Victor Canache, cascador şi actor, pregăteşte primul său lungmetraj, „Capra cu trei iezi”, după povestea cu acelaşi nume, cu Maia Morgenstern şi Marius Bodochi în rolurile principale. După ceea ce numeşte „o aventură” la Hollywood, împreună cu soţia lui, producătoarea lungmetrajului, a reuşit să strângă banii necesari pentru realizarea filmului. Într-un interviu acordat News.ro, el declară că povestea a fost păstrată, în cea mai mare parte, în scenariul pe care l-a scris, şi că filmările sunt programate să înceapă în luna noiembrie, într-o comună de munte, cu toate măsurile de precauţie în contextul pandemiei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Anul trecut, Victor Canache a lansat la TIFF, în afara competiţiei, scurtmetrajul omonim, cu aceiaşi Morgenstern şi Bodochi în distribuţie. Acum, ei se vor reuni pentru varianta extinsă a poveştii.

Distribuţia este formată din cinci actori. „Suntem onoraţi să-i avem în rolurile principale pe Maia Morgenstern şi Marius Bodochi, care au fost piloni de rezistenţă ai acestui proiect încă de la început. Ca regizor, nu puteam să visez la o distribuţie mai potrivită. Din păcate, rolurile iezilor sunt încă neocupate”, a declarat el.

Din cauza restricţiilor impuse de pandemie şi a incertitudinilor legate de perioada următoare, a hotărât să renunţe la organizarea unui casting în Bucureşti şi să încerce să găsească cei trei copii în satele din zona locului în care va filma. „Sperăm ca până la sfârşitul lunii august să avem ocupate şi aceste roluri”.

Despre cum se vor derula filmările, el a spus că scenariul a fost modificat în aşa fel încât actorii să nu interacţioneze fizic decât atunci când este absolut necesar şi că nu vor fi mai mult de trei actori în cadru, în acelaşi timp.

„Pe lângă protocolul standard de purtare a echipamentului de protecţie, dezinfectarea suprafeţelor de lucru, verificarea temperaturii, vom încerca să limităm numărul de oameni de pe platou şi să organizăm spaţiul de lucru în aşa fel încât toată lumea să se simtă confortabil”.

Director de imagine va fi Lulu de Hillerin, iar muzica filmului o să fie, în cea mai mare parte, bazată pe doine.

Filmul „Capra cu trei iezi” este o producţie Casa De Filme Nouă, iar producător este Luana Georgiţă.

Victor Canache, Maia Morgenstern şi Marius Bodochi
Victor Canache, Maia Morgenstern şi Marius Bodochi

Prezentăm integral interviul acordat News.ro de Victor Canache:

De ce ai ales această poveste? Ai dorit de la început să faci un lungmetraj?

Victor Canache: „Capra cu trei iezi” a scăpat, cumva, ca o poveste pentru copii în memoria multora, însă, pe mine, capetele din geam şi pereţii mânjiţi cu sânge nu m-au ajutat niciodată să dorm mai bine când eram copil. Dimpotrivă. Ideea o aveam de mult şi nu era singura. Multe îmi treceau prin cap şi toate fără rezolvare. Timp de cinci ani, la Hollywood, împreună cu soţia mea, Luana Georgiţă, am încercat să descifrez sistematic industria, iar eu alergam din audiţie în audiţie şi făceam munci de zi care ne asigurau chiria la fiecare sfârşit de lună.

Cu timpul am adunat, aproape fără să băgăm de seamă, informaţia şi experienţa necesare pentru a îndrăzni să izolăm una dintre aceste idei şi să încercăm să o materializăm. „Capra cu trei iezi” s-a lipit de amândoi. Era o poveste scurtă, cu puţine personaje care, surprinzător, nu mai fusese niciodată ecranizată. Cel puţin nu aşa.

