O dispută între Airbus şi Qatar Airways cu privire la defectele de vopsea şi de suprafaţă ale avioanelor A350 se extinde dincolo de regiunea Golfului, cel puţin alte cinci companii aeriene exprimând îngrijorări de când modelul de avion high-tech a intrat în exploatare, conform documentelor văzute de Reuters şi de mai multe persoane cu cunoştinţe directe în materie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Operatorul aerian naţional al Qatarului a consemnat la sol 20 dintre cele 53 de A350 ale sale, spunând că acţionează la ordinul autorităţii de reglementare locală, până când vor fi confirmate motivele pentru ceea ce martorii descriu ca aspectul cu bule şi fisuri ale unora dintre  A350-urile sale.

Airbus spune că nu există niciun risc pentru siguranţa A350, fapt susţinut de alte companii aeriene, care nu au oprit niciun avion şi descriu problema drept ”cosmetică”.

Producătorul de avioane a spus, ca răspuns la întrebările din partea Reuters, că au existat unele probleme cu ”uzura timpurie a suprafeţei” care, în unele cazuri, a scos la iveală o plasă concepută pentru a absorbi fulgerele, la care lucrează să le rezolve.

Trei persoane cu cunoştinţă directă a situaţiei au spus că la Qatar Airways şi cel puţin o altă companie aeriană, plasa s-a găurit în unele cazuri, lăsând expusă fibra de carbon la posibile intemperii sau alte daune.

A350, aflat în serviciu din 2015, este proiectat cu protecţie amplă pentru a rezista furtunilor şi este livrat, cu o siguranţă ridicată, a afirmat Airbus într-un comunicat.

Întrebată despre golurile din plasă, Airbus a spus că avioanele unora dintre companiile aeriene au fost supuse unor schimbări de temperatură mai mari decât altele, referindu-se, de exemplu, la condiţiile deşertului din Qatar.

Qatar Airways a cerut identificarea unei cauze definitive şi o remediere permanentă care să satisfacă autoritatea de reglementare.

Autoritatea Aviaţiei Civile din Qatar a refuzat să comenteze.

Două persoane familiarizate cu decizia de consemnare la sol au spus că aceasta se bazează pe incertitudinea continuă cu privire la cauza şi impactul degradării suprafeţei şi a lacunelor în protecţia împotriva trăsnetului.

Airbus spune că a găsit o cauză principală, dar surse din două companii aeriene afectate au spus că nu au fost notificate cu privire la vreuna dintre acestea.

Conflictul a declanţat un litigiu pentru despăgubiri, despre care sursele au spus că ar putea valora sute de milioane de dolari, după ce Qatar Airways a oprit livrările a încă 23 de A350 comandate. Confruntarea dintre doi dintre cei mai puternici jucători ai aviaţiei a devenit publică în luna mai, la şase luni după ce Qatar Airways a trimis un A350 pentru a fi demontat şi revopsit într-un colorit special pentru Cupa Mondială FIFA care va avea loc în statul Golfului anul viitor.

Dar cazul, care a fost prezentat luni de zile ca o problemă izolată legată de căldura severă din Qatar, este mult mai răspândit, potrivit unei platforme private de mesaje referitoare la întreţinere utilizate de Airbus şi de operatorii A350, analizat de Reuters.

Mesajele arată că Finnair, care operează în regiunea nordică, şi-a exprimat îngrijorarea privind vopseaua încă din 2016 şi a raportat în octombrie 2019 că daunele s-au extins dedesubt, la reţeaua anti-fulger.

Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa şi Air France, care acţionează în calitatea sa de furnizor de întreţinere pentru Air Caraibes, s-au plâns şi ele de deteriorarea vopselei.

În urma acelor probleme neraportate anterior, Airbus a înfiinţat anul trecut ”un grup operaţional multifuncţional”, în timp ce studia un material nou pentru protecţia împotriva trăsnetelor la viitoarele avioane A350, au spus două persoane familiare cu problema.

Finnair, Cathay Pacific şi Lufthansa au confirmat că unele dintre A350-urile lor au suferit ceea ce au descris drept daune cosmetice.

Air Caraibes a spus că ea şi compania aeriană soră, French Bee, nu au văzut ”nicio problemă majoră de vopsea” şi, mai ales, nicio problemă în ceea ce priveşte siguranţa.

Air France a spus că propriile sale avioane A350 au funcţionat normal de când a început să le folosească în 2021 şi a refuzat să comenteze despre Air Caraibes.

Etihad a refuzat să comenteze.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.