Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a anunţat, vineri, că a adoptat o serie de măsuri care pot fi implementate în perspectiva reluării activităţii judiciare normale şi a recuperării întârzierilor generate prin suspendarea activităţii. De asemenea, s-au adoptat măsuri cu aplicabilitate imediată, în principal fiind actualizată lista cauzelor urgente, a căror judecată continuă chiar şi în condiţiile stării de urgenţă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”În şedinţa din 23.04.2020, colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a analizat activitatea desfăşurată de instanţa supremă în primul ciclu al stării de urgenţă, precum şi măsurile care pot fi implementate în perspectiva reluării activităţii judiciare normale şi a recuperării întârzierilor generate prin suspendarea de drept, în contextul stării de urgenţă, a numeroase categorii de cauze, din raţiuni de securitate sanitară. Dezbaterile au avut la bază rapoartele transmise de toate secţiile şi compartimentele instanţei, aspectele rezultate din discuţiile informale purtate în interiorul colectivelor de judecători de la nivelul secţiilor, precum şi memorii şi puncte de vedere transmise de Uniunea Naţională a Barourilor din România, parlamentari, participanţi la procedurile judiciare etc”, a transmis, vinery, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Instituţia a adoptat, în principal, următoarele măsuri:

1. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie îşi va desfăşura în mod normal activitatea şi pe parcursul lunii iulie 2020, urmând a se acorda prioritate cauzelor suspendate în contextul instituirii stării de urgenţă.

2. S-au evaluat rezultatele proiectului pilot privind desfăşurarea şedinţelor completurilor de recurs în interesul legii şi de dezlegare a unor chestiuni de drept în sistem de videoconferinţă, constatându-se că s-a reuşit astfel să se asigure funcţionarea mecanismelor de unificare a practicii judiciare în condiţii normale, fără nicio amânare sau preschimbare a termenelor acordate iniţial.

3. Cu aplicabilitate imediată, colegiul de conducere a stabilit completarea cu noi categorii de cauze a listei cauzelor urgente, a căror judecată continuă chiar şi în condiţiile stării de urgenţă.

Astfel, în materie civilă, s-a completat lista cauzelor urgente în ceea ce priveşte recursul care are ca obiect suspendare act administrativ-fiscal, recursul care are ca obiect contestaţii împotriva deciziilor de instituire a măsurilor asigurătorii, cererile de strămutare şi cererile care au ca obiect restituire cauţiune.

În materie penală, lista iniţială a fost actualizată în corelaţie cu prevederile Decretului Preşedintelui României nr.240/2020 privind prelungirea stării de urgenţă, fiind introduse cauzele prevăzute de art.64 alin.(1) lit.c din Decret (infracţiuni contra vieţii), cauzele referitoare la desemnarea instanţei (art.64 alin.15 din Anexa I), contestaţiile la executare, şi alte cauzele apreciate ca urgente de către instanţă, complet sau judecător, după caz.

Totodată,  s-a stabilit că pe tot parcursul stării de urgenţă continuă judecata şi în situaţiile în care este necesară convocarea Secţiilor Unite pentru schimbarea jurisprudenţei sau sesizarea Curţii Constituţionale, lucrările Secţiilor Unite urmând a fi organizate în sistem de videoconferinţă, întrucât la aceste şedinţe participă toţi judecătorii instanţei supreme.

4. Au fost analizate datele statistice privind activitatea secţiilor şi a formaţiunilor de judecată în perioada 16.03.2020-16.04.2020, precum şi situaţia lucrărilor urgente sau restante, stabilindu-se măsuri concrete care urmează a fi implementate la nivelul fiecărei secţii sau formaţiuni de judecată, sub coordonarea şi monitorizarea preşedinţilor de secţii, respectiv a vicepreşedinţilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pentru continuarea activităţii de redactare.


”În perioada de referinţă, Registratura Generală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a expediat 6771 de lucrări şi a înregistrat 2138 acte reprezentând corespondenţă în dosarele aflate pe rol, 148 dosare civile, 187 dosare penale, 29 de dosare de competenţa completurilor de 5 judecători, 7 dosare pentru completul de dezlegare a unor chestiuni de drept şi 548 de alte lucrări, volumul de muncă înregistrat de către personalul din cadrul acesteia fiind astfel superior celui din lunile cu activitate obişnuită”, a mai transmis instituţia.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.