Agenţia Naţională de Integritate anunţă luni că a finalizat o analiză tematică, ca urmare a implementării unui nou instrument de identificare automată care, cu ajutorul soluţiilor informatice, poate identifica potenţiale incidente de integritate pe baza declaraţiilor de avere şi de interese. Potrivit ANI, evaluarea preliminară pe bază de factori de risc a indicat un număr de 57 de consilieri locali şi judeţeni pentru care Agenţia a procesat peste 300 de declaraţii de avere şi de interese, depuse în ultimii trei ani, iar ancheta a condus la identificarea a trei cazuri în care companiile deţinute de consilierii locali sau familiile acestora nu pot încheia contracte cu UAT-urile din care fac parte).
Agenţia Naţională de Integritate spune că a finalizat o analiză tematică, ca urmare a implementării unui nou instrument de identificare automată care, cu ajutorul soluţiilor informatice, poate identifica potenţiale incidente de integritate pe baza declaraţiilor de avere şi de interese.
”Evaluarea a vizat identificarea declaraţiilor de avere şi interese care pot releva potenţiale incompatibilităţi definite de art. 90, alin. (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003 (potrivit cărora societăţile deţinute de consilierii locali şi judeţeni sau familiile acestora nu pot încheia contracte cu UAT-urile din care fac parte). Evaluarea preliminară pe bază de factori de risc a indicat un număr de 57 de consilieri locali şi judeţeni pentru care Agenţia a procesat peste 300 de declaraţii de avere şi de interese, depuse în ultimii trei ani. Ulterior, evaluarea desfăşurată de inspectorii de integritate a condus la identificarea a trei cazuri în care companiile deţinute de consilierii locali sau familiile acestora au încheiat contracte în valoare totală de peste 1 milion de lei cu autorităţile locale din care făceau parte”, precizează Agenţia.
Această acţiune se înscrie în procesul de implementare a unui instrument automatizat de analiză a declaraţiilor, dezvoltat cu scopul de a facilita identificarea timpurie a posibilelor incidente de integritate, precum incompatibilităţile sau nerespectarea interdicţiei de trei ani prevăzută de Legea nr. 176/2010.
”Iniţiativa ANI vine ca urmare a recomandărilor formulate României în Raportul Grupului de State Împotriva Corupţiei (GRECO) în cadrul celei de-a Patra a Runde de Evaluare, respectiv să fie luată în considerare creşterea în continuare a capacităţii de procesare a datelor Agenţiei Naţionale de Integritate şi consolidarea abordării proactive a Agenţiei în monitorizarea declaraţiilor de avere şi de interese”, menţionează instituţia.
Un prim caz este al lui SZAFTA ANDRAS, Consilier local în cadrul C.L. al Oraşului Băile Tuşnad, Jud. Harghita, găsit în incompatibilitate, după ce în perioada exercitării mandatului de consilier local, soţia persoanei evaluate, în calitate de administrator şi asociat unic al unei societăţi comerciale, a încheiat un contract de prestări servicii de consultanţă cu U.A.T. Băile Tuşnad în valoare de 12.742,48 LEI, fiind încălcate dispoziţiile art. 90, alin. (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003.
Un alt caz este al lui ZSIGMOND AMBRUS, Consilier local în cadrul C.L. al Com. Brâncoveneşti, Jud. Mureş, găsit tot în incompatibilitate. În perioada exercitării mandatului de consilier local, două societăţi comerciale în cadrul cărora persoana evaluată deţine calitatea de asociat şi funcţia de administrator, au încheiat 20 de contracte cu U.A.T. Brâncoveneşti, în valoare de 861.617,30 LEI, precizează ANI.
Al treilea caz este al lui NEGRUŢ COSTEL, fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Corod, Jud. Galaţi. În perioada exercitării mandatului de consilier local, societatea comercială în cadrul căreia fiul persoanei evaluate deţine calitate de asociat unic şi funcţia de administrator a încheiat 3 contracte cu U.A.T Corod, în valoare de 184.717,70 LEI, arată ANI.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. ZSIGMOND AMBRUS nu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare, mai anunţă ANI.
Prevederile legale încălcate sunt art. 90, alin. (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora „(1) Consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local."
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (...) încălcarea obligaţiilor legale privind (...)starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective (...)".
„Persoana (...) faţă de care s-a constatat (...) starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică (...) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului", arată ANI.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.