Singurul supravieţuitor al accidentului aviatic al companiei Air India, în care au murit peste 240 de persoane, a declarat vineri că nu-i vine să creadă că este în viaţă, povestind cum i-a văzut pe ceilalţi murind lângă el în timp ce a reuşit să se salveze printr-o ieşire de urgenţă spartă, relatează Reuters.
Viswashkumar Ramesh, care, potrivit poliţiei, se afla în scaunul 11A lângă ieşirea de urgenţă şi a reuşit să se strecoare prin trapa spartă, a fost filmat după accidentul de joi, şchiopătând pe stradă, cu un tricou pătat de sânge şi cu vânătăi pe faţă.
Imaginile postate pe reţelele sociale cu Ramesh, un cetăţean britanic de origine indiană, au fost difuzate pe toate canalele de ştiri din India de când Boeingul 787-8 Dreamliner a explodat într-o minge de foc după ce s-a prăbuşit peste un cămin al Facultăţii de Medicină la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Ahmedabad.
A fost cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu, iar supravieţuirea sa este salutată de mass-media britanică drept „miracolul scaunului 11A”.
„Nu-mi vine să cred că am supravieţuit. Pentru o clipă, am crezut că şi eu voi muri”, a declarat Ramesh, în vârstă de 40 de ani, pentru postul public de televiziune indian DD News, vineri, de pe patul său de spital. „Dar când am deschis ochii, mi-am dat seama că sunt în viaţă şi am încercat să-mi desfac centura de siguranţă şi să fug de acolo. Am văzut cu ochii mei cum au murit stewardesa şi alţi pasageri”, a povestit el.
Bărbatul călătorea împreună cu fratele său, Ajay, care era aşezat pe un alt rând, au declarat membrii familiei sale.
UN ADEVĂRAT MIRACOL
„Partea avionului în care mă aflam a aterizat pe sol şi am văzut că era spaţiu în afara aeronavei, aşa că, atunci când uşa s-a spart, am încercat să scap prin ea şi am reuşit”, a explicat Ramesh. „Partea opusă a avionului era blocată de peretele clădirii, aşa că nimeni nu putea ieşi de acolo”, a detaliat el.
Ramesh a suferit arsuri şi contuzii şi este ţinut sub observaţie, a declarat pentru Reuters, prin telefon, un oficial al Spitalului Civil din Ahmedabad, care a dorit să rămână anonim. „Faptul că a scăpat - şi fără răni grave - este un adevărat miracol. El însuşi realizează acest lucru şi este puţin şocat de trauma suferită”, a spus oficialul.
Ramesh a povestit că avionul a părut să se oprească în aer pentru câteva secunde la scurt timp după decolare, iar luminile verzi şi albe din cabină s-au aprins. El a spus că a simţit că forţa motorului creşte, dar apoi avionul „s-a prăbuşit cu viteză peste căminul studenţesc”.
Poliţia a declarat că unele persoane din clădirea lovită şi alte persoane aflate la sol au murit în accident. Vineri, echipele de salvare căutau încă persoane dispărute şi părţi ale avionului în spaţiile carbonizate ale pensiunii, pentru a ajuta la stabilirea cauzei accidentului.
Compania Air India a declarat că ancheta va dura ceva timp. Producătorul avionului, Boeing, a anunţat că o echipă de experţi este gata să plece în India pentru a ajuta la anchetă.
Prim-ministrul indian Narendra Modi, care a sosit în statul său natal, Gujarat, pentru a vizita locul accidentului, s-a întâlnit cu Ramesh la spital vineri.
ESTE LOCUL 11A CEL MAI SIGUR DINTR-UN AVION?
Supravieţuirea lui Ramesh, care a scăpat prin uşa de ieşire la câteva secunde după prăbuşirea avionului Air India în care au murit toţi ceilalţi pasageri, a stârnit speculaţii cu privire la faptul că locul său, 11A, este cel mai sigur.
Experţii în aviaţie spun însă că nu este atât de simplu, deoarece configuraţia locurilor variază foarte mult de la un avion la altul, accidentele sunt unice, iar supravieţuirea depinde adesea de o interacţiune complexă de factori.
