Parchetul General a cerut, miercuri, Avocatul Poporului să analizeze posibilitatea sesizării Curţii Constituţionale a României (CCR) cu privire la aspecte de neconstituţionalitate conţinute de articolul VII din OUG 92 referitor la menţinerea în funcţie a procurorilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”În cursul zilei de astăzi, 17 octombrie 2018, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, domnul Augustin Lazăr,  a transmis domnului Victor Ciorbea, Avocatul Poporului, spre analiză, solicitarea de a sesiza Curtea Constituţională, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. d) teza finală din Constituţia României şi art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 35/1997, republicată, cu excepţia de neconstituţionalitate a articolului VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.92/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei”, au transmis reprezentanţii Parchetului General.

Potrivit acestora, sesizarea s-a făcut în considerarea rolului constituţional al Ministerului Public stabilit prin dispoziţiile art. 131 din Constituţia României, de a reprezenta interesele generale ale societăţii, de a apăra ordinea de drept, precum şi drepturile şi interesele cetăţenilor.

Augustin Lazăr consideră că articolul VII din OUG 92/2018 este neconstituţional deoarece nu respectă recomandările Comisiei de la Veneţia, sunt lipsite de predictibilitate şi contravin principiului egalităţii în drepturi.

În textul sesizării transmise Avocatului Poporului, procurorul general vorbeşte despre ”neconstituţionalitate extrinsecă”, prin încălcarea art. 115 alin. (4) din Constituţia României potrivit căruia: „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora ”.

”Se observă că în preambulul actului normativ, urgenţa şi situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată nu sunt motivate de Guvern în ceea ce priveşte soluţia legislativă de la art. VII. Totodată, se poate observa că nu a fost exprimată nicio justificare pentru majorarea condiţiilor de vechime printr-o procedură legislativă de urgenţă şi extraordinară, în contextul în care, de altfel, o asemenea chestiune nu a format obiect al vreuneia din recomandările cuprinse în avizul preliminar al Comisiei de la Veneţia asupra proiectelor de legi de modificare a legilor justiţiei”, se arată în textul sesizării.

De asemenea, potrivit documentului, din preambulul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.92/2018 ”rezultă că adoptarea acesteia urmăreşte asigurarea bunei funcţionări a justiţiei ca serviciu public, fiind invocate recomandările menţionate anterior, dar, în realitate, dispoziţiile criticate prin prezenta au efect opus, respectiv de impact negativ asupra funcţionării instituţiilor din sistemul judiciar, cu referire la parchete”. 

”Prin intervenţia Guvernului asupra carierei procurorilor deja numiţi este afectată independenţa acestora, ceea ce contravine recomandărilor Comisiei de la Veneţia”, mai spune procurorul general.

De asemenea, este criticată OUG pentru încălcarea art. 115 alin. (6) din Constituţia României potrivit căruia: „Ordonanţele de urgenţă (….) nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Consitituţie ” raportat la art. 124 din Constituţie, art. 131 alin. (1) şi art. 23 alin. (1) din Legea fundamentală, potrivit cărora: „În activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societăţii, apără ordinea de drept, drepturile şi libertăţile cetăţenilor”.

”Or, principiul stabilităţii procurorilor constituie o garanţie de rang legal, ce ţine de regimul juridic al acestora, fiind menită să garanteze statutul lor constituţional. O dispoziţie în sensul art. VII aducând atingere stabilităţii afectează implicit statutul constituţional al Ministerului Public”, se mai arată în textul sesizării.

Apoi, procurorul general vorbeşte despre ”neconstituţionalitate intrinsecă” şi face referire la condiţiile de vechime, recent modificate prin legile Justiţiei, pe care ordonanţa le modifică.

