Cineastul kazah Emir Baigazin, invitatul special al festivalului de film Anonimul, a ţinut, sâmbătă, la Sfântu Gheorghe, un masterclass în care a vorbit despre creaţia sa şi modul de lucru, despre temerile din postura de producător şi scopurile sale ca regizor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cineastul, recompensat vineri seară cu Trofeul Anonimul pentru contribuţia la frumuseţea cinematografiei universale, a vorbit despre începutul carierei sale, despre sursa principală de inspiraţie - muzica - şi cum lucrează cu actorii. Repetiţiile nu sunt atât de importante pentru el, le consideră consumatoare de energie şi de emoţii, însă pune foarte mare accent pe intervievarea actorilor în casting.

A lucrat în teatru, apoi a urmat cursuri de film în Almaty. „Ambele şcoli la care am fost au avut impact asupra mea”, a spus el. Un moment important în viaţa regizorului în vârstă de 34 de ani a fost, a dezvăluit el, o cădere nervoasă care l-a influenţat mult.

Despre filmele sale a afirmat că nu sunt autobiografice, „sunt filme cu adolescenţi, dar nu pentru adolescenţi”. „Poate că până la finalul carierei voi aborda şi tema bătrâneţii”, a glumit cineastul.

Baigazin - regizor, scenarist şi editor - este, după finalizarea celui de-al doilea film al său, şi director de imagine şi producător al peliculelor sale.

„Filmele de autor nu înseamnă să filmezi «Titanic». Producătorul care îţi spune ce să faci poate încurca treaba. Făcând ambele lucruri, se salvează timp şi bani. În plus, se lucrează mai bine pe platou”, a declarat el.

Conflictul dintre regizor şi producător este unul asemănător dintr-o familie. „Este o situaţie din care am de câştigat. Rezultatul este o idee mai conturată. Regizorul, uneori, filmează mai mult decât este nevoie şi e păcat de materialul rămas şi este folosită mai multă energie. Aici intervine producătorul din mine. Asta are un bun efect, pentru că limitează. Limitează partea regizorală din mine, care devine mult mai creativă”.

Pentru regizorii tineri, sfatul lui este „să nu filmeze cinci scene de care nu sunt siguri cum vor funcţiona, ci doar două care pot funcţiona mai bine. Nu este vorba doar despre bani, ci despre energie şi conservarea ei”.

Ca producător, este foarte influenţat de reacţia publicului, însă pe regizor nu îl afectează. „Dacă vreau ca ţara mea să îmi finanţeze viitoarele proiecte, trebuie să ţin cont de reacţiile publicului. Trebuie să lupt pentru faimă”.

Muzica este elementul de la care porneşte inspiraţia. Evită să o folosească în exces, pentru că, a mărturisit el, are un efect de genul Viagra. Echipa cu care lucrează este aleasă de el după ce ascultă o bucată muzicală. „În felul ăsta mă gândesc la armonia pe care o dă”.

Emir Baigazin nu se consideră admiratorul sau continuatorul unui mare autor, regizor, şi consideră că încă nu a făcut marele său film. Oricum, a spus el, nu asta îl interesează. „Un regizor nu trebuie să se teamă să facă greşeli. Sunt importante marile emoţii, nu atât marile filme. Spiritul este mult mai important decât victoria la un festival de film”.

În ultima seară a celei de-a 15-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul, va fi prezentat - în premieră mondială - unul dintre cele două filme finalizate anul acesta de Emir Baigazin, „Would You Like To Stargaze?” - în care două personaje, în timpul unei nopţi, vorbesc despre singurătate.

Ce de-al doilea, „The River”, va fi prezentat în cadrul competiţiei Orizzonti a Festivalului de Film de la Veneţia, care începe pe 29 august.

Emir Baigazin a debutat cu filmul „Harmony Lessons”, care a avut premiera în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin 2013, unde a câştigat Ursul de Argint pentru Contribuţie Artistică Extraordinară, pentru imaginea semnată de Aziz Zhambakiyev.

În acelaşi an, la Tribeca, el a primit o menţiune specială, iar pelicula a fost inclusă în competiţia Anonimul 10 de către selectorul Ludmila Cvikova şi s-a clasat pe locul 2 între preferinţele spectatorilor exprimate prin vot.

Cu cel de al doilea film al său, „The Wounded Angel”, pe care l-a scris, regizat şi montat, Emir Baigazin a revenit la Berlinală în 2016, în secţiunea Panorama.

„Harmony Lessons”, „The Wounded Angel” şi „The River” reprezintă o trilogie despre adolescenţi şi relaţia lor complexă cu lumea.

La Sfântu Gheorghe, alături de cineast, este prezentă Aidana Kozhageldina, scenograful şi designerul de costume al peliculei „Would You Like to Stargaze?”.

Cea de-a 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul este organizată de Fundaţia Anonimul şi Asociaţia FAMart.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.