„A Crab in the Pool”, producţia canadiană semnată de Alexandra Myotte şi Jean-Sébastien Hamel, a cucerit Trofeul Animest la cea de-a 18-a ediţie a festivalului. Marele premiu acordat sâmbătă, în cadrul ceremoniei organizate la Cinema Elvire Popesco, înscrie scurtmetrajul câştigător pe lista de filme eligibile la Oscaruri, votată de membrii Academiei Americane de Film.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Animest este singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017. La ediţia de majorat, peste 15.000 de iubitori şi creatori de animaţie s-au bucurat de proiecţiile şi evenimentele speciale incluse în programul celor 10 zile de festival.

Regizoarele Marta Pajek (Polonia), Britt Raes (Belgia) şi producătoarea Sabīne Andersone (Letonia), invitate anul acesta în juriul competiţiei internaţionale de scurtmetraj, s-au declarat impresionate de „povestea celor doi fraţi care înfruntă o pierdere imensă, şi fiecare o face în felul lui'', pe care au premiat-o cu marele premiu. Cineastele au acordat şi o Menţine specială filmului „Nun or Never” (r. Heta Jäälinoja), „un film irevenţios şi superb animat, care ne duce în lumea sălbatică şi plină de secrete a călugăriţelor’’.

„Armat”, regizat de Elodie Dermange, a cucerit premiul secţiunii Anidoc, acordat celui mai bun scurtmetraj documentar animat. Filmul s-a impus printr-o „poveste personală, despre greutatea unei moşteniri de familie purtate de-a lungul generaţiilor. O frumoasă metaforă a unui dulap care se transformă dintr-un dar într-o povară’’.

Cele trei jurate au analizat şi filmele selecţionate în competiţia dedicată scurtmetrajelor internaţionale realizate de studenţi.

Premiul secţiunii a fost acordat scurtmetrajului „Above the Clouds” (r. Vivien Hárshegyi), „o amintire a unei poveşti de dragoste care se termină urât”, iar o Menţiune specială i-a fost oferită filmului „Câine, pâine şi florile de mâine” (r. Mihaela Mîndru) o co-producţie Franţa-Republica Moldova, care prezintă „farmecul şi simplitatea folclorului prin ochii unui copil”.

Lungmetrajul „Tender Metalheads”, semnat de Carlos Perez-Reche şi Joan Francesc Tomas Monfort, şi-a revendicat la această ediţie premiul secţiunii. Producţia spaniolă a fost desemnată Cel mai bun lungmetraj al ediţiei. Decizia juriului format din regizorii Ilze Burkovska Jacobsen (Letonia), José Miguel Ribeiro (Portugalia) şi Jean-Charles Mbotti Malolo (Franţa) a fost unanimă şi direct influenţată de „personajele profunde, cu o puternică dimensiune umană” şi de „utilizarea inteligentă a umorului pentru a aborda subiecte emoţionante”.

Aceiaşi trei cineaşti au avut şi misiunea de a desemna câştigătorii secţiunii dedicate scurtmetrajelor autohtone. Zidane Roulette, în regia lui Emy Mirel Ivască, a fost recompensat cu Premiul pentru Cel mai bun film românesc, pentru „importanţa acordată micilor detalii şi pentru modul inteligent în care a fost construită mise en scena”. Juriul a acordat şi o Menţiune specială documentarului animat Dispozitive (r. Doru Mărgărit), pentru „umorul cu care abordează un subiect contemporan foarte important”, acela al deşeurilor electronice.

Artistul muzical şi compozitorul Benjamin Efrati (Franţa), regizoarea şi animatoarea Sijia Luo (China-Japonia) şi Teodora Vamvu (reprezentanta Radio Guerrilla) au alcătuit la această ediţie juriul Animusic. „Eleganţa stilului grafic, sincronul perfect dintre imagine şi muzică şi valoarea artistică generală a abordării vizuale” i-a cucerit definitiv după vizionarea „D'un Feu Secret” (r. Amanda Bonaiuto), pe care l-au recompensat cu Premiul pentru cel mai bun videoclip muzical animat. Două Menţiuni speciale au fost oferite producţiilor „Wake Up” (r. Cossa) din Mexic şi „Mileuri şi bibelouri” (r. Adrian Cârciova) din România.

