Marius Tudosiei, proprietarul Băcăniei Vechi şi realizator al emisiunii ”Sănătatea în bucate”, difuzată de postul de televiziune Digi24, a declarat, miercuri, în timpul unei conferinţe ThinkFood, că nu are curaj să cumpere legume vândute în piaţă de unii români, deşi obişnuieşte să caute furnizori locali pentru produsele pe care le foloseşte.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Eu vă zic sincer. Eu, pentru unele legume din piaţă, nu am curajul să le bag în casă. Unii cultivatori nu au niciun fel de discernământ, toarnă îngrăşământ cu cana (...). Recunosc că uneori, dacă nu am de ales, cred mai tare în ce fac inginerii agronomi din Spania, în legătură cu cantităţile şi limitele legate de chestii nefireşti”, a spus Marius Tudosiei.

Pe de altă parte, băcanul a precizat că el caută furnizori locali ”care fac treabă bună” şi nu mai obişnuieşte să sune importatori.

”În 2010, când am deschis băcănia, eram cam la 50% - 50% produs de import versus produs autohnton (...) Anul trecut, în noiembrie, am schimbat lista de vinuri. Mi s-a părut absurd să pot duce în călătoriile de afară vin românesc şi zacuscă, în bagaj de cală, iar eu aveam vinuri din Italia şi din Spania în propria prăvălie. Am trimis tot înapoi. Au fost furnizori care nu au vrut să şi-l ia, a trebuit să îl consumăm în familie. Acum avem numai vinuri româneşti”, a spus Marius Tudosiei, adăugând că obişnuia să aibă mai mult de jumătate din brânzeturi din import. 

”M-am hotărât că în afară de o brânză maturată de capră nu mai chem nimic din afară. Pot să trăiesc şi fără parmezan”, a spus el. 

Marius Tudosiei s-a arătat încrezător că se poate face profit cu ingrediente locale şi că furnizorii locali se pot reprofila pe produse bio.

”Sunt convins că unii dintre cei care aruncă în neştire chestii chimice pe câmpuri să se gândească - «din roşii bio primesc mai mulţi bani». Pentru că cine s-a apucat să facă lucrurile astea, rămâne acolo”, a explicat Tudosiei.

El a povestit că i-a închiriat un metru pătrat în holul băcăniei unui fermier de la care cumpără legume.

”Când a venit să discutăm a întrebat cât îl costă. Nu îl costă nimic. Îmi aduce în fiecare săptămână o sacoşă de verzituri. Are nişte morcovi super buni. Dar a trebuit să găsesc o variantă ca prezenţa lui să fie legală acolo. I-am închitiat un metru pătrat în hol”, a dezvăluit băcanul.

El a mai vorbit despre un avantaj pe care îl are alegera furnizorilor locali, acela de a primi mai repede produsele decât de la importatori. Pentru a-şi susţine argumentul, Marius Tudosiei a proiectat o notiţă scrisă de mână, cu mesajul: ”Mâncarea nu e tristă. Mâncarea nu trebuie să circule mult. Mănâncă de aproape”.

Băcanul a explicat că pentru a primi brânză din Franţa, trebuia să sune importatorii luni, până la ora 11.00. Aceştia sunau, la rândul lor, la brokerul din Paris, iar produsul ajungea la el abia joi seara. În schimb, dacă cere brânză de la un furnior local, o poate primi chiar în aproximativ jumătate de oră.

Marius Tudosiei a mai spus că în băcănia lui găteşte în funcţie de ingredientele pe care le are în momentul respectiv, adăugând că într-o săptămână a gătit 20 de reţete de vinete, pentru că a primit peste 100 de kilograme cu acest produs.

El a atras atenţia că producătorii locali îşi privesc produsele ca şi când ar fi copiii lor, nu ca pe mărfuri, şi, prin urmare, ar trebui să primească ajutor. ”Ar trebui să îi ajutăm, să ştie care sunt riscurile. E suficient să publice cineva ghiduri, să se ducă să îi înveţe”, a spus Marius Tudosiei.

El a mai dezvăluit că în cazul în care îi rămân porţii de mâncare vineri, le oferă copiilor sau le ia acasă. ”Iar în băcănie, când se apropie de termen, fac ceva cu ele, fie că le trimit la bucătărie să fie gătite, fie că le gătesc acolo. (...) Trebuie să fim conştienţi că hrănim nişte oameni, dar nici nu pot să îi încarc pe furnizorii mei cu toate retururile pământului”, a mai spus Marius Tudosiei.

Conferinţa ThinkFood ”Pe Româneşte” are loc, miercuri, la Impact Hub, Băcănia Veche din Capitală. Potrivit organizatorilor, discuţiile vizează ”dictatura alimentului românesc, între hipsterie urbană, identitate naţională şi strategie de marcom, despre lanţul trofic al «produsului românesc», de la producţie,  colectare, desfacere, finanţare şi comunicare, dar şi iniţiative legislative,  perspective identitare şi antreprenoriat în agricultură”.

Evenimentele ThinkFood reprezintă o platformă care angrenează în dezbateri şi conversaţii consumatorul şi actorii relevanţi din lanţul trofic alimentar, pentru a oferi informaţii şi perspective actuale, complexe sau doar neaşteptate asupra alimentelor şi alimentaţiei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.