Cea de-a 12-a ediţie a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest îşi propune să aducă în premieră publicului românesc cele mai importante şi premiate filme ale anului, adaptându-se condiţiilor sanitare astfel încât să ofere un acces la filme în condiţii de siguranţă şi confort.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Anul acesta, festivalul va avea proiecţii în patru săli de cinema în Bucureşti: la Cinema „Elvire Popesco”, Cinema Muzeul Ţăranului, Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României şi la Cinemateca Union.

Gradul de ocupare a sălilor şi condiţiile de acces vor fi cele permise de autorităţi pentru perioada în care se desfăşoară festivalul, între 22 şi 31 octombrie.

Vor avea loc în acceaşi perioadă şi proiecţii în aer liber, la Pergola Grădinii Verona, din spatele Librăriei Cărtureşti Verona – iar la o parte dintre filme şi evenimente, publicul va avea acces online. Totodată, şi în acest an vor avea loc şi ediţii regionale ale evenimentului la Iaşi, Cluj şi Timişoara.

Festivalul de la Cannes a fost reluat anul acesta după o ediţie anulată din cauza pandemiei, fiind organizat în mod excepţional în luna iulie şi beneficiind de o arie de selecţie deosebit de largă, în urma anulării ediţiei precedente.

Juriul a fost condus de excentricul Spike Lee şi a numărat în rândurile sale persoanalităţi ale filmului precum Mylène Farmer, Mélanie Laurent, Maggie Gyllenhaal şi Song Kang-Ho. Marii autori s-au întors anul acesta la Cannes, iar Les Films de Cannes à Bucarest va aduce cele mai importante filme premiate, în premieră absolută în România: „Titane”, câştigătorul Palme d’Or, „A Hero”, câştigătorul Grand Prix, „Memoria”, câştigătorul Prix du Jury, „Drive my car”, premiul pentru cel mai bun scenariu şi cel mai bun film din festival în viziunea criticii de specialitate (Premiul FIPRESCI) şi „The Worst Person in the World”, câştigător al premiului pentru interpretare feminină.

Controversatul câştigător al premiului Palme d’Or, „Titane”, al doilea film al regizoarei Julia Ducournau, a şocat chiar înainte de proiecţie cu un poster intrigant, un trailer colorat şi un sinopsis bizar: „după o serie de crime inexplicabile, un tată îşi regăseşte fiul care dispăruse cu 10 ani în urmă. Titane este cuvântul franţuzesc pentru titan, un metal care se topeşte la temperaturi ridicate, rezistă la coroziune şi formează legături solide ca piatra”.

Filmul abordează violenţa ca „începutul a ceva important, ca o zguduire a unor fundaţii prea înţepenite”, explică regizoarea. De asemenea, examinează şi tema descendenţei şi a dragostei sau, mai precis, despre cum se naşte dragostea. La primirea mult râvnitului Palme d'Or, cineasta a declarat: „Există atâta frumuseţe şi emoţie ce nu pot fi ascunse. Mulţumesc juriului pentru apelul la mai multă diversitate în vieţile şi în experienţa noastră cinematografică. Mulţumesc că au deschis poarta monştrilor”.

Distins cu marele premiu, al doilea cel mai important premiu al festivalului, „A Hero”, noul film al autorului iranian Asghar Farhadi, invitatul special a celei de-a X-a ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest, spune povestea lui Rahim, care se află în închisoare pentru o datorie neplătită. În timpul unei permisii de două zile, încearcă să-şi convingă creditorul să-şi retragă plângerea în schimbul returnării unei părţi din datorie. Rahim este apoi confruntat cu o criză de neimaginat. Poveştile sale intime şi provocatoare despre conflicte familiale i-au adus laude de-a lungul carierei lui Farhadi de la public, critici de film şi de la circuitul marilor festivaluri internaţionale.

Premiul Juriului a fost acordat pentru „Memoria” lui Apichatpong Weerasethakul. Autorul thailandez a revenit anul acesta la Cannes cu primul său film în limba engleză, care o prezintă pe Jessica (Tilda Swinton) ce se află în vizită la sora sa în Bogotá unde se împrieteneşte cu Agnes care studiază rămăşitele umane descoperite într-un tunel în construcţie. În orăşelul învecinat, întâlneşte un pescar. Ambii împărtăşesc amintiri pe malul râului, iar Jessica vede brusc lucrurile mai clar. Aşa numitul „David Lynch al Asiei”, filmele sale prezentate la Cannes au generat o preţuire imensă de-a lungul timpului, aducându-i premiul Un Certain Regard în 2002, premiul juriului în 2004 şi Palme d’Or în 2010 cu „Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” (2010).

Premiul criticii pentru cel mai bun film din festival (FIPRESCI) şi premiul pentru cel mai bun scenariu în viziunea juriului competiţiei oficiale au fost acordate cineastului japonez Ryūsuke Hamaguchi pentru „Drive My Car”.

Filmul îl urmâreşte pe Yusuke Kafuku, actor şi regizor de teatru, încă incapabil să facă faţă pierderii soţiei sale după doi ani, care acceptă să regizeze piesa „Unchiul Vania” în Hiroshima. Acolo o întâlneşte pe Misaki, o tânără introvertită, desemnată să îi conducă maşina. Între plimbări, secrete din trecut şi mărturisiri sincere vor fi dezvăluite. Regizorul japonez Ryūsuke Hamaguchi a explodat pe scena arthouse cu filmele sale care pun în prim plan relaţiile interumane. „Asako I & II” a debutat în competiţia canneză în 2018, urmând ca în 2021 să iasă cu două filme la marile festivaluri de film internaţionale „Wheel of Fortune and Fantasy”, câştigător al Ursului de Argint la Berlinale şi „Drive My Car”, la Cannes.

Premiul pentru cea mai bună actriţă a fost acordat lui Renate Reinsve pentru prestaţia din „The Worst Person in the World”, de Joachim Trier. Filmul încheie trilogia „Oslo” a lui Joachim Trier cu o dramă despre căutarea iubirii şi a sensului în contemporanul Oslo. Filmul urmăreşte patru ani din viaţa lui Julie (Renate Reinsve), o tânără care navighează furtuni amoroase, se luptă să-şi facă o carieră şi încearcă să-şi dea seama, cu luciditate, cine e cu adevărat. Trier e o nouă voce în cinematografia europeană, vizibilă în operele „Oslo”, „August 31st” (2011), „Louder Than Bombs” (2015) şi „The Worst Person in the World”, acum în premieră naţională la festival.

Programul festivalului, detalii despre evenimentele paralele precum şi informaţile despre punerea în vânzare a biletelor vor fi disponibile în curând pe site-ul filmedefestival.ro.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.