Festivalul Internaţional de Film Transilvania aplică, încă din 2019, o strategie de sustenabilitate integrată la nivel de conţinut, echipă, consum de resurse sau parteneriate. Programul TIFF include de peste 10 ani filme care pun în focus relaţia om-natură.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

TIFF respectă astfel obiectivele de dezvoltare durabilă stabilite de UNESCO City of Film, dar şi cele ale reţelei de festivaluri SMART (Sustainable, Meaningful, Aristic, Responsible, Thriving), din care face parte alături de alte 6 festivaluri majore din Europa.

De peste 20 de ani, TIFF contribuie la integrarea oraşului Cluj-Napoca într-un context cultural european, fiind atent mereu la protejarea şi punerea în valoarea a patrimoniului local. 

Conţinut & educaţie

Programul TIFF include de peste 10 ani filme care pun în focus relaţia om-natură. Din 2011, sub denumirea EcoTIFF, spectatorii festivalului au participat la proiecţii şi dezbateri care au marcat Ziua Internaţională a Mediului (5 iunie) sau au adus pe ecran poveşti despre ecologie şi protejarea planetei.

Dintre filmele care au fost urmărite la Cluj amintim „Into Eternity” (r. Michael Madsen, 2010), un documentar despre problematica centralelor nucleare, „Chasing Ice” (r. James Balog, Jeff Orlowski, 2012), care vorbeşte despre efectul încălzirii globale asupra calotei glaciare sau „Human” (r. Yann Arthus-Bertrand, 2015), o investigaţie plină de candoare despre ce ne face umani astăzi. 

În 2021, documentarul-fenomen „România Sălbatică” a beneficiat de trei proiecţii, inclusiv în Piaţa Unirii, în faţa a mii de spectatori. „România Sălbatică” este cel mai amplu proiect foto-video dedicat naturii din ţara noastră. De peste 10 ani în lucru, cu peste 450 de zile petrecute pe teren, cu sute de ore de material filmat în mod transparent şi etic, proiectul este o poveste unică şi educativă a biodiversităţii României. Cu un an înainte, în 2020, festivalul a prezentat şi documentarul „Lemn” (r. Monica Lăzurean-Gorgan, Michaela Kirst, Ebba Sinzinger), despre tăierea ilegală a pădurilor din ţară.

În 2022, prin intermediul altor documentare si filme de ficţiune încă în curs de selecţie, TIFF şi-au propus să atragă atenţia asupra influenţei pe care acţiunile omului le au asupra mediului înconjurător, provocând, în acelaşi timp, o serie de discuţii privind modul în care societatea se poate implica în rezolvarea problemelor de mediu.

În cadrul programului TIFF dedicat familiilor cu copii, ce se va întinde pe toată durata festivalului, va fi inclusă şi o zi a sustenabilităţii, cu ateliere şi acţiuni educative şi civice dedicate celor mici.

Colectare selectivă, bilete, publicitate

Încă din 2019, toate spaţiile în care se desfăşoară festivalul sunt dotate cu containere speciale, dedicate colectării selective. 

Publicul TIFF este încurajat să achiziţioneze bilete online prin restrângerea numărului de puncte de vânzare fizice şi investiţii constante în componenta de vânzări online şi în aplicaţia mobilă oficială TIFF. În 2020, 85% dintre biletele TIFF au fost achiziţionate online, procentul crescând la 90% în 2021.

Mai mult, spectatorii au fost încurajaţi să recicleze ambalaje de plastic pentru a obţine bilete la film. 

Toate materialele de orientare TIFF - programul, harta, catalogul şi broşura - sunt disponibile şi în format digital, pentru o mai uşoară şi atentă utilizare a resurselor.

TIFF renunţă şi la producţia de genţi şi ghiozdane. Anul acesta, invitaţii festivalului vor primi tote-bags din materiale prietenoase cu mediul, alături de un recipient reutilizabil pentru apă.

Numărul de materiale informative printate a scăzut constant la ultimele ediţii, iar, începând cu 2022, bugetul de promovare media este orientat spre producţii online, cu mai puţine producţii outdoor şi print.

Plasticul a dispărut încă din 2019 din evenimentele sociale TIFF: toate paiele, farfuriile şi tacâmurile utilizate în timpul festivalului sunt din materiale biodegradabile sau din ceramică.

Transport & parteneri

Încă din ultimele trei ediţii, alături de partenerul principal pe mobilitate, Mercedes-Benz, TIFF a scăzut constant numărul de maşini din flota de transport, iar pe cele existente le-a înlocuit cu modele hibrid şi electrice. În plus, în strânsă colaborare cu Compania de Transport Cluj, TIFF pregăteşte o campanie de încurajare a participanţilor de a folosi transportul în comun din oraş pentru deplasarea între spaţiile festivalului. Este încurajată şi deplasarea cu mijloace alternative cum sunt trotinetele electrice şi bicicletele.

TIFF încurajează toţi partenerii festivalului să adopte un comportament responsabil faţă de mediu, limitând utilizarea plasticului, a materialelor de unică folosinţă şi producţia de deşeuri.

Strategia de sustenabilitate este comunicată tuturor membrilor echipei de organizare TIFF, care numără peste 700 de colegi şi voluntari, dar şi invitaţilor din festival, cu recomandări clare şi uşor de aplicat.

TIFF lucrează cu echipe locale: peste 50% din staff-ul festivalului are baza în Cluj-Napoca, şi 80% din echipa de voluntari este recrutată dintre elevii şi studenţii din judeţ. În plus, majoritatea furnizorilor - tipografii, producători de consumabile pentru evenimentele sociale (petreceri, întâlniri cu publicul, conferinţe de presă) sau producători de food & drinks - sunt companii locale.

Integrată în toate nivelurile festivalului, prin strategia de sustenabilitate, TIFF îşi propune să aibă un impact real în protejarea spaţiilor în care se desfăşoară şi să contribuie la educarea comunităţii în ceea ce priveşte responsabilitatea socială.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.