Ancheta asupra celui mai grav accident aviatic din India din ultimele trei decenii a intrat în faza iniţială, după ce joi un Boeing 787 Dreamliner s-a prăbuşit la scurt timp după decolarea din Ahmedabad, soldându-se cu peste 260 de morţi. Deşi explicaţia oficială ar putea dura luni până la finalizare, specialiştii în siguranţă aviatică conturează deja câteva ipoteze cheie, conform New York Times.
Setările flapsurilor şi slatsurilor la decolare
Înregistrările video arată că aeronava a decolat aparent normal, dar apoi a pierdut rapid altitudine şi s-a prăbuşit. Experţii suspectează o problemă de bază legată de forţa de ridicare şi de tracţiune.
Pentru decolare, flapsurile (din spatele aripilor) şi slatsurile (din faţa aripilor) trebuie extinse corect pentru a creşte suprafaţa de portanţă. Este neclar dacă acestea au fost configurate corespunzător. Datele din „cutia neagră” vor furniza răspunsuri detaliate.
Trenul de aterizare nestrâns
Videoclipurile arată că trenul de aterizare a rămas coborât pe tot parcursul scurtei ascensiuni, ceea ce este neobişnuit, deoarece creează rezistenţă suplimentară la înaintare. Potrivit experţilor, acest lucru ar putea indica fie o defecţiune mecanică, fie o concentrare a echipajului pe o altă problemă mai gravă apărută la bord imediat după decolare.
Probleme la motoare?
Motoarele furnizează tracţiunea esenţială la decolare. Deşi înregistrările video nu indică flăcări sau fum evidente, rămâne posibil ca ambele motoare să fi cedat simultan — o situaţie extrem de dificilă pentru piloţi la altitudini joase.
„Nu poţi gestiona o dublă defecţiune la motoare atât de aproape de sol,” a explicat Shawn Pruchnicki, fost investigator de accidente la Air Line Pilots Association.
Cauzele posibile pentru o defecţiune dublă a motoarelor includ: impact cu păsări sau drone, erori în gestionarea combustibilului, defecţiuni de software ale sistemelor automate de control al tracţiunii. Niciuna dintre aceste ipoteze nu a fost însă confirmată.
Ce s-a întâmplat în cabina de pilotaj?
Ancheta va analiza cu atenţie conversaţiile piloţilor şi modul în care au reacţionat la avertismentele sistemelor de siguranţă. Vor fi evaluate atribuţiile celor doi piloţi, schimbul de informaţii dintre ei şi corectitudinea deciziilor luate în situaţia de urgenţă.
„Au primit avertismentele corespunzătoare? Au reacţionat corect când le-au primit?” a subliniat Jeff Guzzetti, fost investigator FAA şi NTSB.
Ce alte dovezi vor fi examinate
Anchetatorii adună fragmente de epavă, mărturii ale martorilor şi alte înregistrări video. Cel mai important rol îl vor juca însă datele din cutiile negre, deja recuperate, care vor oferi detalii critice despre parametrii de zbor şi conversaţiile echipajului.
„În acest moment, cheia este strângerea de documente, dovezi şi păstrarea unei minţi deschise,” a explicat John Cox, fost pilot de linie şi consultant în siguranţă aviatică.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.