Piloţii zborului Ethiopian Airlines, care s-a prăbuşit la 10 martie, omorând 157 de oameni, au executat ”în mai multe rânduri” procedurile de urgenţă recomandate de Boeing, potrivit unui raport preliminar, publicat joi, cu privire la cauzele prăbuşirii, care a condus la imobilizarea la sol a avioanelor de tip 737 MAX în întreaga lume, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Raportul, prezentat la Addis Abeba, era foarte aşteptat, în contextul în care este vorba despre a doua prăbuşire, în mai puţin de cinci luni, a unui avion de tip 737 MAX 8 al Boeing - un model-far al constructorului american de avioane, în circumstanţe similare, şi anume accidente care au avut loc la câteva minute după decolare, în urma unor oscilaţii brutale şi apropiate în timp.

”Echipajul a realizat în mai multe rânduri toate procedurile furnizate de constructor, însă nu a fost în măsură să preia controlul asupra avionului”, a declarat, într-o conferinţă de presă, ministrul etiopian al Transporturilor Dagmawit Moges.

Raportul preliminar recomandă, astfel, ca ”sistemul de gestionare a zborului avionului să fie revizuit de către producătorul” american, a precizat ea.

”Autorităţile aviaţiei vor trebui să verifice faptul că revizuirea sistemului de gestionare a zborului avionului a fost corect efectuată de către producător”, înainte ca flota Boeing 737 MAX - blocată la sol în întreaga lume după accident - să fie autorizată să zboare din nou, a insistat ministrul.

Gigantul Boeing a anunţat că va ”examina” raportul.

Avionul aparţinând Ethiopian Airlines s-a prăbuşit la sud de Addis Abeba la şase minute după ce a decolat, la 10 martie. Toţi pasagerii şi membrii echipajului - de 35 de naţionalităţi - au murit în această catastrofă.

Dagmawit nu s-a referit la sistemul de stabilizare al aeronavei (MCAS), suspectat că a jucat un rol-cheie în accident şi care a fost deja pus în discuţie în accidentul din octombrie al unui avion de tip 737 MAX 8 aparţinând companiei indoneziene Lion Air, care s-a prăbuşit în Marea Java, omorând 189 de oameni.

Însă ministrul a evocat un ”picaj repetat” al avionului.

REACTIVARE

"Maneuvering Characteristics Augmentation System" (MCAS) a fost special conceput pentru avioanele de tip 737 MAX, cu scopul de a corecta o anomalie aerodinamică legată de o motorizare mai grea.

Într-un consemn adresat echipajelor, la 6 noiembrie, după prăbuşirea Lion Air, Boeing explica faptul că o eroare a sondei care măsoară unghiul de atac (AOA) poate determina MCAS să pună în mod brutal avionul în ”picaj” - cu vârful către sol.

Cu scopul de a remedia acest lucru, constructorul a recomandat dezactivarea sistemului, prin ”deconectarea compensatorilor electrici”, ”până la sfârşitul zborului”.

Ziarul The Wall Street Journal (WSJ) a dezvăluit miercuri, citând persoane care au avut acces la date de pe cutiile negre ale avionului, că comandatul de bord şi copilotul, care se confruntau cu o defecţiune a MCAS, au respectat ”iniţial” procedura de urgenţă stabilită de constructor.

Însă, dezvăluie cotidianul, echipajul ar fi reactivat sistemul.

Cu toate acestea, modul în care sistemul a putut să fie reactivat nu este stabilit, pentru moment, iar acesta ar fi putut să se reactiveze singur, a declarat pentru AFP o sursă aporpiată anchetei.

”MÂNDRU”

Pentru moment, Boeing depune eforturi să corecteze sistemul MCAS, cu obiectivul de a reduce forţa acţiunii acestuia.

După ce a respins, luni, primele modificări propuse, apreciind că este nu sunt satisfăcătoare, Agenţia Federală americană a Aviaţiei (FAA) a anunţat miercuri că a înfiinţat un grup comun de acţiune (JATR), din care fac parte NASA şi autorităţile din domeniul aviaţiei civile internaţionale, în vederea evaluării avionului de tip 737 MAX modificat.

Directorul Biroului Etiopian de Anchetă Amdiye Ayalew a anunţat că întocmirea raportului complet ar urma să dureze între şase luni şi un an, dar a subliniat că ancheta preliminară nu a arătat vreun semn al vreunei ”pagube cauzate de un obiect exterior”.

Ministrul Dagmawit a subliniat, de asemenea că ”totul părea normal la decolare”.

CEO-ul Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariam s-a declarat joi, citat într-un comunicat, ”foarte mândru de atitudinea piloţilor noştri, care au urmat procedurile de urgenţă şi de înaltul lor nivel de profesionalism într-o situaţie atât de dificilă”.

Potrivit raportului preliminar, membrii echipajului deţineau ”licenţe şi calificări” pentru a opera avionul care s-a prăbuşit.

Cu scopul de a încerca să recâştige încrederea reglementatorilor şi marelui public, după cele două accidente ale avioanelor sale de tip 737 MAX 8, Boeing a publicat miercuri o fotografie în care CEO-ul său Dennis Muilenburg apare aşezat în spatele a doi piloţi ai unui 737 MAX echipat cu un sistem împotriva declanşării MCAS modificat, în cockpit, în timpul unui zbor de încercare.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.