Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF) prezintă în cadrul celei de-a 13-a ediţii o retrospectivă eveniment dedicată cineastului portughez Pedro Costa, o figură emblematică a cinemaului contemporan, a cărui operă - remarcabilă atât din punct de vedere formal, cât şi politic - continuă să deschidă noi direcţii în epoca digitală a imaginii. Publicul va putea conversa cu acesta la Bucureşti în contextul unui masterclass, dar şi în cadrul unor sesiuni de întrebări şi răspunsuri programate în conexiune cu proiecţiile retrospective.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Cred în realitate. Asta-i tot”. Acest răspuns, pe cât de scurt, pe atât de cuprinzător în a rezuma un întreg crez şi sistem artistic, este cel dat de Pedro Costa întrebării „Crezi în altceva în afară de imagine?”, într-un scurt documentar care proba relaţia unor mari autori contemporani (Ferrara, Reygadas, Weerasethakul, Ming-liang şi Erice) cu transcendentalul.

Regizor şi scenarist multipremiat, supranumit de către publicaţia The Guardian şi "Samuel Beckett al cinemaului", Pedro Costa este considerat astăzi unul dintre cei mai influenţi autori de cinema contemporani.

Cineastul a debutat cu lungmetrajul "O Sangue" ("Blood", 1989), o declaraţie de dragoste pentru cinema, ca artă a contrastelor fermecătoare; pentru alb-negrul de odinioară, cel care suplinea culoarea cu graţia sculpturală a peliculei, pentru sentimentele absolute, pentru libertatea sa aproape punk.

Ulterior, şi-a dedicat eforturile artistice documentării vieţii locuitorilor din Fontaínhas, un cartier de la periferia Lisabonei, cu o populaţie formată majoritar din migranţi sosiţi din Cabo Verde. "Ossos" (Bones, 1997), "No Quarto da Vanda" ("In Vanda’s Room", 2000), premiat la Cannes şi Locarno, şi "Juventude em Marcha" ("Colossal Youth", 2006), nominalizat pentru prestigiosul  Palme d’Or al Festivalului de Film de la Cannes, construiesc "Trilogia Fontainhas" - un punct de cotitură şi reinventare formală în cariera lui Pedro Costa. Prin aceste trei filme Costa îşi asumă prezentarea unei realităţi brutale, nefardate, în toată corporalitatea sa, făcând-o cu adevărat vizibilă, în plină splendoare întunecată. Uşor-uşor, opera sa devine o elegie a marginalilor, a celor aruncaţi la periferia societăţii moderne, asupra cărora vântul nemilos al Istoriei se asmute într-o furtună neîncetată.

În 2014 se lansează "Cavalo Dinheiro" (Horse Money), care continuă să exploreze interesul sporit al autorului faţă de Fontainhas, în pofida desfiinţării cartierului, avansând totodată intimitatea creativă a lui Costa cu Ventura, personajul său recurent care se confundă cu actorul neprofesionist care îl interpretează. Pelicula a generat valuri de admiraţie în circuitul festivalurilor internaţionale şi i-a adus autorului Premiul pentru Regie şi prima nominalizare pentru Leopardul de Aur la Festivalul Internaţional de la Locarno. Avea să obţină trofeul în 2019, cu "Vitalina Varela", un film construit din imagini-timp, filmate în eclerajul clar-obscur inconfundabil al lui Costa, şi care explorează teme precum colonialismului, pierderea, moartea şi relaţia acestora cu timpul şi memoria.

La cea de-a 13-a ediţie BIEFF, spectatorii vor avea şansa să vadă în premieră pe marele ecran din România şi cel mai recent film al autorului - scurtmetrajul "As Filhas do Fogo" (The Daughters of Fire, 2023), prezentat în premieră internaţională la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes. Proiecţia lui programată miercuri, 27 septembrie, la Cinema Union, va fi urmată de un masterclass susţinut de Pedro Costa.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.