În emisiunea „Viitor pentru România”, difuzată la Prima News, specialistul în siguranţă rutieră Titi Aur a afirmat că România are aproximativ 9 milioane de şoferi, însă 18 milioane de oameni care participă efectiv la trafic, subliniind că educaţia rutieră trebuie să se adreseze tuturor categoriilor, nu doar celor care conduc.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

România are aproximativ 9 milioane de şoferi, însă 18 milioane de participanţi la trafic, ceea ce înseamnă că aproximativ nouă milioane de români — pietoni, biciclişti, pasageri sau utilizatori de trotinete — nu au beneficiat niciodată de o formă minimă de educaţie rutieră. Afirmaţia a fost făcută de Titi Aur în cadrul emisiunii „Viitor pentru România”, la Prima News.

Potrivit acestuia, în România nu mai există educaţie rutieră în şcoli de peste trei decenii. „În şcoală nu s-a mai făcut educaţie rutieră de 35 de ani”, a spus Titi Aur. Acesta a subliniat că, în mod tradiţional, educaţia rutieră este percepută ca fiind relevantă doar pentru cei care obţin permis de conducere, însă realitatea arată contrariul. „Avem 9 milioane de şoferi, dar 18 milioane de participanţi la trafic”, a precizat specialistul în cadrul emisiunii.

Participanţi la trafic fără instruire formală

Afirmaţia atrage atenţia asupra unui aspect din ce în ce mai prezent în spaţiul public românesc: pasageri, pietoni, biciclişti, utilizatori de trotinete electrice, copii transportaţi în maşină, adolescenţi care circulă cu bicicleta sau trotineta — niciuna dintre aceste categorii nu beneficiază de o formă de instruire sistematică privind regulile de circulaţie, drepturile şi obligaţiile în trafic sau modul corect de reacţie în situaţii de risc.

Titi Aur a precizat în emisiune că această lipsă de instruire se traduce în mod direct în accidente rutiere care ar putea fi prevenite. „Educaţia rutieră în lipsă te omoară”, a spus acesta, argumentând că nu este vorba despre un domeniu de cultură generală, ci despre o competenţă de viaţă.

Educaţia rutieră ca politică publică

Specialistul a afirmat că România ar trebui să trateze educaţia rutieră ca o investiţie, nu ca o cheltuială, întrucât prevenţia reduce costurile sociale ale accidentelor. În acelaşi context, acesta a susţinut că bugetele pentru training şi formare în domeniul conducerii pot fi recuperate prin economiile indirecte generate de reducerea daunelor.

„Banii băgaţi în zona asta aduc mai mulţi bani la buget. Nu este o cheltuială, este o investiţie care îţi aduce şi bani mai mulţi”, a afirmat Titi Aur la Prima News.

Diferenţe faţă de alte state europene

În cadrul aceleiaşi ediţii, Titi Aur a făcut o comparaţie cu state europene care au tratat educaţia rutieră ca prioritate de stat, încă din ciclul gimnazial şi chiar mai devreme. A indicat, fără a nominaliza o ţară anume în acel moment al discuţiei, situaţii în care copiii dobândesc o formă de permis de bicicletă la vârste mici, iar orele de educaţie rutieră sunt parte din curriculum.

Acesta a menţionat că în România fiecare etapă de reformă în domeniul rutier a fost abordată cu întârziere. „Politicienii ne întreabă inevitabil: când se va vedea schimbarea dacă facem asta? Şi nu poţi să minţi: în trei-cinci ani poate puţin, în şapte ani putem măsura”, a spus acesta.

„Educaţia rutieră este pentru toţi, nu doar pentru cei cu permis”, a concluzionat Titi Aur.

Specialistul a transmis că prioritatea pentru România ar trebui să fie introducerea educaţiei rutiere sistematice, încă din şcoală, ca politică publică de prevenţie.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.