Pierderile Grupului Alro au crescut de 12 ori în primul trimestru, la 110,02 milioane lei, de la un rezultat negativ de 9,06 milioane lei în perioada similară din 2019, în timp ce afacerile grupului au scăzut cu 7%, la 712,2 milioane lei, de la 767,4 milioane lei în primele trei luni ale anului trecut, ca urmare a efectelor pandemiei globale Covid-19, care lovit toate economiile şi industriile.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Alro, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitatea de producţie, anunţă astăzi rezultatele financiare consolidate pentru primul trimestru al anului 2020. Cifra de afaceri a Grupului a scăzut la 712 milioane lei în primul trimestru al anului 2020 comparativ cu 767 milioane lei în primul trimestru al anului 2019. Grupul Alro a înregistrat o pierdere de 110 milioane lei în trimestrul 1 2020 (trimestrul 1 2019: o pierdere netă de 9 milioane lei)", arată raportul grupului.

Separat, combinatul de aluminiu Alro din Slatina a raportat pierderi de 119,2 milioane lei, faţă de pierderi de 26,14 milioane lei în primul trimestru din 2019. Afacerile Alro Slatina au scăzut la 642,4 milioane lei în primele trei luni, de la 674,2 milioane lei în primele trei luni din 2019.

"În primele trei luni ale anului 2020, ne-am confruntat cu condiţii excepţionale, de fapt, cu o nouă realitate, efectele pandemiei globale COVID-19 lovind în toate economiile şi industriile. Am luat şi continuăm să luăm măsuri rapide şi eficiente pentru a atenua scăderea pieţei şi, cel mai important, pentru a asigura sănătatea şi siguranţa angajaţilor noştri şi a comunităţii locale în general, asigurându-ne în acelaşi timp că funcţionăm la parametri normali. În timp ce avansăm cu programul nostru de investiţii pentru reducerea consumului de energie şi astfel a costurilor generale de producţie, am continuat planul anti-criză de reducere a costurilor demarat înainte de schimbările radicale survenite în întreaga lume, pentru a ne optimiza operaţiunile şi pentru a asigura continuitatea activităţii companiei şi gestionarea ciclurile economice descendente" a declarat Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie Alro.

Din cauza incertitudinii cu privire la pandemia COVID-19 şi a efectului acesteia asupra economiei globale, nu este clar în acest moment care vor fi efectele imediate şi pe termen lung asupra Alro şi a filialelor sale, deoarece acestea depind de cât va dura şi de cum va evolua această situaţie.

"Atât preţurile materiilor prime, cât şi cererea generală arată o volatilitate ridicată, şi este de aşteptat ca aceste aspecte să genereze o scădere a veniturilor în 2020, care este încă dificil de estimat în acest moment", spun reprezentanţii grupului.

Pe parcursul primului trimestru al anului 2020, piaţa aluminiului şi-a continuat tendinţa de scădere, principalii factori fiind războiul comercial dintre SUA şi China, politicile privind schimbările climatice şi izbucnirea pandemiei Covid-19, cererea scăzută în industria auto şi acumularea stocurilor de aluminiu.

Astfel, de la o medie a cotaţiei LME (Bursa Metalelor din Londra ) de 1.791 dolari/ tonă în 2019, din cauza unei tendinţe descendente continue, cotaţia medie LME pentru primul trimestru 2020 a fost de 1.690 dolari/ tonă, mai mică cu 9,1% faţă de perioada similară a anului trecut şi cu 4% mai scăzută faţă de trimestrul anterior. Chiar dacă LME a atins niveluri scăzute în martie şi, ulterior, în aprilie 2020, o astfel de diminuare a cotaţiilor nu este neobişnuită în industria aluminiului.

"Grupul Alro monitorizează constant evoluţia preţurilor aluminiului şi a crizei mondiale generate de Covid-19 şi implementează toate măsurile necesare pentru a gestiona cât mai eficient aceste cicluri economice descendente", arată grupul.

Încă dintr-o fază incipientă a izbucnirii pandemiei, Alro precizează că a implementat protocoale şi proceduri complexe în coordonare cu autorităţile centrale şi locale şi cu respectarea recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii pentru şantierele industriale. Toţi angajaţii au primit materiale şi echipamente medicale şi de protecţie (măşti pentru faţă, mănuşi, salopete) şi au fost instruiţi cum să acţioneze pentru a evita infecţia cu Covid-19. Toate zonele uzinei sunt în permanenţă curăţate, igienizate şi dezinfectate. Angajaţii trebuie să-şi declare periodic (frecvenţa depinde de specificul locului de muncă) starea de sănătate sau orice contact cu persoane potenţial infectate.

