Statele Unite au cerut joi autorităţilor din Gibraltar să prelungească imobilizarea petrolierului iranian pe care-l reţin de o lună - o lovitură de teatru, în contextul în care teritoriul britanic se pregătea să lase nava să plece, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În contextul în care părea că s-a ajuns la un acord între Londra şi Teheran, Washingtonul a depus, în noaptea de miercuri spre joi, o cerere de întrajutorarea judiciară privind reţinerea navei, a anunţat joi avocatul Ministerului Public Joseph Triay, în Curtea Supremă a teritoriului britanic.

”Departamentul american al Justiţiei a cerut confiscarea Grace 1, evocând un număr de motive, pe cale să fie examinate”, a precizat un purtător de cuvânt al Guvernului din Gibraltar, adăugând că audierea a fost amânată la ora locală 16.00 (17.00, ora României).

Curtea ar urma să decidă o prelungire a imobilizării petrolierului Grace 1, suspectat că transporta petrol către Siria, încălcând astfel un embargo european. Sfârşitul imobilizării Grace 1 este prevăzut, pentru moment, sâmbătă, la 19 august.

Dacă nu s-ar fi primit această cerere, la ora locală 1.30 (2.30, ora României), ”nava ar fi plecat”, a declarat preşedintele Curţii Supreme, judecătorul Anthony Dudley.

O cerere de întrajutorare judiciară constă în general în a solicita unui tribunal ca cel din Gibraltar să aplice o decizie a unui tribunal străin, în acest caz a unui tribunal american.

Între timp, căpitanul şi cei trei ofiţeri de pe Grace 1, eliberaţi pe cauţiune, au fost eliberaţi în mod oficial, a anunţat un purtător de cuvânt al Guvernului din Gibraltar.

Grace 1, încărcat cu 2,1 milioane de barili de petrol, a fost imobilizat la 4 iulie de către Poliţia din Gibraltar şi forţele speciale britanice, provocând o criză diplomatică între Teheran şi Londra.

Teheranul dă asigurări că petrolierul naviga în apele internaţionale şi acuză regatul Unit de ”piraterie”, reclamând de la bun început ca britanicii să-l lase să plece.

La 19 iulie, Iranul a imobilizat, în Strâmtoarea Ormuz, un petrolier britanic, Stena Impero, suspectat de ”nerespectarea codului maritim internaţional”.

NAVA URMA SĂ PLECE

Cu o zi înaintea audierii, diplomaţia părea pe punctul de a demina criza.

”Sper că această problemă va fi rezolvată într-un viitor apropiat”, declara marţi un oficial de rang din cadrul autorităţii portuare iraniene, Jalil Eslami, pentru agenţia iraniană de presă Irna.

În opinia sa, britanicii şi-au arătat dorinţa de a rezolva problema şi a avut loc un schimb de documente.

Această audiere la Curtea Supremă ”ar fi trebuit să se desfăşoare altfel”, a declarat Joseph Triay. ”Trebuia să fie o cerere de ridicare a ordinului de suspendare”, a spus el.

Sanam Vakil, o cercetătoare de la Institutul Chatham House de la Londra, consideră că negocierile vizau probabil ca iranul să se angajeze să nu livreze încărcătura Siriei.

”Dacă Grace 1 este eliberat, şi probabil că va fi, dacă Iranul s-ar angaja în culise să nu exporte acest petrol către Siria, atunci probabil că Stena Impero ava fi de asemenea eliberat”, a declarat ea pentru AFP, înaintea audierii de joi.

Potrivit analistei, Teheranul îi suspectează pe europeni că au imobilizat Grace 1 la cererea Statelor Unite ale preşedintelui Donald Trump, pe care-l consideră instigatorul unui ”război economic împotriva Iranului vizând să împiedice ţara pe termen lung să-şi recapete partea de piaţă în sectorul petrolier. Aşadar, Iranul încearcă de asemenea să-şi apere partea”.

Imobilizarea petrolierului şi intensificarea tensiunilor diplomatice care au decurs au bruiat eforturile unor state europene de a salva Acordul de la Viena din 2015 în dosarul nuclear iranian, din care Statele Unite s-au retras anul trecut şi au impus sancţiuni dure republicii islamice.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.