Facebook a furnizat detalii - numărul de vizualizări, finanţările, conţinuturi - despre misterioasele mesaje plătite de interese ruse, bînuite de faptul că au servit la o manipulare a opiniei publice americane în alegerile prezidenţiale din 2016, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Reţeaua de socializare cu două miliarde de utilizatori - aflată în vizorul Congresului, care anchetează o posibilă ingerinţă rusă în campania electorală - a anunţat luni că aproximativ ”zece milioane de persoane din Statele Unite au văzut aceste mesaje”.

Acuzat că mai întâi a întârziat să reacţioneze, Facebook îşi multiplică de-acum comunicarea pe această temă.

În schimbul unor sume de bani, este posibil ca pe reţele de socializare sau motoare de căutare să fie îndreptate mesaje ţintite către o anumită audienţă, cu ajutorul unor algoritmi care au la bază profilul utilizatorilor.

Aceste conţinuturi sponsorizate (”ads” în engleză), care pot lua varii forme, pot astfel să apară pe fluxul de actualităţi al anumitor utilizatori.

Aşa cum s-a angajat, Facebook a anunţat că a furnizat luni Congresului conţinutul acestor aproximativ 3.000 de "ads" postate din 2015 până în 2017 şi finanţate de ”o entitate rusă numită Internet Research Agency”.

Kremlinul a negat în mai multe rânduri că a încercat să influenţeze campania electorală americană, care a condus la alegerea lui Donald Trump.

”Noi furnizăm aceste conţinuturi Congresului pentru că vrem să ne facem partea în a-i ajuta pe anchetatori să înţeleagă mai bine ingerinţa rusă în sistemul politic american şi să explice aceste activităţi publicului”, a subliniat grupul, care refuză însă, pentru moment, să facă publice aceste mesaje sponsorizate.

Facebook a anunţat totodată că ”cea mai mare parte a acestor «ads» par să se concentreze asupra unor subiecte sociale şi politice care provoacă divergenţe, afectează orizonturi politice şi se referă la subiecte care au legătură cu comunitatea LGBT (lesbiene, gay, bisexuali şi transsexuali), cu probleme rasiale, imigraţia sau legislaţia cu privire la armele de foc”.

MĂSURI PRECONIZATE

Potrivit presei americane, unul dintre aceste mesaje prezintă o femeie înarmată cu mesajul ”De ce am o armă? Pentru că este mai uşor ca familia mea să mă scoată din puşcărie decât din cimitir”, iar în alte imagini apar afroamericani înarmaţi.

Facebook a mai precizat că 50% din acest tip de mesaje a costat ”mai puţin de trei dolari”, iar 99% dintre ele ”mai puţin de 1.000 de dolari”. Grupul a anunţat deja că cel puţin 100.000 de dolari au fost plătiţi de cei care au dat anunţurile în contul difuzării a 3.000 de mesaje.

În plus, ”anumite «ads» au fost plătite în moneda rusă”, precizează grupul american, care adaugă că cooperează cu Twitter şi Google în aceste subiecte.

Săptămâna trecută, Twitter, un reprezentant al căruia a fost audiat în Congres, a anunţat că postul RT (fosta Russia Today), acuzat de Washington că a vrut să influenţeze alegerile prezidenţiale din 2016, a finanţat 1.823 de tweet-uri, sponsorizate cu suma de 247.000 de dolari, anul trecut în Statele Unite.

”Am cheltuit bani în campanii publicitare! Da, efectiv, ca orice altă (instituţie) media din lume”, a ironizat RT.

Facebook a detaliat totodată măsuri prevăzute în vederrea unei mai bune reperări a conţinuturilor sponsorizate problematice.

În afară de conţinutul însuşi, grupul promite să examineze ”contextul în care (conţinutul) a fost finanţat şi (care este) audienţa vizată” şi să recruteze ”peste 1/000 de persoane” suplimentare însărcinate cu supravegherea conţinuturilor sponsorizate.

Reţeaua de socializarre americană vrea, de asemenea, să ceară informaţii suplimentare din partea celor care dau anunţuri şi doresc să publice mesaje ”referitoare la alegeri naţionale americane”. Concret, ”cei care vor eventual să dea anunţuri vor trebui să confirme ce întreprindere sau organizaţie reprezintă înainte s poată să cumpere” un spaţiu publicitar.

Este vorba despre ”a a face mai dificile încercări de ingerinţă”, scrie Facebook.

Mai mulţi congresmeni americani au anunţat că vor să audieze, Facebook, Twitter şi Google în audieri publice.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.