La nivel local, volatilitatea pieţei energiei a continuat să impactexe cifra de afaceri. În data de 11 mai 2020, Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu legislaţia UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a compensa parţial companiile mari consumatoare de energie pentru preţurile mai ridicate la energia electrică rezultate din costurile lor indirecte cu emisiile, în conformitate cu Schema de Tranzacţionare a emisiilor din UE (ETS). Schema va acoperi perioada 2019-2020, cu un buget provizoriu de aproximativ 291 milioane euro (1,397 miliarde lei). De măsura aceasta vor beneficia companiile active în România în sectoarele care se confruntă cu costuri semnificative pentru energia electrică şi care sunt expuse în mod special la concurenţa internaţională, cum ar fi Alro şi alte companii din 15 sectoare industriale româneşti şi opt subsectoare. Compensările vor fi acordate companiilor eligibile printr-o restituire parţială a costurilor ETS indirecte. Prin urmare, schema este susţinută direct de acest mecanism implementat pe teritoriul Uniunii Europene şi nu afectează restul consumatorilor români.

În trimestrul 1 din acest an, Grupul Alro şi-a continuat strategia de a-şi axa producţia şi vânzările pe produsele din aluminiu cu valoare adăugată mare şi foarte mare, atât în sectorul primar, cât şi în cel al aluminiului prelucrat.

"Cu toate acestea, din cauza crizei generate de pandemia Covid-19 care a dus la o carantină fără precedent, majoritatea ţărilor s-au confruntat cu disfuncţionalităţi şi închiderea temporară a economiilor lor, iar printre primele industrii afectate a fost cea a transporturilor, cu impact direct asupra sectoarelor auto şi aero, principalele pieţe pentru produsele din aluminiu cu valoare adăugată foarte mare. Diminuarea cererii de produse din aluminiu prelucrat care s-a regăsit în volumele de vânzări pentru trimestrul 1 2020 a fost parţial compensată de cererea mai mare de produse primare (în special sârmă, care reprezintă o componentă esenţială pentru sectorul de utilităţi publice), vânzările înregistrând volume mai ridicate cu 3,7% în trimestrul 1 2020 comparativ cu trimestrul 1 2019. În plus, atât produsele extrudate, cât şi segmentul de bauxită au raportat rezultate bune şi vânzări cantitative mai mari", se mai arată în raport.

Pentru a contracara condiţiile excepţionale cu care s-a confruntat în primul trimestru din 2020, care au adăugat şi mai multă presiune asupra rezultatelor operaţionale ale companiei şi care au condus la raportarea unui indicator EBITDA negativ, grupul a continuat să implementeze programul anti-criză de reducere a costurilor demarat în semestrul al doilea al anului 2019 şi menţinut în aceste vremuri.

De asemenea, o parte majoră a investiţiilor sale, cu excepţia celor de întreţinere şi a celor obligatorii din punct de vedere al eficienţei energetice şi a conformităţii cu mediul au fost amânate.

"Cel mai important proiect a fost, şi în primul trimestru al anului 2020, AP12LE, o nouă tehnologie inovatoare pentru cuvele de electroliză, care se estimează că va genera un impact pozitiv asupra cantităţii de energie consumată. Pentru 2020, ALRO intenţionează să repare 75 de cuve de electroliză, din care pentru 53 de cuve va fi utilizată tehnologia AP12LE; în primul trimestru din 2020, alte şapte cuve au fost reparate folosind tehnologia AP12LE, în timp ce alte 12 cuve sunt într-o etapă finală a reparaţiei. Până acum, toate rezultatele obţinute sunt în conformitate cu planul şi toate cuvele AP12LE funcţionează în parametrii aşteptaţi", spun reprezentanţii Alro.

În 2020, Alro va continua să pună în aplicare planul său anti-criză de reducere a costurilor demarat înainte de izbucnirea pandemiei Covid-19 şi îşi va concentra atenţia asupra optimizării instalaţiilor sale de producţie la un nivel şi mai avansat, pentru a reacţiona mai bine la cerinţele pieţei cu evoluţie rapidă din perspectiva atât a ofertei, cât şi a cererii, şi reducând în continuare consumul intern de energie. 

Companiile care fac parte din Grupul Alro sunt: Alro - producătorul de aluminiu, Alum - producătorul de alumină, Sierra Mineral Holdings I, Ltd. - societatea de extracţie a bauxitei, Vimetco Extrusion – producător de aluminiu extrudat, Conef – societate de tip holding şi de management, Global Aluminium Ltd. - societate de tip holding şi Bauxite Marketing Ltd - marketing. Având această structură, grupul a creat un lanţ de producţie integrat, asigurând materiile prime pentru Alro.

Alro este o subsidiară a Vimetco N.V., companie globală de aluminiu primar şi procesat, integrată pe verticală. Alro este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitate, având o capacitate de producţie instalată de 265.000 tpa.

Principalele pieţe de desfacere pentru produsele Alro sunt Uniunea Europeană, dar Compania are exporturi şi în SUA şi Asia.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.