Compania de stat CFR Marfă, cel mai mare transportator feroviar de mărfuri din ţară, are nevoie de extindere regională pentru a trece mai uşor pe profit şi mizează de două proiecte cheie din regiune - redeschiderea rutei euro-iraniene, care ar putea trece pe la Constanţa, şi investiţiile chineze în porturile greceşti - pentru a-şi spori afacerile, a declarat directorul general al CFR Marfă, Mihuţ Crăciun, într-un interviu acordat News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Crăciun are o experienţă importantă în industria bunurilor de larg consum, având trecute în CV funcţii de management la companii precum Coca Cola şi Red Bull.

El a fost numit director general al CFR Marfă în 18 aprilie, după o selecţie organizată  în baza Ordonanţei de Urgenţă 109 privind guvernanţa corporativă.

”CFR Marfă nu trebuie să rămână un jucător ancorat foarte mult numai în piaţa locală. Se deschid multe oportunităţi, ele vor veni destul de repede, şi trebuie să profităm din plin de acestea”, a afirmat Crăciun, în interviul acordat News.ro.

Compania are în vedere două proiecte importante privind extinderea pe plan extern. În primul rând este vorba un nou coridor de transport de marfă care va apărea după ce compania maritimă chinezească Cosco a cumpărat 51% din cel mai mare port al Greciei, Pireu, la începutul lunii aprilie, pentru suma de 280 milioane de euro.

”Cosco este în discuţii avansate să cumpere şi portul Salonic. Practic, Grecia va fi o poartă foarte importantă de intrare a mărfurilor din China în Europa, şi de ieşire a mărfurilor din Europa către Asia”, a declarat Crăciun.

"Va fi un flux de mărfuri foarte ridicat care, iniţial, nu va fi pe calea ferată într-un procent foarte mare, dar ar putea atinge 30% din totalul mărfurilor care circulă prin port", a completat el.

Directorul CFR Marfă consideră că transportul pe calea ferată va avea un rol foarte important în acest caz, iar unul dintre coridoare va traversa România, ceea ce va reprezenta un mare avantaj pentru CFR Marfă.

Un alt proiect important, aflat în discuţie în acest moment, vizează reanimarea coridorului persan, între Iran şi Europa şi care traversează Azerbaijan şi Georgia.

Coridorul a fost activ până în secolul XIX, cu ajutorul marilor puteri comerciale europene ale vremii, pe ruta Tabriz-Trapezunt (în prezent Trabzon, Turcia) şi permitea transferul de mărfuri pe uscat între Persia şi Europa între Tabriz şi Trabzon, apoi pe Marea Neagră şi Dunăre spre vestul Europei.

Din secolul XIX, după ce Imperiul Ţarist a anexat micile state caucaziene, ruta s-a mutat prin portul georgian Batumi.

Şeful CFR Marfă consideră că portul Constanţa trebuie să fie parte a noului coridor euro-iranian, ceea ce va reprezenta o mare oportunitate pentru România, dar şi pentru CFR Marfă.

”Din Constanţa, o mare parte a mărfurilor va fi transportată către Europa. Acest coridor va funcţiona şi invers, multe mărfuri vor ajunge în Constanţa cu destinaţia Batumi. În acest proiect vor fi implicate căile ferate din toate ţările. Intenţionează să participe şi cele din Kazakhstan şi Ucraina”, a explicat Crăciun.

În cadrul acestui mare proiect au existat deja două întâlniri şi urmează să fie discutate mai multe detalii în viitor, în contextul în care în Iran există o cerere imensă de produse occidentale după ridicarea sancţiunilor de la începutul acestui an, sancţiuni care au blocat accesul marilor companii din SUA şi Europa să pătrundă pe piaţa iraniană.

Totodată, oficialii de la Teheran sunt foarte dornici să exporte produse locale pe pieţele externe şi ar putea folosi acest coridor.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.