Iniţial, ne-am propus să facem lungmetrajul, dar nu ne-a luat mult să ne trezim la realitate, cred că numai câteva zile. Tot ce aveam de partea noastră era o idee şi răspunsul doamnei Maia. În rest, nimic. Am început un război cu noi înşine şi, într-un final, după multe mici victorii, am reuşit să realizăm scurtmetrajul. Doi ani mai târziu puteam vorbi despre lungmetraj.

În ce măsură a fost păstrat textul lui Ion Creangă?

Victor Canache: Din categoria obstacolelor monumentale. Sarcina de a scrie scenariul mi-a revenit. În fond, numai eu ştiam ce-mi trece prin cap. Partea grea a fost să articulez în cuvinte şi să organizez totul în pagină. La prima impresie e simplu să ratezi unde s-ar putea ascunde materialul necesar pentru un scenariu de lungmetraj în puţinele pagini ale poveştii dar, citită cu atenţie, „Capra cu trei iezi” are, de fapt, foarte mult conţinut. 

După cum sublinia şi Garabet Ibrăileanu, poveştile lui Creangă sunt bucăţi rupte din viaţa poporului român. Soacra cu trei nurori, Stan Păţitul sau Badea Ispate sunt oameni vii, ţărani din Humuleşti, iar Capra şi iezii ei nu-s decât megieşi ai feciorului Ştefan al Petrei, o biată văduvă necăjită cu trei copii. Puneţi în loc de Capră un nume femeiesc, în loc de iezi copii şi în loc de lup un ţăran hain, şi veţi avea o veritabilă nuvelă despre viaţa ţărănească.

Pentru a adapta povestea la un scenariu de lungmetraj am folosit aceeaşi reţetă pe care am aplicat-o şi scurtmetrajului, şi anume să păstrez, cu sfinţenie, eşafodajul poveştii nealterat şi să-i exploatez orizonturile pe cât de mult îmi permitea autorul şi, bineînţeles, imaginaţia.

Având în vedere perioada pe care o traversăm şi restricţiile în vigoare, cum arată pregătirile pentru filmări?

Victor Canache: Din acest punct de vedere ne putem bucura că nu dispunem de o echipa mare. Filmul are doar cinci actori care nu se vor întâlni vreodată toţi, în aceeaşi zi, pe platou. Filmările au loc într-o singură locaţie, iar distanţarea fizică este, practic, tema filmului, platoul nostru aflându-se în creierii comunei Malu cu flori, la 2,5 kilometri distanţă de prima sursă de electricitate, apă curentă sau orice altă formă de civilizaţie. Membrii micuţei echipe vor dispune de echipament de prevenţie şi protecţie împotriva virusului.

Partea de pre-producţie a filmului nu implică foarte multă interacţiune. Exceptând întâlnirile esenţiale cu membrii echipei, mare parte a pre-producţiei are loc la telefon şi în faţa calculatorului.

Vorbeşte-ne despre cum veţi filma, despre decoruri.

Victor Canache: Din fericire, scenariul vine pe primul loc când vrei să te apuci de făcut film. Aşa că ai toate problemele listate de la bun început. Sunt ascunse printre rândurile fiecărei pagini, iar tu trebuie să le găseşţi. Odată scrisă, povestea începe să-ţi ceară şi tu începi să-i dai! Prefer să spun că există şi limite la cât poţi să-i dai decât să spun că unele lucruri sunt în afară puterilor noastre.

„Capra cu trei iezi” a fost şi este un lanţ de obstacole care vin constant şi în varii dimensiunile. Platoul de filmare şi decorul fac parte din categoria obstacolelor monumentale.

În bugetul scurtmetrajului nostru nu era loc nici pentru pomenit „studiouri de filmare". Aşa că, evident, singură soluţie viabilă era să filmăm într-o casă ţărănească normală. Sau să găsim un loc în vârful unui deal, să facem rost de materiale reciclând o clădire veche, să le urcăm acolo, să le păzim dormind în cort lângă ele şi lângă porcii mistreţi şi, în final, să ne constuim propriul platoul de filmare. Toate acestea făcute cu mâinile noastre că să putem să ne încadrăm în buget.

