Companiile active în retail, care închiriază sau deţin spaţii industriale, mizează pe dezvoltarea comerţului online pentru a recupera pierderile generate de efectele epidemiei de Covid-19, în contextul în care vânzările online au crescut pentru 75% dintre companii în această perioadă, arată un studiu realizat de Colliers International în rândul a 76 companii din sectorul industrial şi logistic din România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Deşi mai puţin afectată de epidemia de Covid-19 decât alte sectoare imobiliare, şi piaţa spaţiilor industriale şi logistice se adaptează la noul context de business. Astfel, tot mai multe companii caută soluţii în mediul online, în contextul în care vânzările online au crescut pentru 75% dintre companii în această perioadă. În paralel, jucătorii din piaţă se îndreaptă către soluţii locale sau de proximitate pentru materii prime (19%), pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din ţări îndepărtate, îşi restructurează proiectele şi procesele (46%) sau chiar pun în aşteptare unele proiecte (33%)", arată un studiu realizat de Colliers International în rândul a 76 companii din sectorul industrial şi logistic din România.

Circa 59% dintre companiile participante se aşteaptă la o scădere a chiriilor în următoarele 12 luni, pe fondul încetinirii operaţiunilor logistice.

85% dintre companiile din domeniu spun că au fost afectate de contextul actual, dar 54% consideră că efectele sunt minore prin comparaţie cu alte pieţe. 29% au resimţit efecte ca urmare a absenţei angajaţilor, 28% pe fondul restricţiilor de livrare, 16% ca urmare a problemelor întâmpinate în fluxul de aprovizionare şi 13% de stoparea producţiei, potrivit studiului Colliers International efectuat în rândul companiilor active în logistică/transport, dezvoltatorilor, companiilor din retail şi comerţ online, producţie şi investitorilor din sectorul industrial şi de logistică.

Studiul face parte dintr-o analiză amplă asupra pieţei imobiliare, care se bazează pe informaţii esenţiale din toate segmentele pieţei pentru a aduce mai multă claritate asupra industriei.

Magazine online şi o abordare multi-canal ar fi soluţii posibile pentru a reduce impactul crizei.

"Cu vânzări online în creştere în ultima lună, după cum susţin 75% dintre participanţii la studiul Colliers International care sunt activi pe segmentul de retail, companiile din sectorul industrial şi de logistică caută acum să investească în platforme online şi în diversificarea canalelor de vânzări pentru a gestiona mai bine riscurile asociate contextului actual", arată compania de consultanţă.

80% dintre retailerii care au răspuns la sondaj spun că au magazine online sau că vor să investească într-o astfel de platformă în viitorul apropiat, ca o plasă de siguranţă pentru scăderea vânzărilor din magazinele fizice.

„O abordare axată pe canale multiple de vânzare va câştiga cel mai probabil teren în viitor printre companiile din sectorul logistic şi industrial active în retail. Acest lucru nu ar afecta în niciun fel un depozit închiriat de un anumit chiriaş, chiar ar putea să genereze o creştere a suprafeţei închiriate pe termen lung, dar ar ajuta atât chiriaşul, cât şi proprietarul, având în vedere că primul ar avea un flux de numerar mai bun, inclusiv în situaţii delicate ca aceasta”, explică Laurenţiu Duică, partner & head of Industrial Agency la Colliers International.

Extinderea vânzărilor online va avea loc în contextul în care toate companiile au luat măsuri de precauţie, cum ar fi restricţii de călătorie, măsuri sporite de siguranţă şi igienă, muncă de la domiciliu, etc.

"Cele mai multe astfel de măsuri au fost luate de către retaileri, în special în zona restructurării proiectelor sau proceselor. Dar şi unii jucători din comerţul electronic au apelat la astfel de măsuri, în funcţie de linia de business", mai arată compania.

În actualul context, producătorii se vor orienta tot mai mult spre soluţii locale pentru materia primă, pentru a nu mai depinde de importurile din ţări mai îndepărtate, cum este China, de exemplu, şi pentru a evita blocaje în lanţul de aprovizionare.

Astfel, în perioada următoare, specialiştii estimează că spaţiile de producţie locale vor cunoaşte o creştere semnificativă, şi chiar firme din China vor fi interesate să dezvolte centre de producţie în Europa, inclusiv în România.

"Pe termen mediu şi lung, lanţurile de distribuţie vor fi restructurate, în sensul că producătorii şi companiile de logistică se vor orienta cel mai probabil către furnizori locali şi regionali pentru a evita sistarea sau reducerea aprovizionării cu materii prime în viitor. Perspectiva de business a marilor companii va rămâne una globală, însă va fi susţinută cu precădere prin resurse locale şi regionale, mai ales dacă astfel de decizii de business vor fi susţinute şi prin modificări legislative. Depozitele vor fi descentralizate, iar jucătorii din piaţă vor alege să aibă depozite mai mici în diferite ţări, în locul unui depozit central mare din care să trimită marfa către diverse pieţe”, precizează Laurenţiu Duică.

Cererea din retail şi logistică este aşteptată să scadă, cu impact asupra chiriilor.

63% dintre respondenţi se aşteaptă la o scădere a cererii în următoarele 12 luni, iar 59% consideră că aceeaşi evoluţie va fi vizibilă şi la nivelul chiriilor.

„Aşteptările destul de aliniate în piaţă privind cererea şi chiriile oferă o perspectivă oarecum pozitivă, indicând faptul că proprietarii şi chiriaşii sunt într-o poziţie bună pentru posibile negocieri dificile în viitor”, mai spune Laurenţiu Duică.

Consecinţele pe termen lung ale pandemiei de Covid-19 vor fi cel mai probabil restructurarea lanţului de aprovizionare, după cum consideră 69% dintre participanţii la sondajul Colliers International, urmată de întârzieri în fluxul de mărfuri (59%) şi o creştere a capacităţii de depozitare (31%).

Doar 10% dintre companiile din sectorul industrial şi de logistică consideră că nu vor fi consecinţe majore.

43% dintre respondenţi văd o schimbare a modului de abordare a relaţiei cu China în sectorul industrial şi de logistică, în special din punctul de vedere al importurilor şi depozitelor în UE. 45% consideră că această schimbare va fi pe termen scurt şi 13% nu văd nicio schimbare. Este încă prea devreme pentru a evalua impactul post-pandemic asupra relaţiilor comerciale, însă specialiştii apreciază că o mare parte a jucătorilor din piaţă se aşteaptă la o reechilibrare a relaţiilor comerciale cu China.

Pentru România, acest lucru ar putea însemna redistribuirea de noi unităţi de producţie pentru pieţele europene. Sondaje pe aceeaşi temă făcute de Colliers în ţările vecine au concluzii similare, majoritatea jucătorilor polonezi din sectorul industrial şi de logistică, de exemplu, aşteptându-se la oportunităţi pe termen scurt sau pe termen lung în detrimentul Chinei.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.