Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor şi anularea evenimentelor şi tot brusc s-a oprit şi turismul viticol, arată un comunicat al CrameRomania şi Revino Remania, proiecte ce promovează cramele româneşti şi turismul viticol, iar proprietarii de crame spun că distribuitorii au depozitele pline cu vin, iar cea mai mate temere a lor este că se vor face discounturi uriaşe şi promoţii ridicole, pentru a “scapa” de stocuri.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"O adaptare rapidă, cu un plan realist, este necesară în perioada următoare pentru a reporni economia în general, dar şi viticultura în particular. O parte dintre producătorii români au mai experimentat alte situaţii de criză şi au reuşit să treacă cu bine peste. Unii jucători – mai noi sau mai vechi - sunt optimişti, deşi nu au încă soluţii. Alţii se reinventează în online, pariind atât pe livrări, cât şi pe degustarea vinurilor în mediul virtual, pentru a nu pierde contactul cu consumatorii pe care au reuşit în ultimii ani să-i aducă mai aproape de vinurile de calitate", arată comunicatul.

Cei din domeniu speră însă ca această pandemie să fie şi un semnal de alarmă pentru autorităţi în sprijinirea sectorului viti-vinicol care ne poziţionează pe locul 13 mondial la producţia de vinuri.

„Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor şi anularea evenimentelor. Tot brusc s-a oprit şi turismul viticol. În viticultură, cele mai afectate sunt cramele care produceau vinuri exclusiv pentru segmentul HoReCa, care nu acopereau segmentul de retail. Pentru aceştia, singurul canal de vânzare a rămas în acest moment online-ul”, spune Alina Iancu, co-fondator CrameRomania şi Revino Remania, proiecte ce promovează cramele din Romănia şi turismul viticol la noi in ţară.

Ea subliniază că peste câteva luni va veni o nouă recoltă, iar cramele au cisternele în continuare pline cu vinuri, la fel şi magaziile.

„Previziunile noastre nu sunt cele mai optimiste. Piaţa îşi va reveni treptat şi mult mai lent comparativ cu alte domenii. În momentul acesta toţi distribuitorii au depozitele pline cu vin, cramele sunt de asemenea pline – sunt foarte puţini producători care au lansat vinuri din 2019 şi în câteva luni avem o nouă recoltă. Teama noastră cea mai mare este că, în dorinţa de a “scapa” de stocuri, se vor face discounturi uriaşe şi promoţii ridicole, fără o strategie în spate”, spune Raluca Bauer, co-proprietar Crama Bauer din podgoria Drăgăşani. 

Astfel, comunicarea între producători, vinoteci, magazine online şi canalele specializate este acum mai importantă ca oricând, spune ea.

„Încercăm să aflăm noutăţile în materie de vinuri şi să le comunicăm în timp real prin toate canalele noastre, astfel încât vinurile să ajungă pe mesele românilor, iar consumatorii şi iubitorii de astfel de licori să fie constant informaţi despre viticultură din România. Consumatorul trebuie să ştie de unde poate achiziţiona vinuri în această perioadă, fie că vorbim de gamele de retail, sau de cele premium”, mai spune Alina Iancu.

În această perioadă în care restaurantele şi barurile s-au închis, opţiunile sunt limitate pentru unii jucători la magazinele de specialitate. Acestea s-au dotat corespunzător pentru a servi clienţii, însă optează cât mai mult pentru comenzile online, iar pe o parte dintre acestea le livrează cu angajaţii personali.

“Această nişă pe care noi am ales-o, a magazinelor de vinuri, nu este una de imediată necesitate aşa că este firesc că vânzările au scăzut foarte mult, oamenii nemaiputând ieşi din case pentru a îşi achiziţiona vinuri sau pentru a merge la degustări ca până acum. Oricum, noi am scăzut preţurile, cu ajutorul producătorilor şi furnizorilor noştri care au înţeles situaţia mai puţin plăcută în care ne aflăm, aplicând discount-uri şi oferind facilităţi”, spune Marius Matei, proprietar Marvin Wine Shop.

O soluţie inedită de a păstra legătura cu pasionaţii de vinuri, fie că vorbim de simple degustări sau de lansări de vinuri noi, sunt degustările online pe care le organizează mai multe crame în această perioadă. 

"Cum funcţionează? Crama propune un pachet de degustare ce poate fi comandat pentru acasă, se stabileşte o dată şi o oră pentru o întâlnire virtuală, iar pasionaţii, prin intermediul platformelor video se 'văd' cu reprezentaţii cramelor şi prezintă sau schimbă păreri despre acestea", spun specialiştii.

Pentru producătorii locali de vinuri, piaţa românească este cea mai importantă. Exporturile reprezintă doar 5% din producţia actuală de vin, una dintre cele mai mici ponderi din Europa, deşi România este unul dintre cei mai mari producători din Europa.

“Din fericire, exporturile au continuat, chiar cu o uşoară creştere şi suntem gata să facem faţă oricărei solicitări”, spune Mihaela Tirel de Poix, proprietara cramei SERVE din zona Dealu Mare.

Producătorii care au reuşit totuşi să îşi securizeze un vânzări importante la export sunt însă mai bine poziţionaţi în actuală criză, cel puţin momentan, dat fiindcă nu s-au anulat comenzile din perioadă imediat următoare. 

„Exportăm încă bine în Germania. Europa de Vest consumă mult vin din retail şi din canalele de vânzare online. Cu clienţii din Asia am discutat, ei sunt optimişti, aşteptăm veşti pozitive după 1 iunie”, spune Luminiţa Tzakis, director naţional de vânzări Crama Oprişor din Oltenia.

 

 


 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.