pe termen lung, portofoliul cu produse din afara sectorului de produse care conţin tutun sau nicotină. Portofoliul actual de produse al companiei constă, în principal, în ţigări şi produse fără fum. Din 2008, PMI a investit peste 10.5 miliarde USD pentru a dezvolta, fundamenta ştiinţific şi comercializa produse inovatoare fără fum pentru adulţii care altfel ar continua să fumeze, cu scopul de a opri complet vânzarea ţigărilor. Pentru aceasta au fost construite capacităţi de evaluare ştiinţifică de nivel mondial, în special în domeniile toxicologiei sistemelor preclinice, cercetării clinice şi comportamentale, cât şi studii ulterioare introducerii pe piaţă. În noiembrie 2022, PMI a achiziţionat Swedish Match – lider în comercializarea produselor cu nicotină pentru uz oral – şi se află astfel în fruntea companiilor care luptă pentru un viitor fără fum prin mărcile sale IQOS şi ZYN. Administraţia pentru Alimente şi Medicamente (FDA) din SUA a autorizat comercializarea unei versiuni a dispozitivului IQOS dezvoltat de PMI, Platforma 1, şi a consumabilelor aferente, precum şi produsului de tip snus al companiei Swedish Match, ca produs din tutun cu risc modificat (MRTP). În 31 martie 2023, produsele fără fum dezvoltate de PMI erau disponibile pentru vânzare în 78 de pieţe iar PMI estimează că aproximativ 18,5 milioane de adulţi din întreaga lume, au trecut deja la IQOS şi au renunţat la fumat. Produsele fără fum au reprezentat aproximativ 35% din veniturile nete totale ale PMI pentru primul trimestru din 2023. Cu o bază solidă şi o expertiză semnificativă în ştiinţele vieţii, în februarie 2021, PMI şi-a anunţat în februarie 2021 ambiţia de a se extinde în domeniile wellness şi de îngrijire a sănătăţii şi, prin filiala sa Vectura Fertin Pharma, îşi propune să îmbunătăţească calitatea vieţii prin furnizarea de experienţe de sănătate integrate. 

Pentru mai multe informaţii puteţi vizita www.pmi.com şi www.pmiscience.com

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.