Regizori de filme independente şi staruri de la Hollywood au fost prezenţi la deschiderea, după trei ani, în munţii din Utah, la Festivalul de la Sundance care şi-a făcut joi marea revenire post-pandemie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Co-fondat de actorul Robert Redford, acest eveniment are loc până la 29 ianuarie în staţiunea de la peste 2.000 de metri altitudine. Constituie o platformă esenţială de lansare pentru numeroase filme independente şi documentare. 

După două ediţii online, Sundance este ultimul mare festival de cinema ce revine în format clasic. În jur de 110 filme sunt pe afiş anul acesta. 

„Este entuziasmant să revin”, a declarat directoarea festivalului, Joana Vicente, în conferinţa de presă.

„Este un pic suprarealist să mă întorc”, a mărturisit regizoarea Nicole Newnham - al cărei documentar nominalizat la Oscar „Crip Camp: The Crippled Revolution” a debutat la ultima ediţie fizică a festivalului, în 2020.

Cel mai recent proiect al ei, „The Disappearance of Shere Hite”, spune povestea uitată a autoarei cărţii „Rapport Hite”, un studiu pionier despre sexualitatea femeilor care s-a vândut în milioane de exemplare, dar a declanşat o reacţioe violentă misogină. 

Anul acesta, „faptul că există atât de multe filme despre sexualitatea femeilor şi problemele femeilor este cu adevărat încurajator”, a observat regizoarea. 

Printre documentarele care abordează această temă, „Judy Blume Forever” povesteşte în special cum această autoare americană a iniţiat o generaţie de tinere la pubertate şi la sex, dar a fost atacată de militanţii conservatori. Şi „Pretty Baby” se ocupă de hipersexualizarea tinerelor femei, concentrându-se pe cazul modelului Brooke Shields.

Documentarele sunt în mod tradiţional piatra de temelie a festivalului. 

Anul acesta, unul dintre cele mai aşteptate este „Deep Rising”. Narat de actorul hawaiian Jason Momoa, el analizează cursa îngrijorătoare pentru exploatarea minieră a fundului mărilor în căutarea metalelor rare utile pentru baterii.

Ucraina şi femeile iraniene sunt de asemenea în prim-plan. 

„Iron Butterflies” examinează prăbuşirea zborului MH17, doborât în 2014 de separatiştii susţinuţi de Rusia în ucraina şi leagă absenţa consecinţelor pentru cei responsabili de războiul actual. Conflictul este şi el subiect în „20 Days in  Mariupol”.

Foarte personalul „Joonam” urmăreşte trei generaţii de femei din familia iraniană a regizoarei Sierra Urich. Lungmetrajele „The Persian Version” şi „Shayda” explorează, de asemenea, poveştile femeilor din Iran şi din diaspora sa, în timp ce ţara este zguduită de proteste majore.

În privinţa ficţiunilor, Sundance se concentrează esenţial pe filmele de buget redus şi mediu. Dar zeci de vedete de la Hollywood vor veni aici pentru o serie de avanpremiere. 

Joi, vedeta din „Game of Thrones” Emilia Clarck şi actorul Chiwetel Ejiofor au prezentat în deschidere „The Pod Generation”, o satiră socială situată în viitorul apropiat, unde o companie a inventat un uter detaşabil, permiţând cuplurilor să-şi împartă sarcina.

Între alte nume mari, actriţa Emilia Jones revine de asemenea la festival, unde a fost văzută pentru prima dată în „CODA”, adaptarea premiată cu Oscar a filmului francez „La famille Bélier”.

Ea joacă de data aceasta în două lungmetraje noi: „Cat Person”, adaptare după o celebră nuvelă din New Yorker, şi „Fairyland”, inspirată de un bestseller despre criza sida din San Francisco.

Pentru o serie de filme, provocarea acestui festival este de a găsi cumpărători printre marile studiouri americane, pentru a fi distribuite pe scară largă. Dar licitaţia ar putea fi scurtă: giganţi precum Netflix şi Warner Bros îşi impun în prezent reduceri de buget, după ce au cheltuit într-un mod nelimitat pentru a-şi mări oferta de streaming.

În acest context, regizorii ar putea deveni din nou adevăratele vedete ale evenimentului. Mulţi dintre ei provin din filiera Sundance” şi îşi prezintă primul lungmetraj, după ce au descoperit festivalul cu un scurtmetraj.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.