Franţa şi Uniunea Europeană au anunţat marţi că sunt pregătite să ia măsuri de retorsiune dacă preşedintele american Donald Trump îşi va pune în practică ameninţarea că va impune tarife de până la 100% importurilor de şampanie, genţi şi alte produse franceze, în valoare de 2,4 miliarde de dolari, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ameninţarea cu tarife punitive, exprimată de Trump luni, a venit în urma unei investigaţii a guvernului Statelor Unite care a ajuns la concluzia că o nouă taxă pentru servicii digitale în Franţa ar aafecta companiile americane de tehnologie şi va intensifica o dispută comerciale dintre Europa şi SUA.

Aflat la Londra pentru summitul NATO, Trump şi preşedintele francez Emmanuel Macron au declarat că speră să îşi atenueze diferenţele de opinie legate de taxa pe servicii digitale.

”Sunt companii americane. Sunt companii de tehnologie. Nu sunt favoritele mele, dar este  OK, nu contează, sunt companii americane. Şi noi dorim să taxăm companiile americane. Nu trebuie să le taxeze altcineva”, a spus Trump.

“Aşa că fie va funcţiona, fie vom stabili o taxă benefică ambelor părţi. Iar taxa va fi substanţială. Nu sunt sigur că se va ajunge la asta, dar este posibil”, a spus Trump.

Conflictul marchează un nou minim al relaţiilor tensionate dintre Trump şi Macron, care sunt în dezacord din cauza abordării unilaterale a Statelor Unite în comerţ, schimbările climatice şi Iran.

Trump i-a criticat marţi pe aliaţii europeni, inclusiv pe Macron, pentru ”comentariile foarte urâte” la adresa alianţei NATO, care s-ar afla ”în moarte cerebrală”.

Ministrul francez de Finanţe a declarat că ameninţarea cu tarife este inacceptabilă şi a spus că UE este pregătită să răspundă, dacă Statele Unite vor impune noi tarife.

Comisia Europeană a anunţat că UE va reacţiona ca un tot şi că cel mai bun loc pentru rezolvarea disputelor este Organizaţia Mondială a Comerţului.

“Sunt hotărât să apăr interesele ţării mele şi ale Europei”, a spus Macron, aşezat lângă Trump.

 

Statele Unite au impus deja tarife de 25% pentru vinul şi brânza franceză, ca reacţie la subvenţiile ilegale de care a beneficiat Airbus din partea UE, exportatorii afirmând că măsura va penaliza consumatorii americani şi va afecta grav producătorii francezi.

Franţa aplică o taxă de 3% pe veniturile din servicii digitale obţinute de companiile cu venituri de peste 25 de milioane de euro obţinute în Franţa şi de peste 750 de milioane de euro la nivel mondial.

O investigaţie efectuată de Biroul Reprezentantului pentru Comerţ din Statele Unite a ajuns la concluzia că taxa franceză nu respectă principiile politicii fiscale internale.

Franţa nu este singura ţară care are ca ţintă companiile digitale, un număr tot mai mare de ţări pregătit astfel de taxe.

Guvernele, inclusiv Washingtonul, sunt nemulţumite că marile companii digitale pot înregistra veniturile în ţări cu regimuri fiscale scăzute, cum ar fi Irlanda, indiferent unde sunt clienţii lor.

Franţa a anunţat că va renunţa la taxa pe servicii digitale de îndată ce se va ajunge la un acord în cadrul OCDE pentru reformarea legislaţiei fiscale internaţionale.

Acţiunile producătorilor francezi de bunuri de lux au scăzut în urma avertismentului preşedintelui Trump referitor la taxarea şamaţiei, genţilor, brânzei şi altor produse franceze.

Acţiunile Hermes au scăzut cu 2,8%, iar cele ale LVMH şi Kering cu 1,7% şi 2,8%.

Titlurile producătorului de şampanie Vranken Pommery au scăzut cu 2,4%.

Reprezentantul pentru Comerţ al SUA va organiza consultări şi o audiere publice, astfel că tarifele ar putea să fie aplicate peste două-trei luni.

Orice acţiune de retorsiune a Franţei va fi o acţiune la nivelul UE, deoarece statele membre se află într-o uniune vamală.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.