”Apreciem că dispoziţiile art.VII din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.92/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial nr.874 din 16 octombrie 2018, sunt neconstituţionale, din următoarele considerente: 1. Încălcarea art.1 alin.(5) din Constituţia României; Încălcarea art.15 alin.(2) din Constituţia României; 3. Încălcarea art.16 alin.(1) din Constituţia României; 4. Încălcarea art.21din Constituţia României”, se arată în textul sesizării.

Potrivit textului sesizării, sintagma „procurorii care îşi desfăşoară activitatea” din cuprinsul acestui articol este neclară, prin aceea că poate fi înţeleasă ca referindu-se atât la toţi procurorii, inclusiv cei numiţi în funcţii, dar şi numai la procurorii aflaţi în situaţie de delegare ori de detaşare.

”O astfel de exprimare legislativă nu poate fi primită, nu doar pentru confuzia pe care o generează, dar, mai ales, din perspectiva consecinţelor pe care le cauzează o interpretare în sensul că ar privi inclusiv procurorii numiţi în funcţii. (...) Este afectată în acest mod cariera procurorilor printr-un text legal confuz şi imprecis, prin urmare lipsit de previzibilitate, ceea ce vine în contradicţie cu art.1 alin.(5) din Constituţia României”, se mai arată în document.

Totodată, Augustin Lazăr afirmă că, în măsura în care textul OUG s-ar aplica procurorilor numiţi în funcţie, ”intervine în sensul înlăturării unor procurori din funcţiile legal deţinute, prin impunerea unor condiţii noi, inexistente la data la care a fost făcută numirea”.
”În acest sens, acest articol este în contradicţie cu principiul constituţional al neretroactivităţii legii consacrat de art.15 alin.(2) din Constituţia României”, prevede textul sesizării.

De asemenea, se vorbeşte desre faptul că, eliberarea magistratului dintr-o funcţie dobândită în mod legal, ar aduce o atingere severă principiului stabilităţii procurorilor.

”Este inacceptabil ca prin introducerea unor condiţii noi, stabilite în mod intempestiv, Guvernul să poată determina îndepărtarea unor magistraţi care au fost numiţi în funcţie în baza legii. Totodată, încetarea funcţiei acestor procurori ar provoca instabilitate în sistem, în condiţiile în care proiectul de act normativ nu prevede în ce funcţii ar urma să fie numiţi, iar posturile pe care aceştia le ocupau anterior la parchete inferioare au fost ocupate prin derularea altor proceduri prevăzute de lege”, se mai arată în document.

Alte sesizări ale procurorului general fac referire la prevederi care contravin principiului egalităţii în drepturi.

”O interpretare a art. VII din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.92/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial nr.874 din 16 octombrie 2018, în sensul că se aplică atât procurorilor numiţi, cât şi celor delegaţi/detaşaţi în cadrul parchetelor ar conduce la situaţia de neacceptat ca acei procurori care nu îndeplinesc condiţia minimă de vechime, astfel cum a fost modificată, nu îşi mai pot desfăşura activitatea în cadrul acestor unităţi, cu consecinţa pierderii drepturilor – grad profesional, salarizare corespunzătoare etc - câştigate în urma concursurilor de promovare, organizate în condiţiile legii în vigoare la acea dată, în timp ce, colegii lor care participă la concursurile în derulare vor dobândi drepturile de care ei se văd lipsiţi”, se mai arată în document.

În plus, se afirmă că ”prin potenţiala încălcare a statutului procurorului sunt generate consecinţe de natură să afecteze negativ funcţionarea normală a parchetelor, în principal prin creşterea duratei de soluţionare a cauzelor penale”.

Pentru toate aceste motive, Augustin Lazăr consideră că articolul VII din OUG 92/ 2018 este neconstituţional.

Solicitări similare au făcut USR şi PNL. 

Secţia pentru procurori, cu unanimitate, a recomandat miercuri interpretarea dispoziţiilor art.VII din Ordonanţa de Urgenţă nr.92/2018 în sensul aplicării pentru viitor a condiţiilor de exercitare a funcţiei în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, precum şi în cadrul celorlalte parchete.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.