În secţiunea dedicată producţiilor VR, juriul format din artiştii Claudia Larcher (Austria), Mihai Grecu (România-Franţa) şi Ciprian Făcăeru (România) au ales să premieze „o piesă inovatoare şi captivantă care invită la conştientizarea problemelor etice ale societăţii actuale, precum şi a problemelor stringente de mediu”. Producţia taiwaneză „Samsara”, în regia lui Hish-Chien Huang, a fost desemnată Cel mai bun film VR, iar Menţiunea specială a ajuns în Marea Britanie, la regizorul Bambou Kenneth, creatorul filmului „Kindred”.

Ca în fiecare an, Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj pentru copii a fost oferit de cei mai tineri şi mai critici dintre spectatori. Lea Maria Grosu, Medeea Morăraş şi Sara Moisiu au desemnat filmul Harvey, în regia lui Janice Nadeau, câştigător al secţiunii Minimest. „Nouă ne-a plăcut filmul deoarece băiatul nu a vrut să accepte că tatăl său ar putea fi uitat. La fiecare pas din viaţă, copilul încearcă să-şi ia tatăl cu el. Grafica scurtmetrajului este interesantă şi emoţionantă”, au subliniat cele trei jurate.

Pentru prima dată la Animest, un premiu special a fost acordat de Juriul adolescenţilor, în cadrul unui proiect al Incubatorului de animaţie. Decizia Clarei Amariţei, Paulei Benu şi a Zeniei Pop-Cohuţ a fost să recompenseze lungmetrajul „Tender Metalhead” pentru „personajele care au făcut povestea să fie foarte autentică”.

În programul Pitch, please!, care îi ajută pe cineaştii aflaţi la începutul aventurii lor în lumea filmului de animaţie să îşi dezvolte producţiile aflate în  fază incipientă, a fost desemnat câştigător proiectul „The Shoebox”. Cristina Pîrvu, autoarea lui, va fi recompensată cu o acreditare dublă pentru regizor şi producător la Rise & Shine Animation Pitching Lab 2024 - un atelier internaţional de dezvoltare de proiecte de film animat, organizat în două module în Croaţia şi Slovenia. Dave King (Marea Britanie), Matea Milić (Croaţia) şi Bastien Martin (Belgia), cei trei specialişti în faţa cărora participanţii şi-au susţinut pitch-urile la această ediţie, au acordat şi două Menţiuni speciale proiectelor „Sorry, I'm Late” (r. Eugen Munteanu) şi „Stejărelul” (r. Nicoleta Miron, Liana Chiriţă).

În încheierea ediţiei speciale Animest, care a înregistrat un nou record de spectatori, filmele recompensate cu trofeele ediţiei, realizate anul acesta de artistele Cristina Milea şi Cătălina Moga, s-au bucurat de o proiecţie suplimentară duminică, pe 15 octombrie. Iubitorii de animaţie au demonstrat din nou, printr-o prezenţă foarte numeroasă în sălile de cinema, afinitatea bucureştenilor de toate vârstele pentru filmele de gen. Printre cele mai populare proiecţii ale ediţiei s-au numărat evenimentele nocturne (Creepy, Trippy, Animusic şi Erotica), care împreună au atras peste 1500 de spectatori, dar şi competiţia filmelor româneşti, urmată îndeaproape de animeurile din Japan Day şi scurtmetrajele din Competiţia Internaţională.

Peste 150 de invitaţi din industria filmului de animaţie au participat în cele 10 zile de festival la întâlnirea cu publicul bucureştean, fie la sesiunile de Q&A organizate la finalul proiecţiilor, fie în programul Animest+. Printre masterclass-urile care au atras cel mai mare număr de participanţi s-au numărat cele susţinute de regizorul japonez Keiichi Hara, regizoarea şi animatoarea Marta Pajek şi artistul muzical şi compozitorul Benjamin Efrati.

În total, aproximativ 15.000 de participanţi au trăit magia filmului de animaţie la cea de-a 18-a ediţie a festivalului. Publicul a fost invitat la rândul său să-şi exprime preferinţele. În urma voturilor spectatorilor, Premiul publicului a fost câştigat de scurtmetrajul Rosemary A.D. (After Dad), în regia lui Ethan Barrett. Spectatorii care au votat s-au înscris automat în tombola pentru un abonament complet la ediţia din 2024. Premiul a fost câştigat, prin tragere la sorţi, de Theodora Chirica. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.