One World România dedică retrospectiva de anul acesta operei polimorfe şi foarte puţin cunoscute a lui Ulrike Ottinger, prezentând opt dintre filmele cineastei germane realizate între anii ‘70 şi anii 2010, dar şi ultima ei producţie, autobiograficul ”Paris Calligrammes” (2020), anunţă organizatorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Tema One World România de anul acesta surprinde instanţe diferite ale feminităţii şi feminismului din întreaga lume şi, adeseori, în călătoriile sale, Ulrike Ottinger are tendinţa de a filma femei pe care le ascultă, le priveşte cu tandreţe şi le urmăreşte în timpul activităţilor lor cotidiene. Din acest punct de vedere, filmografia ei funcţionează şi ca un album de figuri feminine extrem de complexe şi de variate. Nu întâmplător seria de vizualuri OWR14 porneşte de la imagini din filmele lui Ulrike Ottinger.

Retrospectiva Ulrike Ottinger va conţine două filme timpurii de ficţiune, ”Madame X” (1978) şi ”Jurnalul unei beţivance” (1979), cinci documentare de călătorie ori de observaţie socială (”China: The Arts - The People” - 1986, ”Countdown ”- 1990, ”Exile Shanghai” - 1997, ”Southeast Passage” - 2002 şi ”Under Snow” - 2011), un scurtmetraj, ”Superbia - The Pride” (1986), şi cel mai recent film al cineastei, ”Paris Calligramme” (2020), care revizitează perioada ei de început de carieră, petrecută între Paris şi Berlin.

Născută în Germania, Ulrike Ottinger s-a mutat la vârsta de 20 de ani în Paris, unde s-a alăturat scenei artistice franceze a anilor ‘60. Întoarsă în 1969 în Germania de Vest, integrează mişcarea underground. Primele ei filme, realizate în strânsă colaborare cu actriţa Timea Blumenschein, sunt punk, feministe, queer, cu tuşe suprarealiste, obraznice. Pe măsură ce a înaintat în carieră, Ottinger a început să chestioneze programatic graniţele dintre ficţiune şi documentar, realizând un prim film de călătorie la mijlocul anilor 1980 (”China, The Arts - The People”, 1985), iar ulterior revenind doar ocazional la filmul de ficţiune, cu actori şi scenariu prestabilite.

Ottinger realizează o serie de documentare de călătorie plasate în zone adeseori exotizate de cultura occidentală: Japonia, taigaua siberiană, Polul Nord, dar şi Europa de Est după căderea cortinei de fier. În ”Countdown”, observă societatea germană imediat după reunificare, în timp ce ”Southeast Passage” este un periplu prin mai multe ţări fost comuniste în care  surprinde şi părţi ale României cu puţină vreme înainte de intrarea în Uniunea Europeană. Indiferent dacă filmează culturi similare sau radical diferite de cea din care provine, Ottinger le priveşte cu un ochi proaspăt, folosind dispozitive formale precum încadrarea subiectului propriu-zis în coperţi de basm pentru a transfigura realul.

Cea de-a 14-a ediţie One World România va avea loc anul acesta în două etape: fizic, la Bucureşti, între şi 21 şi 30 mai, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului Român şi alte spaţii indoor şi outdoor din Capitală şi online în toată ţara, între 31 mai şi 6 iunie.

Abonamentele pentru perioada 21-30 mai, desfăşurată în locaţii fizice din Bucureşti, sunt disponibile pe Eventbook (https://eventbook.ro/festival/one-world-romania) în număr limitat (50) şi asigură intrarea la toate proiecţiile festivalului, catalog şi alte materiale promoţionale. Abonamentele nu includ accesul la deschiderea festivalului, concerte şi la alte evenimente speciale.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.