Grupul Electrica a realizat în primul semestru din acet an un profit net consolidat de 76 milioane lei, în scădere cu 59,8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, din cauza cheltuielilor cu achiziţia de energie electrică.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Grupul Electrica a obţinut, în primul semestru din 2021, un profit net consolidat de 76 milioane lei, înregistrând o reducere de 59,8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, generată, în principal, de creşterea semnificativă a costurilor cu achiziţia de energie electrică. EBITDA consolidată a atins valoarea de 357 milioane lei, în scădere cu 129 milioane lei faţă de valoarea din primele şase luni ale anului 2020. Reducerea EBITDA este determinată, în principal, de evoluţia segmentului de furnizare, pe fondul majorării preţurilor de achiziţie a energiei electrice, precum şi a unor elemente pozitive nerecurente din semestrul 1 2020”, arată raportul grupului.

Veniturile totale ale Grupului Electrica, în prima parte a anului, s-au ridicat la valoarea de 3,339 miliarde lei, reprezentând o creştere de 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Pe segmentul de furnizare, veniturile au fost mai mari cu 7,8%, în principal datorită creşterii preţurilor de vânzare a energiei electrice pe piaţa cu amănuntul, în timp ce pe segmentul de distribuţie, veniturile au înregistrat o scădere de 6,8%, în principal din efectul net al majorării veniturilor din energia electrică distribuită, variaţie pozitivă anulată de reducerea veniturilor recunoscute în conformitate cu IFRIC 12.

“În contextul transformărilor profunde şi rapide din piaţa de energie, unul dominat de impredictibilitate, preţurile de tranzacţionare a energiei au crescut semnificativ, atingând, inclusiv pe piaţa internă, valori record în ultima perioadă. Această evoluţie, greu de anticipat, determinată de factori externi companiei, a generat o creştere notabilă a costurilor cu achiziţia de energie electrică. În pofida politicilor noastre de management al riscurilor, o parte din efect s-a resimţit şi asupra rezultatelor financiare din primul semestru. Acest efect este accentuat şi de comparaţia cu performanţa înregistrată în 2020 pe segmentul de furnizare, una exceptională, ce a provenit şi din efectul favorabil al recuperărilor aferente anilor precedenţi. Cu toate acestea, suntem o companie solidă şi ne-am asumat responsabilitatea faţă de clienţii noştri, depunând toate eforturile pentru a menţine un echilibru, inclusiv prin optimizarea costurilor pentru clientul final, chiar şi în acest context nefavorabil. În toată această perioadă, ne-am concentrat eforturile pe continuarea realizării unor investiţii majore,  în zona de producţie din surse regenerabile, pe eficienţa operaţională, pe îmbunătăţirea serviciilor oferite, dar şi pe diversificarea activităţii prin oferte şi servicii adaptate nevoilor clienţilor. Toate aceste măsuri vor permite dezvoltarea sustenabilă a grupului pe direcţiile urmărite prin strategia aprobată, cu efecte benefice asupra profitabilităţii companiei”, spune Corina Popescu, Director General Electrica.

Costurile consolidate pentru achiziţia de energie electrică şi gaze naturale au crescut cu 19,6%, la 2,167 miliarde lei, în primele şase luni din 2021. Această evoluţie a fost generată mai ales de segmentul de furnizare, unde costurile au crescut cu aproximativ 349 milioane lei, sau 24%, în principal din majorarea preţurilor de achiziţie a energiei electrice, atât pe segmentul concurenţial, cât şi pe cel de serviciu universal şi furnizor de ultimă instanţă (FUI), care în 2020 era segment reglementat şi a fost influenţat de recuperarea, sub formă de corecţii pozitive, a unor pierderi din achiziţie din anii anteriori, când tarifele aprobate de ANRE erau sub preţul efectiv de achiziţie a energiei electrice, efect ce în 2021 nu a mai existat. De asemenea, a fost înregistrată şi o creştere de 13,9% a cantităţii de energie electrică achiziţionată pe segmentul concurenţial, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

În ceea ce priveşte segmentul de distribuţie, evoluţia costurilor cu achiziţia de energie electrică pentru acoperirea pierderilor în reţea a avut un efect nefavorabil asupra costurilor consolidate, de 6 milioane lei sau 1,6%, în principal din volume mai mari de energie electrică necesară pentru acoperirea pierderilor în reţea (impact negativ de 5 milioane lei), dar şi din creşterea preţurilor de achiziţie a energiei electrice (efect negativ de 1 milioane lei).

Grupul Electrica a distribuit în primele şase luni aproximativ 9,2 TWh (creştere de 9,1% faţă de semestrul 1 2020) către un număr de aproximativ 3,8 milioane de utilizatori.

În semestrul 1 2021, Grupul Electrica a furnizat pe piaţa de energie electrică cu amănuntul aproximativ 4,6 TWh (creştere de 0,8% faţă de semestrul 1 2020) către un număr de aproximativ 3,5 milioane de locuri de consum.

Electrica Furnizare are o cotă de piaţă de 18,54%; este lider de piaţă pe segmentul de SU şi FUI, cu o cotă de piaţă de 31,14%, pe piaţa concurenţială având o cotă de 10,71% (conform ultimului raport ANRE disponibil, la aprilie 2021).

Grupul Electrica este un jucător-cheie pe piaţa de distribuţie şi furnizare a energiei electrice din România, precum şi unul dintre cei mai importanţi jucători din sectorul serviciilor energetice.

Grupul Electrica oferă servicii la circa 3,8 milioane de utilizatori şi are o arie de cuprindere naţională - cu  o acoperire de 18 judeţe din trei zone geografice pentru distribuţia energiei electrice: Transilvania Nord, Transilvania Sud, Muntenia Nord, şi pe cuprinsul întregii ţări pentru funizarea energiei electrice şi pentru întreţinere şi servicii energetice.

Din iulie 2014, Electrica este o companie cu capital majoritar privat, listată pe bursele de valori din Bucureşti şi Londra. Electrica este singura companie românească listată din domeniul distribuţiei şi furnizării energiei electrice din România.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.