„Fiecare accident este diferit şi este imposibil să se prevadă şansele de supravieţuire pe baza locului ocupat în avion”, a declarat Mitchell Fox, director al Flight Safety Foundation, o organizaţie non-profit cu sediul în SUA.
Viswashkumar Ramesh a declarat că locul său 11A era lângă o ieşire de urgenţă în avionul Boeing 787 Dreamliner, pe unde a reuşit să iasă.
Aşezarea lângă o uşă de ieşire poate ajuta la supravieţuire într-un accident, dar nu va fi întotdeauna locul 11A, deoarece aeronavele pot avea zeci de configuraţii diferite.
„În acest caz particular, deoarece pasagerul era aşezat lângă ieşirea de urgenţă, acesta era în mod evident cel mai sigur loc din acea zi”, a declarat Ron Bartsch, preşedinte al AvLaw Aviation Consulting, cu sediul în Sydney. „Dar nu este întotdeauna 11A, este doar 11A în această configuraţie a Boeing 787”, adaugă el.
Un studiu realizat în 2007 de Popular Mechanics cu privire la accidentele întâmplate începând din 1971 a constatat că pasagerii din partea din spate a avionului au şanse mai mari de supravieţuire. Unii experţi sugerează că secţiunea aripii oferă mai multă stabilitate.
Aşezarea lângă o uşă de ieşire, ca în cazul lui Ramesh, oferă şansa de a fi printre primii care ies din avion, deşi unele ieşiri nu funcţionează după un accident. Partea opusă a avionului era de pildă blocată de peretele clădirii în care s-a prăbuşit.
În plus, în ianuarie anul trecut, un panou din care lipseau mai multe şuruburi a fost smuls din partea laterală a unui Boeing 737 MAX în timpul zborului, creând o gaură imensă şi avariind scaunul adiacent. Din fericire, nimeni nu era aşezat acolo în acel moment, iar incidentul nu a provocat victime.
Locurile de lângă culoar pot oferi o evacuare mai rapidă, dar cresc probabilitatea de a fi lovit la cap de bagajele care cad din compartimentele de deasupra capului - un eveniment mult mai frecvent decât accidentele grave.
INFORMAŢIILE DESPRE SIGURANŢA ÎN TIMPUL ZBORULUI NU TREBUIE IGNORATE
Atenţia acordată informaţiilor despre siguranţă furnizate la începutul zborului - adesea considerate o rutină - este probabil cea mai bună modalitate de a îmbunătăţi şansele de supravieţuire, spun experţii.
Respectarea cu stricteţe a instrucţiunilor de evacuare date de echipajul de cabină, inclusiv lăsarea bagajelor în spate, a fost un factor cheie în salvarea vieţii tuturor celor 379 de pasageri şi membri ai echipajului aflaţi la bordul unui zbor Japan Airlines, în ianuarie anul trecut. Aeronava Airbus A350 s-a ciocnit cu un avion al Gărzii de Coastă pe Aeroportul Haneda din Tokyo, cinci dintre cei şase membri ai echipajului de pe aeronava mai mică pierzându-şi viaţa.
Instrucţiunile de siguranţă sunt de obicei sfaturi esenţiale, cum ar fi modul de fixare a centurii de siguranţă, adoptarea poziţiei corecte de protecţie şi planificarea rutei de evacuare. Un sfat obişnuit este numărarea rândurilor dintre locul unde stă un pasager şi cea mai apropiată ieşire - informaţii vitale dacă cabina se umple de fum şi vizibilitatea este redusă.
În ciuda dezastrelor precum accidentul Air India, proiectarea avioanelor a evoluat pentru a creşte probabilitatea ca pasagerii să scape cu viaţă dintr-un accident aviatic rar, subliniază Fox. Aceste măsuri includ iluminarea căilor de acces, detectarea incendiilor şi stingătoarele, materiale mai puţin inflamabile în cabină şi acces îmbunătăţit la ieşirile de urgenţă. „Au existat progrese remarcabile în proiectarea cabinei avioanelor, care au îmbunătăţit şansele de supravieţuire în cazul accidentelor la sol sau în apropierea solului”, a spus Fox.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.