Curtea Supremă americană majoritar conservatoare le-a dat câştig de cauză părinţilor unor elevi care cereau - în numele libertăţii religioase - să-şi retragă copiii din clase în care în sunt folosite cărţi care abordează teme legate de lesbiene, gay, bisexuali şi transsexuali (LGBT+), relatează AFP.
Cu şase voturi la trei, judecătorii conservatori de la cea mai înaltă jurisdicţie a Statelor Unite, au stabilit vineri că privarea părinţilor elevilor de posibilitatea de a nu-şi expune copii la teme LGBT+, în curs, este ”o atingere neconstituţională” adusă libertăţii lor de cult şi ”se amestecă în mod substanţial în dezvoltarea religioasă a copiilor”.
”Este o victorie formidabilă a părinţilor” care au ”pierdut controlul şcolilor şi copiilor lor”, s-a felicitat rapid, într-o conferinţă de presa. la Casa Albă, preşedintele american Donald Trump.
CĂRŢI ÎMPOTRIVA PREJUDECĂŢILOR LA ANUMITE CURSURI
La originea cazului se află părinţi ai unor elevi la şcoli publice din Maryland, în apropiere de Washington, care au contestat introducerea în 2022 în cursuri la grădiniţă şi în şcoli primare a unor cărţi pentru copii vizând să combată prejudecăţi împotriva homosexualităţii sau identităţii de gen.
Autorităţiloe şcolare - după ce au prevăzut iniţial să notifice familiile, pentru a le permite să ceară ca copii lor să fie scutiţi de cursuri atunci când sunt folosite aceste manuale - au anulat această opţiune.
Părinţi de confesiune musulmană sau creştină au sesizat atunci justiţia, invocând libertatea religioasă, garantată de Primul Amendament al Constituţiei americane.
CĂRŢI CARE ”IMPUN UN SET DE VALORI”
”Aceste cărţi le impun copiilor un set de valori şi de credinţe ostile credinţelor religioase ale părinţilor lor” şi ”exercită (asupra lor) o presiune psihologică să se conformeze acestor puncte de vedere specifice”, scrie, în numele majorităţii conservatoare Samuel Alito, citând exemplul unor cărţi despre căsătoria persoanelor de acelaşi sex.
”Cărţile sunt în mod indubitabil normative. Ele sunt concepute pentru a prezenta anumite valori şi credinţe ca pe nişte lucruri de promovat, iar altele, contrare, ca pe lucruri de condamnat” în rândul unor ”copii mici impresinoabili”, continuă el.
”Pentru multe persoane credincioase, puţine dintre actele religoase sunt mai importante decât educţaia religioasă a copiilor lor”, scrie Alito.
”FAMILIARIZARE CU SOCIETATEA NOSTRĂ MULTICULTUALĂ”
Într-un aviz defavorabil, judecătoarea progresistă Sonia Sotomayor argumentează că şcolile publice ”le oferă copilor de toate confesiunile şi originile (...) o oportunitate de a se familiariza cu societatea noastră multiculturală”.
”Această experienţă esenţială vitalităţii civice a naţiunii noastre (...) va fi o simplă amintire, dacă copiii sunt privaţi de orice expunere la idei şi concepte susceptibile să intre în conflict cu credinţele religioase ale părinţilor lor”, îşi exprimă ea îngrijorarea.
”Această decizie riscă să facă pagube în şcolile publice, obstrucţionând decizii fundamentale cu privire la programele lor şcolare şi compromiţându-le capacitatea de a pregăti elevii să trăiască în societatea noastră pluralistă”, consideră un specialist juridic de la organizaţia americană de apărare a libertăţilor civice ACLU, Daniel Mach.
Ea ar putea să conducă la redeschiderea, de exemplu, a predării teoriei evoluţiei, avertizează el.
Din contră, cercul de reflecţie ultraconservator Heritage Foundation salută ”o victorie răsunătoare părinţilor americani care-şi afirmă dreptul fundamental de a conduce educaţia morală şi religioasă a copiilor lor”.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.