Specialistul în siguranţă rutieră Titi Aur a afirmat în emisiunea „Viitor pentru România”, difuzată de Prima News, că state europene precum Germania oferă copiilor educaţie rutieră practică încă din ciclul primar, unde există inclusiv permis de bicicletă la vârsta de aproximativ 10 ani. Acesta a spus că România ar trebui să introducă educaţia rutieră în şcoli pentru a urmări obiectivul zero victime minore în trafic.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Modelul utilizat în state din Europa Centrală şi de Nord include ore de educaţie rutieră încă din ciclul primar, cu aplicabilitate practică, simulări şi evaluare. În cadrul emisiunii, Titi Aur a făcut referire la Germania, unde copiii dobândesc un permis de bicicletă încă de la vârste mici, în urma unui examen practic susţinut în condiţii standardizate, supravegheat de poliţia rutieră şi de profesori.

„Copiii în Germania au permis de bicicletă la vârstă foarte mică, la 10 ani. Dacă nu îl au, nu au voie să circule pe stradă cu bicicleta”, a spus Titi Aur la Prima News.

Educaţia rutieră în România a fost eliminată din şcoli acum 35 de ani

În prezent, în România nu mai există ore obligatorii de educaţie rutieră incluse în planurile cadru din ciclul primar şi gimnazial. Potrivit lui Titi Aur, această schimbare datată din anii ’90 a eliminat capacitatea şcolii de a pregăti copii pentru situaţii reale din trafic. „În şcoală nu s-a mai făcut educaţie rutieră de 35 de ani”, a spus acesta.

În opinia specialistului, educaţia rutieră nu trebuie privită ca o activitate opţională, ci ca o componentă utilitară şi preventivă. Acesta a subliniat în emisiune că lipsa de instruire practică generează comportamente riscante atât pentru şoferi debutanţi, cât şi pentru pietoni sau utilizatori de biciclete.

State care au ţintă: zero copii morţi

În cadrul aceleiaşi ediţii „Viitor pentru România”, Titi Aur a menţionat că există state europene care operează cu obiectivul explicit de a ajunge la zero decese în rândul minorilor, în accidente rutiere. „Sunt ţări în Europa unde scopul este clar: zero copii morţi în accidente rutiere”, a afirmat acesta în emisiune.

Modelul european este susţinut de programe instituţionale, instruire practică repetată şi implicarea poliţiei în evaluarea comportamentelor din trafic la vârste foarte mici, înainte de debutul mobilităţii independente.

Aplicarea în România: cum poate fi introdus modelul

În emisiunea de la Prima News, Titi Aur a spus că implementarea unor astfel de programe în România ar presupune o perioadă de tranziţie. „Dacă facem astăzi acest lucru, în trei-cinci ani vedem puţin efectul, în şapte ani putem măsura”, a explicat acesta.

Acesta a menţionat, în acelaşi context, că introducerea educaţiei rutiere în şcoală ar reprezenta o investiţie pe termen lung, în condiţiile în care costurile sociale ale accidentelor sunt semnificative.

Rolul curriculumului şcolar în reducerea victimelor

Conform discuţiei din „Viitor pentru România”, programele de educaţie rutieră din Germania includ elemente precum:

- circulaţie pe bicicletă în trafic simulant;

- reguli de prioritate aplicate practic;

- interacţiuni cu vehicule şi pietoni pe traseu real;

- evaluare cu rol de certificare, sub formă de permis de bicicletă.

Titi Aur a argumentat în emisiune că un astfel de model poate fi implementat gradual şi în România, începând cu ciclul primar.

Acesta a mai precizat că în statele unde educaţia rutieră este integrată curricular, prevenţia are o pondere semnificativă în politicile publice de siguranţă. „Educaţia rutieră înseamnă prevenţie. Prevenţia înseamnă mai puţine victime”, a spus Titi Aur. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.