Primăria comunei Malu cu flori ne este de mare ajutor. Când am păşit prima dată în biroul domnului primar Ion Constantin, în 2017, ne-a cerut să facem o listă cu tot ce considerăm că le-ar sta în putere să facă pentru noi. Lemnul vechi a fost în capul listei. Cu aprobarea dânşilor, am putut recicla tot materialul de care aveam nevoie dintr-o clădire veche şi parţial dărâmată. Construcţiile au durat aproape trei luni, iar echipa a fost formată din patru oameni: eu, Luana, fratele ei, Tudor,  şi domnul Ion Georgiţă, tatăl lor şi scorul meu.

Filmările pentru lungmetraj vor avea loc acolo în luna noiembrie. Acum avem casa, dar ne lipseşte restul ogradei. Vom mai avea nevoie de un grajd, un hambar, un coteţ pentru găini, un gard şi alte detalii gospodăreşti pe care, din cauza bugetului limitat şi a situaţiei actuale, am decis să le construim tot noi.

Cum veţi lucra cu actorii şi cum vor interacţiona ei? Există un protocol stabilit deja?

Victor Canache: Indiferent cât de tare mi-aş fi dorit să pun artă pe primul loc, sănătatea este mai importantă.  Scenariul a fost modificat în aşa fel încât actorii să nu interacţioneze fizic decât acolo unde-i absolut necesar. Pe lângă protocolul standard de purtare a echipamentului de protecţie, dezinfectarea suprafeţelor de lucru, verificarea temperaturii, şi aşa mai departe, vom încerca să limităm numărul de oameni de pe platou şi să organizăm spaţiul de lucru în aşa fel încât toată lumea să se simtă confortabil. Neavând vreodată mai mult de 3 actori în cadru, acest lucru nu va fi foarte dificil de realizat.

Aveţi în vedere aproximativ, o perioadă pentru lansarea filmului?

Victor Canache: Înainte de începerea pandemie, perioada preconizată pentru lansarea filmului era octombrie 2021. Momentan, cu cinematografele încă închise, e greu de prevăzut cum vor evolua lucrurile şi în ce măsură va fi afectată lansarea filmului de restricţiile impuse în viitor. Sperăm că, până la sfârşitul anului ce vine, lucrurile să revină la normal şi să putem avea premieră în toamna lui 2021.

Victor Canache şi Luana Georgiţă
Victor Canache şi Luana Georgiţă

Spuneaţi că a fost dificil să găsiţi finanţarea necesară pentru film. Despre ce buget este vorba şi cine a sprijinit proiectul?

Victor Canache: Am reuşit să obţinem finanţarea printr-o metodă mai puţin „ortodoxă". Neavând suficientă experienţă, ştiam că ne va fi imposibil să obţinem o finanţare de la CNC, aşa că, profitând de dubla cetăţenie, am decis să plecăm într-un turneu prin SUA cu scurtmetrajul, în căutare de investitori. Am reuşit să organizăm vizionări în Chicago, Boston, New York, Philadelphia, Clevland, Washington DC, Atlanta, Denver, Seattle, San Francisco şi Los Angeles, unde trebuia să încheiem turul cu o participare la South East European Film Festival. La începutul lunii martie, după primele patru vizionări, reuşisem să obţinem jumătate din bugetul necesar realizării filmului dar, în decurs de câteva zilele lucrurile aveau să ia o întorsătură neaşteptată şi ne-am găsit nevoiţi să anulăm restul turneului şi să luăm ultimul zbor spre casă, scăpând că prin urechile acului de carantină instituţionalizată.

În cele două săptămâni petrecute în autoizolare, am avut timp să ne refacem calculele şi să dezvoltăm o strategie prin care să putem finaliza proiectul cu bugetul pe care am reuşit să-l obţinem. Momentan, suntem în discuţii cu mai multe entităţii din România încercând să obţinem diverse bunuri şi servicii în schimbul publicităţii.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.